Side 2 af 4

Re: Tuning af Veteran biler !

: 09 maj 2007, 20:42
af 2fat2fly
Ja det burdte nok kunne komme til at virke :lusket:

: 09 maj 2007, 21:12
af krede
Du må tune +20 % af hvad bilen er opgivet til fra fabrikken.
Det gælder både mht ny afgift, motorskift, og tuning af den motor der ligger i bilen.
Eneste undtagelse er, hvis fabrikanten(ford) vil sige god for en større efektforøgelse for den pågældende model.
Så vidt jeg husker er p20'eren lavet med en rimelig størrelse v6, så hvis du sørger for at din bil har bremser osv som på denne model, skulle du kunne bruge dennes værdi + de 20% som maks.

: 09 maj 2007, 22:30
af cb
jeg har en 17M som er målt til 371Hk og 494Nm :D

: 09 maj 2007, 22:37
af cb
og så jeg en 4.0L motor til at stå som med tiden skal proppes ned i sådan en fin vogn, skal jo også være med mølle :lol:

: 10 maj 2007, 17:11
af 2fat2fly
cb skrev:jeg har en 17M som er målt til 371Hk og 494Nm :D

Den må være pænt hurtig :tooth:

: 10 maj 2007, 21:03
af cb
ja den kan da følge trafikken rundt i byen :lol:

: 10 maj 2007, 21:32
af HenrikGM
Nu er det ikke lige veteranbiler jeg tænker på, men der findes jo masser af fine biler fra før -84, biler som er født med turbo og som rummer et anseeligt tuningspotentiale. Tilmed biler som ikke umiddelbart skriger til etaten om ulovlig tuning, selvom motoren er voldsomt opgraderet.

De har det til fælles at de tilsyneladende ikke tiltrækker "hobbytunere" men derimod bliver skrottet fra en ende af, besynderligt nok...

Hvorfor bliver 99% af alle tuningsprojekter med turbo i dag udført på biler der helt åbenlyst ikke kan synes, når der findes biler hvor det er en helt anderledes svær sag for feks politiet at spotte ulovlig tuning?

Er det kun "bling-bling" effekten der trækker?

: 11 maj 2007, 07:21
af Westmus
liters
HenrikGM skrev:når der findes biler hvor det er en helt anderledes svær sag for feks politiet at spotte ulovlig tuning?

Ah..det er vist svensk jern du har i tankerne ikk? Jep en fin kombination af morfar look og bund solid mekanik som kan holde til rigtigt meget. :)

Ehhh...fik vi nævnt at f.eks canadiske www.moranav6racing.com tilbyder stroker kit til 4.0 v6'eren så det istedet bliver en 4.5 liters! Så er vi snart oppe i en størrelse hvor selv begrænset N/A tuning giver mere end rigeligt power til gadekørsel. Burde jo nok kunne trylles så den til en forveksling for ikke-eksperter ligner en let tunet "lovlig" original motor. Med sådan en i maskinhuset skulle en 20M da vist sagtens kunne lave to sorte streger hen til næste lyskryds. Masser af bundtræk (moment) er vejen frem til en sjov gadebil. :grin:

: 11 maj 2007, 10:10
af VRT
HenrikGM skrev:Nu er det ikke lige veteranbiler jeg tænker på, men der findes jo masser af fine biler fra før -84, biler som er født med turbo og som rummer et anseeligt tuningspotentiale. Tilmed biler som ikke umiddelbart skriger til etaten om ulovlig tuning, selvom motoren er voldsomt opgraderet.

De har det til fælles at de tilsyneladende ikke tiltrækker "hobbytunere" men derimod bliver skrottet fra en ende af, besynderligt nok...

Hvorfor bliver 99% af alle tuningsprojekter med turbo i dag udført på biler der helt åbenlyst ikke kan synes, når der findes biler hvor det er en helt anderledes svær sag for feks politiet at spotte ulovlig tuning?

Er det kun "bling-bling" effekten der trækker?


Jeg synes det er lidt begrænset hvad der findes af turboladede biler fra før ´84. Saab og Volvo er de eneste som jeg lige kan komme i tanke om, udover en BMW 2002 turbo, en 911 turbo, og nogle andre, om ikke mere sjældne biler. Det næste er vel også, at der trods alt er sket mange ting siden først i 80´erne. Det er da alt andet lige, lettere at hive hk ud af et topstykke med 3 ( eller flere) ventiler, frem for et gammelt 2v. Nu kender jeg ikke umiddelbart noget til hverken Saab ell. Volvo, men jeg har lidt et indtryk på, at mange motorer fra sidst i 70´erne først i 80´erne er noget bedaget efterhånden. Men det er selvfølgelig bare min mening :wink:

: 11 maj 2007, 15:55
af Saab-Daniel
De første 16v turbo-saab'er kom i 84. Ellers kan toppen forholdsvist let skiftes fra en 8v til 16v.
Jeg har en Saab 900 8v Turbo fra 1983. Mods på den er en stor frontmonteret IC, megasquirt benzin og tændings-styring og lidt udstødning. På en lille turbo laver jeg 190hk ved 0.75bar...
At gearkassen ikke er så stærk, det er en anden sag. Men det er drøn let at hive langt mere ud af motoren hvis man vil...
Daniel.