Side 2 af 4
: 11 mar 2007, 14:27
af klyfax
JakobM skrev:Kigger vi kun på køling/ydelsen, vil luft-luft intercooleren stadig køle bedre under reglen "alt andet lige". Om du sætter små trykrør til den ene eller anden ændrer ikke på forskellen.
Der kan ikke generaliseres og siges en vandintercooler ikke fylder meget eller er meget tilfreds med 2' rør. Der gælder samme størrelsforhold som andre steder. Nogle vandintercoolere er dimensioneret til 200hk/2' rør andre 1500 hk/4' rør og kan fylde passagersiden i kabinen. Vandets køleegenskaber tillader lidt mindre overfladeareal, men de kan stadig blive store

Nu mente jeg at selve vandet var meget tilfreds med 2" rør. En kammerat køler 220 hk med 1.25" vandslange og en lille vandkøler ude i fronten. Plads mæssigt har det givet meget plads ude foran, Og lidt mindre plads i motorrummet. Det er en stor fordel for ham, da han ikke skal skære i vange osv.
Problemet ved luft-luft er at det fylder som satan selv ude foran, i forhold til en vandIC's system. Og hvis et vandIC system bliver lavet godt, så tror jeg sku ikke du kan mærke forskel i en gadebil.
: 11 mar 2007, 15:09
af JPP
klyfax skrev:Nu mente jeg at selve vandet var meget tilfreds med 2" rør. En kammerat køler 220 hk med 1.25" vandslange og en lille vandkøler ude i fronten. Plads mæssigt har det givet meget plads ude foran, Og lidt mindre plads i motorrummet. Det er en stor fordel for ham, da han ikke skal skære i vange osv.
Ahh ok, sorry

Men hvorfor bruge så store vanddiametre? 20mm - 25mm er normalt standard på de store modeller. Hvilken pumpe kører han med?
klyfax skrev:Problemet ved luft-luft er at det fylder som satan selv ude foran, i forhold til en vandIC's system. Og hvis et vandIC system bliver lavet godt, så tror jeg sku ikke du kan mærke forskel i en gadebil.
Helt enig luft-luft fylder og kan kun placeres i fronten og en god vandIC er i praksis længe fint med alle fordelene der dertil hører. Teoritisk er luft-luft dog at foretrække i min verden, men kører selv vandIC netop pga fordelene ved placering
Overvejede på et tidspunkt stueforsøg med hårtørre og stegetermometer

: 11 mar 2007, 15:31
af klyfax
JakobM skrev:Ahh ok, sorry

Men hvorfor bruge så store vanddiametre? 20mm - 25mm er normalt standard på de store modeller. Hvilken pumpe kører han med?
Noget hjemmenbisket noget, pumpen er vist nok fra en ford. Og rørene var noget han lige havdet og køleren ude foran køre med den dia. meter.
JakobM skrev:Helt enig luft-luft fylder og kan kun placeres i fronten og en god vandIC er i praksis længe fint med alle fordelene der dertil hører. Teoritisk er luft-luft dog at foretrække i min verden, men kører selv vandIC

netop pga fordelene ved placering. Jeg har her haft lidt problemer med vandflowet pga tryktab i frontenheden. Det har givet højere ladeluftstemperaturer end normalt da ladeluften her har vundet temperaturen i IC'en under load (for lav vandhastighed).
Overvejede på et tidspunkt at lave stueforsøg med hårtørre og stegetermometer

Hehe, det jo ikke bare temp. det kommer an på, men tryktab i rørene og ICen også. Og en rear motor har nok meget tryk tab hvis der skal en IC ud i hver baghjuls skærm. Så her er vandkøling jo klart at fortrække, og tror aldrig luft-luft bliver holdbart, uanset hvordan man gør det på fkes en MR2'er.
: 11 mar 2007, 15:37
af klyfax
Wankel skrev:Vil en intercooler som er placeret ovenpå motoren ikke heatsoake som en gal, jeg mener at det jo er det sted i motorrummet som er varmest(med mindre du placerer den ved siden af udstødningen:) )
Jow, men når du køre og har scoop i, så køler luften jo, og det lave tryk fald der er opvejer jo tabet i temp. Du henter stadige mest i effekt i tryk og mindst i køling af luften. Og rørene i motor rummet bliver jo påvirket af varmen i en eller anden grad, dog nok ikke så voldsomt.
: 11 mar 2007, 16:01
af JPP
klyfax skrev:
Hehe, det jo ikke bare temp. det kommer an på, men tryktab i rørene og ICen også. Og en rear motor har nok meget tryk tab hvis der skal en IC ud i hver baghjuls skærm. Så her er vandkøling jo klart at fortrække, og tror aldrig luft-luft bliver holdbart, uanset hvordan man gør det på fkes en MR2'er.
Mjaa, men det skal der regnes på. Afhænger jo af hvor mange bøjninger vi kan spare og hvor meget højere ladelufttemperaturen bliver.
(Og vi har jo stadig ikke strømforbruget med i regnestykket....ikke at det behøver at betyde det store med mindre man kører parkspringvandspumpe med 2' udgang

)
: 11 mar 2007, 17:30
af Morten VJ
Egentlig er det en underordnet diskussion at diskuterer hvordan standart biler har placeret deres ic. eller om den er vandkølet eller ej.
Denne beslutning styres ikke af fabrikkens motor afdeling.
Men af deres økonomi afdeling.
Og det kompromis de ender med er ikke det optimale udfra et effektmæssigt synspunkt.
Men mere hvor billigt kan vi lave det, og stadig beholde en del effekt.
Her er et par eksempler.
Lotus vandkølet Ic på eliten og Omegaen.
Toyota mr 2 oven på gearkassen
Subaru oven på motoren, og nogle er vandkølede
Volvo bag a/c condensoren
Saab bag v. forlygte
Vw ude i inderskærmen under forlygterne.
Alle disse finurlige løsninger, og placeringer er blevet bestemt af økonomi afdelingen. I samarbejde med designafdelingen, og så er det op til motorafdelingen at få det optimale ud af de retningsliner der er blevet pålagt dem.
Center motor luftkølet IC se på en Ford rs 200 op på taget med pisset.
Eller en ur quattro gr B om med køleren til motoren i bagagerummet.
Og Ic. ud i fronten.
Vandkøling af en Ic har nogle problemer der ikke opvejes af fordelene ved en luftkølet Ic.
Det er en tungere løsning.
det er en dyrere løsning
Der er flere muligheder for fejl.
Pumpe bryder sammen eller systemet springer læk.
MVH
Morten
: 11 mar 2007, 18:13
af JPP
Morten VJ skrev:Egentlig er det en underordnet diskussion at diskuterer hvordan standart biler har placeret deres ic. eller om den er vandkølet eller ej.
Denne beslutning styres ikke af fabrikkens motor afdeling.
Men af deres økonomi afdeling.
Enig - at OEM opsætninger har det ene eller andet betyder ikke det er optimalt.
Morten VJ skrev:Vandkøling af en Ic har nogle problemer der ikke opvejes af fordelene ved en luftkølet Ic.
Det er en tungere løsning.
det er en dyrere løsning
Der er flere muligheder for fejl.
Pumpe bryder sammen eller systemet springer læk.
Hertil kommer selve kølingen. Men snakker vi drag så er vandintercooleren og ice-resservoir den eneste vej

: 11 mar 2007, 18:47
af klyfax
Hmm uden at være sikker på det jeg nu skriver.
Men køre subaru ikke også med topmonteret IC i WRC? Hvis ja, er der vel noget om at det er en meget god løsning...
Men ja Morten du har ret...
: 11 mar 2007, 18:59
af lqs
oven på motoren har en anden fordel i rally.... beskyttet mod stenslag og mindre på/af kørsler! MVH søren
: 11 mar 2007, 19:19
af klyfax
lqs skrev:oven på motoren har en anden fordel i rally.... beskyttet mod stenslag og mindre på/af kørsler! MVH søren
Hey den havde jeg sku da ikke lige tænkt på...