Placering af BOV?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#11 Indlæg af bemmer »

John Sahl skrev:Anders aka Duckstar og jeg nåede tidligere i dag frem til at en placering tæt på turbo med meget korte rør/slanger var ret optimal, så det bliver den jeg prøver i første omgang.

Det kan jo altid laves om ;-)

.


Det tror jeg, både du og din turbolader bliver tilfredse med.

Jeg mener ikke, men ved, at en BOV sidder kun for at undgå at kompressoren kommmer ind i surge området og den skal sidde tæt på kompressoren.

Om det er med til holde omdr oppe på turboladeren, er nok lidt tvivlsomt.

Det begrunder jeg med, at set på inertien på den bevægelige masse af turboladeren er meget lille og den vil deaccelerere med høj hastighed, da man med lukket spjæld, ikke generere noget gas til turbinen og kompressoren skal stadig levere et stor flow dog ved et meget lille trykforhold.

Ser man på et diagram af en kompressors arbejds område, vil man fra et given punkt teoretisk bevæge sig vandret mod venstre, når man lukker spjældet uden BOV og lodret ned med BOV.
Uden BOV reducere man luftforbruget til nul og med BOV reducere man trykforholdet til nul.
Ser man så på omdrejningerne, ser man, der ikke er den store forskel om den skal den ene vej mod nul eller den anden vej.

Jeg har aldrig selv kørt med mere ladetryk en 1 bar på mine benzin biler og der har jeg ikke kunnet mærke nogen forskel om det er med BOV eller uden BOV med hensyn til at få ladetryk igen efter et gearskift.
Måske der er folk, som køre med meget mere tryk, der har oplevet noget andet?

Bemmer
ascona2,4
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 jul 2003, 21:25

#12 Indlæg af ascona2,4 »

"Om det er med til holde omdr oppe på turboladeren, er nok lidt tvivlsomt"
Det var ellers det primære formål, da porsche introducerede deres ventil i 1979. Den var bygget ind kompressoren (og kan ses på s. 50 i "forced induction performance tuning")
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#13 Indlæg af bemmer »

ascona2,4 skrev:"Om det er med til holde omdr oppe på turboladeren, er nok lidt tvivlsomt"
Det var ellers det primære formål, da porsche introducerede deres ventil i 1979. Den var bygget ind kompressoren (og kan ses på s. 50 i "forced induction performance tuning")


Der er jo også nogen, som monterer en BOV for den ”fede lyd”. Det er begge sidegevinster.
Hvordan Bell tolker Porsches race set-up, må stå for hans regning.
At flytte en given mængde luft ved et trykforhold nær lig nul kræver ikke så meget energi, som hvis trykforholdet er to, det kan vi hurtigt blive enige om. Problemet er bare, det er kun inertien i den roterende masse, som er tilstede og den er nær lig nul, når der er slukket for turbinen.

Bemmer
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#14 Indlæg af johan o r »

Eneste forskel jeg har kunne mærke er lyden..

Når den sidder ved spjæld lyder det lidt mere volsomt.

Når den sidder ved møllen siger det lidt mere fesen.

Men ingen rigtig mærkbar forskel.
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#15 Indlæg af Ravnen »

Hvis man kan diskutere hvor ens BOV skal sidde så har man for meget plads i sit motorum, så her er et forslag - større og flere turboer, større intercooler flere insprøjtningsdysser, lattergas og masser af rørføring så er den ved af være hjemme; BOV'en sidder hvor der er plads..:grin:
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#16 Indlæg af Havneren »

hehe
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#17 Indlæg af John Sahl »

Ravnen skrev:Hvis man kan diskutere hvor ens BOV skal sidde så har man for meget plads i sit motorum, så her er et forslag - større og flere turboer, større intercooler flere insprøjtningsdysser, lattergas og masser af rørføring så er den ved af være hjemme; BOV'en sidder hvor der er plads..:grin:


Monteringen af BOV var kritisk for at andre ting kunne være der. Det virker fint med placeringen tæt på turboen men jeg bygger snart lidt om igen for at få bedre plads til luftfilteret. Flytter blandt andet batteriet om bag i bilen i stedet, ellers kniber det med pladsen!

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#18 Indlæg af HenrikGM »

Hvis man skulle få det ultimative hold på turborpm, så skulle der nok sidde en butterflyventil før turboen, sammen med en BOV. Så ville turboen ikke have et masseflow, og tabet i rpm burde være mindst muligt imellem gearskift.

F1 kørte med det engang....Tror ikke jeg har set det siden.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar