Tuning af Veteran biler !
Redaktør: Moderatorer
-
2fat2fly
- Mester Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Fyn
Re: Tuning af Veteran biler !
Ja det burdte nok kunne komme til at virke 
-
krede
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 19 nov 2006, 21:58
Du må tune +20 % af hvad bilen er opgivet til fra fabrikken.
Det gælder både mht ny afgift, motorskift, og tuning af den motor der ligger i bilen.
Eneste undtagelse er, hvis fabrikanten(ford) vil sige god for en større efektforøgelse for den pågældende model.
Så vidt jeg husker er p20'eren lavet med en rimelig størrelse v6, så hvis du sørger for at din bil har bremser osv som på denne model, skulle du kunne bruge dennes værdi + de 20% som maks.
Det gælder både mht ny afgift, motorskift, og tuning af den motor der ligger i bilen.
Eneste undtagelse er, hvis fabrikanten(ford) vil sige god for en større efektforøgelse for den pågældende model.
Så vidt jeg husker er p20'eren lavet med en rimelig størrelse v6, så hvis du sørger for at din bil har bremser osv som på denne model, skulle du kunne bruge dennes værdi + de 20% som maks.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Nu er det ikke lige veteranbiler jeg tænker på, men der findes jo masser af fine biler fra før -84, biler som er født med turbo og som rummer et anseeligt tuningspotentiale. Tilmed biler som ikke umiddelbart skriger til etaten om ulovlig tuning, selvom motoren er voldsomt opgraderet.
De har det til fælles at de tilsyneladende ikke tiltrækker "hobbytunere" men derimod bliver skrottet fra en ende af, besynderligt nok...
Hvorfor bliver 99% af alle tuningsprojekter med turbo i dag udført på biler der helt åbenlyst ikke kan synes, når der findes biler hvor det er en helt anderledes svær sag for feks politiet at spotte ulovlig tuning?
Er det kun "bling-bling" effekten der trækker?
De har det til fælles at de tilsyneladende ikke tiltrækker "hobbytunere" men derimod bliver skrottet fra en ende af, besynderligt nok...
Hvorfor bliver 99% af alle tuningsprojekter med turbo i dag udført på biler der helt åbenlyst ikke kan synes, når der findes biler hvor det er en helt anderledes svær sag for feks politiet at spotte ulovlig tuning?
Er det kun "bling-bling" effekten der trækker?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
liters
Ah..det er vist svensk jern du har i tankerne ikk? Jep en fin kombination af morfar look og bund solid mekanik som kan holde til rigtigt meget.
Ehhh...fik vi nævnt at f.eks canadiske www.moranav6racing.com tilbyder stroker kit til 4.0 v6'eren så det istedet bliver en 4.5 liters! Så er vi snart oppe i en størrelse hvor selv begrænset N/A tuning giver mere end rigeligt power til gadekørsel. Burde jo nok kunne trylles så den til en forveksling for ikke-eksperter ligner en let tunet "lovlig" original motor. Med sådan en i maskinhuset skulle en 20M da vist sagtens kunne lave to sorte streger hen til næste lyskryds. Masser af bundtræk (moment) er vejen frem til en sjov gadebil.
HenrikGM skrev:når der findes biler hvor det er en helt anderledes svær sag for feks politiet at spotte ulovlig tuning?
Ah..det er vist svensk jern du har i tankerne ikk? Jep en fin kombination af morfar look og bund solid mekanik som kan holde til rigtigt meget.
Ehhh...fik vi nævnt at f.eks canadiske www.moranav6racing.com tilbyder stroker kit til 4.0 v6'eren så det istedet bliver en 4.5 liters! Så er vi snart oppe i en størrelse hvor selv begrænset N/A tuning giver mere end rigeligt power til gadekørsel. Burde jo nok kunne trylles så den til en forveksling for ikke-eksperter ligner en let tunet "lovlig" original motor. Med sådan en i maskinhuset skulle en 20M da vist sagtens kunne lave to sorte streger hen til næste lyskryds. Masser af bundtræk (moment) er vejen frem til en sjov gadebil.
- VRT
- Senior Medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
- Geografisk sted: Gun City
HenrikGM skrev:Nu er det ikke lige veteranbiler jeg tænker på, men der findes jo masser af fine biler fra før -84, biler som er født med turbo og som rummer et anseeligt tuningspotentiale. Tilmed biler som ikke umiddelbart skriger til etaten om ulovlig tuning, selvom motoren er voldsomt opgraderet.
De har det til fælles at de tilsyneladende ikke tiltrækker "hobbytunere" men derimod bliver skrottet fra en ende af, besynderligt nok...
Hvorfor bliver 99% af alle tuningsprojekter med turbo i dag udført på biler der helt åbenlyst ikke kan synes, når der findes biler hvor det er en helt anderledes svær sag for feks politiet at spotte ulovlig tuning?
Er det kun "bling-bling" effekten der trækker?
Jeg synes det er lidt begrænset hvad der findes af turboladede biler fra før ´84. Saab og Volvo er de eneste som jeg lige kan komme i tanke om, udover en BMW 2002 turbo, en 911 turbo, og nogle andre, om ikke mere sjældne biler. Det næste er vel også, at der trods alt er sket mange ting siden først i 80´erne. Det er da alt andet lige, lettere at hive hk ud af et topstykke med 3 ( eller flere) ventiler, frem for et gammelt 2v. Nu kender jeg ikke umiddelbart noget til hverken Saab ell. Volvo, men jeg har lidt et indtryk på, at mange motorer fra sidst i 70´erne først i 80´erne er noget bedaget efterhånden. Men det er selvfølgelig bare min mening
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
De første 16v turbo-saab'er kom i 84. Ellers kan toppen forholdsvist let skiftes fra en 8v til 16v.
Jeg har en Saab 900 8v Turbo fra 1983. Mods på den er en stor frontmonteret IC, megasquirt benzin og tændings-styring og lidt udstødning. På en lille turbo laver jeg 190hk ved 0.75bar...
At gearkassen ikke er så stærk, det er en anden sag. Men det er drøn let at hive langt mere ud af motoren hvis man vil...
Daniel.
Jeg har en Saab 900 8v Turbo fra 1983. Mods på den er en stor frontmonteret IC, megasquirt benzin og tændings-styring og lidt udstødning. På en lille turbo laver jeg 190hk ved 0.75bar...
At gearkassen ikke er så stærk, det er en anden sag. Men det er drøn let at hive langt mere ud af motoren hvis man vil...
Daniel.