Side 2 af 4
: 14 dec 2006, 16:21
af Wildert
Nikolai M. skrev:MEN : nu lyser lampen ikke i tomgang hverken når den er kold eller varm, men tilgengæld lyser den når motoren kommer over 2500 rpm
De gamle VW'er har et "to-trinssystem" til overvågning af olietryk.
Den ene kontakt (på en diesel og benzin 8V'erne sidder den i toppen) "overvåges" under 2000 rpm, og den kontakt "klikker" ved lavt tryk - typisk 0,25 bar.
Den anden kontakt sidder nede over oliefilteret og "overvåges" over 2000 rpm. Dens switch point er noget højere - lidt over 1 bar svjh, men det varierer lidt fra model til model (jeg mener der er tre forskellige).
Det vil sige følgende:
Er du under 2000 rpm og dit tryk er over 0,25 bar - ingen problemer. Kommer du under her, *blinke* *blink*
Er du over 2000 rpm men UNDER f.eks. 1.3 bar (eksempel - husker det som sagt ikke præcist) så er der *blinke* *blink* selvom du lige UNDER 2000 rpm ikke har noget blinkeri. Der er med andre ord mellem 0,25 og 1,3 bar tilstede.
På de "høje" omdrejninger er der i øvrigt normalt også en "buzzer" der begynder at skabe sig, men det ville ikke være første gang i historien at den var slået fra.
Så det lader til at dit tryk er blevet bedre - men ikke godt nok endnu....
: 14 dec 2006, 16:25
af Nikolai M.
Wildert skrev:
De gamle VW'er har et "to-trinssystem" til overvågning af olietryk.
Den ene kontakt (på en diesel og benzin 8V'erne sidder den i toppen) "overvåges" under 2000 rpm, og den kontakt "klikker" ved lavt tryk - typisk 0,25 bar.
Den anden kontakt sidder nede over oliefilteret og "overvåges" over 2000 rpm. Dens switch point er noget højere - lidt over 1 bar svjh, men det varierer lidt fra model til model (jeg mener der er tre forskellige).
Det vil sige følgende:
Er du under 2000 rpm og dit tryk er over 0,25 bar - ingen problemer. Kommer du under her, *blinke* *blink*
Er du over 2000 rpm men UNDER f.eks. 1.3 bar (eksempel - husker det som sagt ikke præcist) så er der *blinke* *blink* selvom du lige UNDER 2000 rpm ikke har noget blinkeri. Der er med andre ord mellem 0,25 og 1,3 bar tilstede.
På de "høje" omdrejninger er der i øvrigt normalt også en "buzzer" der begynder at skabe sig, men det ville ikke være første gang i historien at den var slået fra.
Så det lader til at dit tryk er blevet bedre - men ikke godt nok endnu....
Hehe hurtig svar
Jeg er meget sikker på at der
IKKE sidder nogen kontakt ned på mit olie filter. Der sidder kun 1 og den sidder på højre side af ventildækslet (set fra fronten af bilen)
Tror du ikke der skal arbejdes lidt med den "aksel" der driver vacum/olie pumpen ?
: 14 dec 2006, 16:34
af Wildert
Jeg har selv en GTD med JR-motor i husstanden - der er i hvert fald kontakt dernede - det ved jeg. Jeg har nemlig lige skiftet den fordi den var utæt

.
Den sidder ved siden af olieudtaget til turboen.
Hvis du ikke har en kontakt der, eller ledningen ikke sidder til, så vil den altid blinke

.
: 14 dec 2006, 16:45
af Nikolai M.
Wildert skrev:Jeg har selv en GTD med JR-motor i husstanden - der er i hvert fald kontakt dernede - det ved jeg. Jeg har nemlig lige skiftet den fordi den var utæt

.
Den sidder ved siden af olieudtaget til turboen.
Hvis du ikke har en kontakt der, eller ledningen ikke sidder til, så vil den altid blinke

.
Good point, men vi har lige skiftet motoren og der sat heller ikke nogen på den anden motor, men det var jo så også en orginal GTD motor altså motorkode SB. Kan det have noget at sige?
Der er heller ikke nogen ledninger i overskud så derfor virkede det logist nok.
Men nu hvor jeg sidder og tænker mig lidt om,

så er motoren købt i tyskland. Og det er en Økodiesel motor der er ombygget til en JR motor, så derfor kan det jo godt være at det udtag mangler ned ved olie filteret. Men jeg kan vel som sådan tage et nyt oliefilter hus og såtte på også trække lednind til føleren. Men der mangler jo stadig en ledning i selve motor rummet. . . Nu er det ved at være lidt kryptisk, men vi nærmer os målet. .. .
Og jeg er taknemlig for at I gider tage jeg tid til at hjælpe. . .Kom forbi Kolding så giver jeg sku kolde ØL

: 14 dec 2006, 17:36
af Wildert
Det lyder som om ledningsnettet måske ikke er "up to snuff" - hvad er bilen originalt?
Hvis den nu er uden o-tæller så er der heller ikke udtag fra generatoren til at føde o-signalet, og så har den jo ikke en kinamands chance for at vide hvad antallet af snoninger er.
Jeg ville nok lige få et olietryksmanometer på så du kan se hvad trykket reelt er, og derefter fejlfinde baseret på de observationer.
: 14 dec 2006, 19:30
af Nikolai M.
Wildert skrev:Det lyder som om ledningsnettet måske ikke er "up to snuff" - hvad er bilen originalt?
Hvis den nu er uden o-tæller så er der heller ikke udtag fra generatoren til at føde o-signalet, og så har den jo ikke en kinamands chance for at vide hvad antallet af snoninger er.
Bilen er orginal GTD motorkode SB, så det er med omdr. tæller
Jeg ville nok lige få et olietryksmanometer på så du kan se hvad trykket reelt er, og derefter fejlfinde baseret på de observationer.
Altså sådan et ur hvor jeg kan se trykket mens jeg kører ? . Hvis det er sådan et hvor skal det så monteres. Ved ventildækslet ellers ved oliefilter huset ?
: 17 dec 2006, 21:49
af Wildert
Manometeret skal monteres nede ved oliefilteret.
Men du må da have haft et monteret siden du ved hvad trykket er da duy fik den målt?
: 25 dec 2006, 11:28
af Nikolai M.
Wildert skrev:Manometeret skal monteres nede ved oliefilteret.
Men du må da have haft et monteret siden du ved hvad trykket er da duy fik den målt?
JO jo det har jeg skam, men det er sådan et man bare står og måler mens bilen står stille på værkstedet. . . JEg har ikke målt trykket med en måler inde i kabinen men jeg kører.
MEn den skal bare på samme sted kan jeg forstå

: 28 dec 2006, 22:57
af Nikolai M.
Hmm. . ´
Så er der sku problemer igen, jeg troede at jeg havde løst problemet ved at rense tandremmen. Den lyser stadig i olietryk og kan ikke lave vacum når motoren er kold.
* Kan det være de lejer der sidder ved mellemakslen ? ?
* Kan det tænkes olipumpen er slidt og derfor går "stramt" så det gør at den ikke bliver drevet hurtig nok rundt når olie er kold/tyk. Det driver jo også vacum pumpen.
: 29 dec 2006, 07:45
af Wildert
Remmen beskidt igen fordi du kun har fjernet symptomet og ikke årsagen?