Side 2 af 2
: 28 maj 2007, 11:16
af Morten VJ
Min lyd var også værst varm.
Jeg vil tro at du hæver kompforholdet med ca. 0,2.
Men uden at kende de nøjaktige mål er jeg ikke sikker.
De bukkede plejlstænger arbejder jo modsat og sænker komp forholdet
Hvis de er bukkede
Det ved man først med sikkerhed når motoren adskilles, eller den splitter sig selv ad.
MVH
Morten
: 28 maj 2007, 11:19
af Volvo-Dennis
Jeg undersøger sagen!

: 28 maj 2007, 23:09
af Volvo-Dennis
Der ligger forresten en Vx3 knast i toppen nu, vil der være fordele i at montere en V knast i stedet? sådan en har jeg lige på hylden nemlig.
: 29 maj 2007, 07:55
af Morten VJ
Jeg kan ikke orestille mig at det kan være en ulempe at få et højere løft på udstødnings knasten.
Du vil nok tabe lidt buntræk, men vinde lidt i toppen.
MVH
Morten
: 01 jun 2007, 19:34
af Volvo-Dennis
Ja, det er jo rigtigt nok. Synes det er lidt fjollet at køre med en knast (vx3) der løfter lavere på udstødningssiden, når der i forvejen er en "prop" i udstødningssiden på topstykket.
Og så har jeg undersøgt mulighederne for at få chippet B230ET motronic'en. Det er samme chip som der bruges til B23ET, MEN, tændingsdelen er "selvstændig" på denne her type, så den eneste ting man kan ændre på er jo så brændstoffet. Hvor man på den ældre, B23ET, både kan ændre tænding og benzin.
Så det ender nok med at jeg tager mig sammen og strikker noget MS sammen her til vinter

Det er jo no. 1 at begge ting kan ændres..
Nu er det sikkert noget som er blevet besvaret en million gange før, men kan jeg bruge de nuværende følere fra B230ET'eren til MS? Og hvad med strømfordeleren på sådan en 740 som sidder i enden af topstykket, er den seriøs nok til at bruge på sådan et projekt?
For planen er at omkostningerne skal holdes forholdsvis nede, og at det hovedsagligt skal erstatte det originale motronic. Er træt af det gamle med "mekanisk" luftmængdemåler.. Så kan jeg også nå at lære en del om MS indtil jeg får bygget en mere seriøs motor.
: 01 jun 2007, 21:29
af Morten VJ
Alle givere kan bruges undtagen tps og krumtapsgivere.
Hvis vi bliver i Volvo vedenen så kan en tps fra en volvo 850 brugeskræver en adapter plade, og en afkortning af gaasspjældsaksen.
Selve fordeleren på bagsiden af topstykket er ikke noget problem.
Den fordeler kun højspændingen til tændrørene.
Hviltket bringer os til krumtapsgiveren.
En Gt1 giver med et 36-1 tandhjil monteret på remskiven er vel mest fremtidssikret.
ellers er en fast strømfordeler fra en 240 med Hall giver også et sikkert bud.
Den bruges kin som krumtaapsgiver, da gnisten bliver fordelt fra fordeleren bag på topstykket.
MVH
Morten
: 04 jun 2007, 22:40
af Volvo-Dennis
Hvad så hvis man tager en strømfordeler fra en B230E, er der ikke monteret Hall-giver i denne? Hvis jeg husker rigtigt... Så kunne man undgå løsningen med de to fordelere..
: 04 jun 2007, 23:32
af Morten VJ
B230 e som i 740, det ved jeg ikke,
Og som i 240 aner det heller ikke.
Fordelen ved at skille giver og højspænding ad er mindre risiko for støj.
Og hovedårsagen til at jeg lavede en krumtapsgiver, da jeg aktiverede tændings delen.
Selvom jeg ikke havde problemer med sensoren i fordeleren, så tænkte jeg.
Better safe than sorry.
MVH
Morten