Side 2 af 7
: 14 dec 2006, 20:22
af Slavteren
i tilføjelse er det ikke ualmindeligt for japanske biler at der er en model med mere motorkraft i hjemlandet... det er f.eks. tilfældet med min bil.
: 14 dec 2006, 20:57
af klyfax
allan_84:
Hvis den omdiskuteret bil nu var fra før 89 med en 1.6 motor og med kat, så kan du stadige ikke få den godkendt.
Eftermonteret turbo er tuning over 20%, også skal du havde dok. på støj, og egnethed.
Plus så står der også at bilen skal overholder alle tekniske krav (bla. nyeste luft forurening), uanset dato på første reg. Medmindre at de konstruktive ændring skete før 1.1.2004.
Plus at toyota aldrig nogen sinde giver en type godkendelse på noget som helst!
Kort og godt, turboen skal af ved syn. Der er ingen andre veje...
Men tænker du forsikring så ring til alka, så forsikrer de den som turbo, og så er forsikring i orden. Også selv om dit køre tøj er ulovligt med turbo.
: 14 dec 2006, 22:42
af NaDiT
klyfax skrev:allan_84:
Hvis den omdiskuteret bil nu var fra før 89 med en 1.6 motor og med kat, så kan du stadige ikke få den godkendt.
Eftermonteret turbo er tuning over 20%, også skal du havde dok. på støj, og egnethed.
Plus så står der også at bilen skal overholder alle tekniske krav (bla. nyeste luft forurening), uanset dato på første reg. Medmindre at de konstruktive ændring skete før 1.1.2004.
Plus at toyota aldrig nogen sinde giver en type godkendelse på noget som helst!
Kort og godt, turboen skal af ved syn. Der er ingen andre veje...
Men tænker du forsikring så ring til alka, så forsikrer de den som turbo, og så er forsikring i orden. Også selv om dit køre tøj er ulovligt med turbo.
Okay, så selvom den ik findes som turbo, så kan den altså forsikres som turbo? interessant..
allan_84
vil det sige at jeg i mit tilfælde ville ku tag undervognen fra en gti som std har nogle og 150 hk, og sætte på min, (det er kun skiver bagpå der er til forskel) og så vil jeg ku få den godkendt med en ydelse på max det som undervognen er godkendt til, altså de nogle og 150hk? så er det nemlig som du sir bare og skrue den længere ned i ladetryk..
: 15 dec 2006, 08:23
af Andy
Med fare for at lyde som om jeg har levet i en jord hule i 10 år:
Er den "gamle" regel med 20% ændret, så den nu også gælder hvis man tryklader sin motor???
I gamle dage var det kun ved motor skift 20% reglen var gældene, så hvis du kunne trække 250 hk ud af en motor der normalt havde 80 hk var det lovligt....ikke?????
Hilsen fra jordhulen...
Andy
: 15 dec 2006, 13:31
af uno
Andy skrev:Med fare for at lyde som om jeg har levet i en jord hule i 10 år:
Er den "gamle" regel med 20% ændret, så den nu også gælder hvis man tryklader sin motor???
I gamle dage var det kun ved motor skift 20% reglen var gældene, så hvis du kunne trække 250 hk ud af en motor der normalt havde 80 hk var det lovligt....ikke?????
Hilsen fra jordhulen...
Andy
Jo med undtagelse af trykladning..-altså du må trække de de 250hk ud af din yaris så længe du ikke trykker -imo
: 15 dec 2006, 17:40
af klyfax
NaDiT skrev:Okay, så selvom den ik findes som turbo, så kan den altså forsikres som turbo? interessant..

allan_84
vil det sige at jeg i mit tilfælde ville ku tag undervognen fra en gti som std har nogle og 150 hk, og sætte på min, (det er kun skiver bagpå der er til forskel) og så vil jeg ku få den godkendt med en ydelse på max det som undervognen er godkendt til, altså de nogle og 150hk? så er det nemlig som du sir bare og skrue den længere ned i ladetryk..
Som jeg skrev i forrige indlæg så bliver din eftermonteret turbo ALDRIG Godkendt!
Den er med eftermonteret turbo, altså 20% reglen er IKKE opfyldt.
Det er konstruktive ændring, du skal komme med dokumation på luftforurening, støj og egnethed.
nej nej neeej. læs mit indlæg igen!
: 15 dec 2006, 19:05
af allan_84
klyfax skrev:NaDiT skrev:Okay, så selvom den ik findes som turbo, så kan den altså forsikres som turbo? interessant..

allan_84
vil det sige at jeg i mit tilfælde ville ku tag undervognen fra en gti som std har nogle og 150 hk, og sætte på min, (det er kun skiver bagpå der er til forskel) og så vil jeg ku få den godkendt med en ydelse på max det som undervognen er godkendt til, altså de nogle og 150hk? så er det nemlig som du sir bare og skrue den længere ned i ladetryk..
Som jeg skrev i forrige indlæg så bliver din eftermonteret turbo ALDRIG Godkendt!
Den er med eftermonteret turbo, altså 20% reglen er IKKE opfyldt.
Det er konstruktive ændring, du skal komme med dokumation på luftforurening, støj og egnethed.
neeej, læs mit indlæg igen, og hvis du ikke selv har sat dig ind i reglerne men bare har spurgt en tilfældig syns man så er det altså ikke korrekt det du siger!
biler efter 10 måned 1990 skal kun have godkendelse på luftforurening.. --altså ud over det andet jeg beskrev jo.
det jo lige nettop det jeg har beskrevet. og hvis du stadig mener noget andet så kom med noget doc. på det, i stedet for at bare gør lige som alle syns mænd der ikk ved bedre, at bare sige "det kan ikk lade sig gøre".
alle ved jo at man skal overholde støj, miljø, og egnethed...
og NaDIT, forsikring er noget HELT andet, den skal du selv tage med dit forsikringsselvskab! det her er om syn af bilen jeg har snakket om.
(det ikk for at lyde sur eller at kaste med mudder.

)
: 15 dec 2006, 19:09
af klyfax
Hehe du kaster skam ikke med mudder, det er altid godt med lidt diskusion...
Men har du prøvet at læse ALT om luftforurening?
Skal nok finde det, men er PT sulten og det kommer i første række...
: 15 dec 2006, 19:19
af klyfax
For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer, herunder
chiptung, af motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal de tekniske krav
gældende ved første registrering eller ibrugtagning overholdes.
Ved konstruktive ændringer skal det dokumenteres, at luftforureningsbestemmelserne
overholdes, herunder evt. kalibrering af OBD-system. For biler omfattet
af grøn ejerafgift skal der foreligge dokumentation for brændstofforbrug.
Derudover er der for effektforøgelse over 20% yderligere krav om dokumentation
for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt køretøjets egnethed for effektforøgelsen.På quadricykel må dog ikke godkendes nogle som helst konstruktive
ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr.
Som dokumentation for effektforøgelse kan angivelse af effekt fra fx luftforureningsgodkendelse
anvendes. For ældre biler, hvor der ikke stilles krav om luftforurening,
vil prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium altid
kunne anvendes som dokumentation for forøget effekt. Desuden vil en måling
fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, kunne anvendes som
dokumentation, såfremt synsvirksomheden skønner, der ikke er manipuleret
med motoren eller udskriften (her tænkes fx på målinger, der viser en effektforøgelse
på ikke over 20%, og hvor det skønnes af synsvirksomheden, at forøgelOktober
2006
AFSNIT 7 Vejledning om syn af køretøjer
7.06 Motor, støj, luftforurening
Side 24 Luftforurening
sen må være større). Generelt skal dokumentationen være udarbejdet således,
at bilen kan identificeres (fabrikat, model og variant/motor eller med angivet
stelnummer), og desuden skal ændringerne være beskrevet.
Køretøjer eftermonteret med kompressor med waste-gate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver under 20% effektforøgelse
ved ændringen.
: 15 dec 2006, 20:23
af allan_84
det er fuldstændig rigtig det der står der, men men mmmmeen, læs lige mit inslæg igen, og leg lidt med min synsvinkel,,, så vil du se at det er rigtigt det jeg siger, tro mig, jeg har siddet og kigge rigtig meget på det, jeg bliver nørdet når jeg finder ting der interessere mig, så jeg har læst det meste.