Side 2 af 2

: 05 dec 2006, 22:28
af HenrikGM
wbx manden skrev:De snakker noget om at sætte bankesensoren direkte til computerens mic-indgang og bestemme bankefrekvensen harfra..
Iflg. flere skulle man tydligt kunne høre bankelyden i den lydfil man optager og bestemme frekvensen med de rette programmer.

?


Man glemmer to ting:

Laptop har sjældent et lydkort der har mic. indgang med tilstrækkelig opløsning til at man kan sige at man fanger det hele.

Mic ingangen er trimmet efter en mikrofon(underligt nok ;-) )

Bankesensoren opfører sig radikalt anderledes end en billig mikrofon.

Medmindre du har totalgaranti på din PC ville jeg ikke lige uden videre sætte bankesensoren direkte til, men du kan jo se om indgangen holder. ;-) Læs; Det er ikke uden risiko for afbrændt lydkort, så nu er du advaret ;-) (spørg ikke hvordan jeg ved det.....)

Men du vil se "noget" med den metode, men afgøre om niveauet er korrekt, eller om frekvensen passer er temmeligt tvilsomt. Men den viser "noget"du så selv skal afkode. Nogen vil mene det er bedre end ingenting,men jeg synes da du skal gøre forsøget og vende tilbage med resultatet.

Egentligt tror jeg du var bedre kørende med en simpel mikrofonforstærker der er justeret i følsomhed så den passer bankesensoren. Så vil du kunne høre det med en øreprop.

: 06 dec 2006, 10:57
af Wildert
Jeg har debateret den her problemstilling lidt frem og tilbage med en kammerat - og lige pludseligt dukkede et spørgsmål op: Hvad gør FSI-motorene? De KAN jo køre på "lavoktan" ala 95, men yder først når de får højere oktan. Så vidt jeg har forstået er det ikke noget med at det holdbarhedsmæssigt er et problem med 95 oktan - men der mangler en del kræfter. Der har været en del i pressen om det kan jeg huske da det blev lanceret.

: 06 dec 2006, 11:31
af Saab-Daniel
Jeg ved at saab'er med Direct Ignition (det er Coil On Plug-tænding) kører ion-sensing og hører bank gennem tændrøret, og kan derfor justere benzin, tænding og ladetryk ud fra dette. Derfor kan man køre med både 95 og 98oktan med forskelligt resultat på disse biler...
FSI'erne kunne gøre noget at det samme, stille tændingen senere på 95oktan...
Daniel.

: 06 dec 2006, 13:11
af HenrikGM
Saab-Daniel skrev:Jeg ved at saab'er med Direct Ignition (det er Coil On Plug-tænding) kører ion-sensing og hører bank gennem tændrøret, og kan derfor justere benzin, tænding og ladetryk ud fra dette. Derfor kan man køre med både 95 og 98oktan med forskelligt resultat på disse biler...
FSI'erne kunne gøre noget at det samme, stille tændingen senere på 95oktan...
Daniel.


Det fine IonSense system er en sjov måde at udnytte fysik på.

Man udnytter (meget forsimplet) det faktum at trykket i forbrændingskammeret påvirker tændrørets egenskaber, også efter gnisten er sprunget. Ved at overvåge hvordan ionstrømmen henover elektroderne opfører sig kan man faktisk måle trykket inden i motoren, og dermed også se bankning. Meget interessant måde at angribe problemet på, men ikke særligt udbredt.

: 06 dec 2006, 13:24
af Saab-Daniel
Nope, men det fungerer rigtigt fornuftigt, og standard-systemet understøtter rigtigt mange hk... I en saab, i det mindste :)
Daniel.

: 07 dec 2006, 22:40
af dikal
her står noget om frekvensen på en bankesensor
http://powerpage.dk/tuning_ignition_detonation.aspx