Tuning af 740 b230ft

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#11 Indlæg af Morten VJ »

Enig de 200 hk er ikke det store problem.
Faldt over en anden oplysning.
En Ft motor er udstyret med T knasten :shock: Lige som de gamle B21 et motorer.
Den må have noget af et moment i bunden af omdrejnings området.
Jeg vilde bytte denne T knast til en A knast, for at få den til samme specifikation som en ET motor.
Dette er igen dels for effektens skyld, men også for at skåne plejlstængerne for stort forbrændingstryk i de lavere omdrejninger.

Knasten findes nemmest i karburator udgaven af en 740.

Men igen plejlstængernes styrke er bestemt af årgangen, så det er måske et mindre problem.

PS
Den bedre udformede udstødningsmanifold findes i 940 fra 1990 og frem.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
740 turbo
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 apr 2007, 07:38

#12 Indlæg af 740 turbo »

Tak til jer begge for alle svarene og de gode råd. Jeg vil næste gang jeg er ved bilen se efter et årgångs mærke på topstykket! Hvor på toppen skal jeg kigge? I første omgang skal bilen kun ha de ca 200hk. Den knast du snakker om Morten ville den give min FT kræfter som en FT uden at skrue den op i tryk osv?
740 turbo
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 apr 2007, 07:38

#13 Indlæg af 740 turbo »

ps bilen er importeret fra tyskland
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#14 Indlæg af Morten VJ »

Støbe datoen på topstykket sidder lige bag tændrøret til cyl 4.
Type betegnelsen sidder imellem cyl 2 og 3.
Og der bør nok stå 530.

Og nej ingen enkelt del kan give 20 hk.
Det ligger i kombinationen af dele, og justering af motorstyringen.

Hvis man tager strømfordeleren af så står bokstavet bagest på knasten.
For nu har jeg lige læst at en ft uden kat har 182 hk :shock:
Det er hvis man kan tage de oplysninger for gode vare.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
740 turbo
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 apr 2007, 07:38

#15 Indlæg af 740 turbo »

På blokken synes jeg at ku tyde at der står 83 årgang, men er ikke 100 på dettte. På toppen står der 29/1-86. Jeg har vedlagt billeder af luftmassemåleren og et billede af typenummeret på blokken.
740 turbo
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 apr 2007, 07:38

#16 Indlæg af 740 turbo »

ka vist ik lige finde udaf det med at sætte billederne ind.. men de ka ses her http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=91687
740 turbo
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 apr 2007, 07:38

#17 Indlæg af 740 turbo »

Det her link skulle virke så man kan se alle billederne uden login :-) http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=287406
Besvar