Mere effekt endnu! i volvo B23et..

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#11 Indlæg af HenrikGM »

Jeg har set en B23A konverteret til ET med K-knast, temmelig stor turbo på en hjemmelavet manifold sætte tryk fra 2600rpm, og trække hårdt hele vejen til 6800, hvor begrænseren var sat.

Husk at afbalancering på volvomotorer er spildte penge, da traktormotoren allerede ab fabrik er balanceret til 8k....

Plejlstænger og stempler er det svage led. Men ikke før 400hk, hvis det er rigtigt lavet.

Hvis du HAR K-knasten, så er det med at få den i i en fart.

Svært at sammenligne med KGs grej, før du har købt den....:-(

Hvis du køber den, så skal jeg gerne måle den op for dig, så du kan få nogle mål du kan forholde dig til.(er også selv nysgerrig nu)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#12 Indlæg af Volvo-Dennis »

Okay, mange tak for svaret. Jeg vil inden for få dage lægge den K knast i, og prøve at se hvordan det ender. Og så selvfølgelig skal der bestilles tid til en "justering" af chippen :D

Jeg giver besked om hvordan det ender!

Endnu en gang tak for hjælpen.

Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#13 Indlæg af HenrikGM »

Volvo-Dennis skrev:Okay, mange tak for svaret. Jeg vil inden for få dage lægge den K knast i, og prøve at se hvordan det ender. Og så selvfølgelig skal der bestilles tid til en "justering" af chippen :D

Jeg giver besked om hvordan det ender!

Endnu en gang tak for hjælpen.

Dennis


Hvis du ikke har en speciel aftale omkring chipning, så overvej om du ikke selv skulle kunne justere på din bil.

Det ser ud som om dit effektbehov langt fra er slut med denne chipning ;-), så det kan måske betale sig at kunne selv.... :up:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#14 Indlæg af Volvo-Dennis »

Jamen jeg gav 4800 for selve chipningen i første omg.. men for hver "efterjustering" koster det 1000kr.. så det vil jeg godt ofre. hvorden skulle jeg også selv kunne ændre på det chip halløj?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#15 Indlæg af HenrikGM »

Volvo-Dennis skrev:Jamen jeg gav 4800 for selve chipningen i første omg.. men for hver "efterjustering" koster det 1000kr.. så det vil jeg godt ofre. hvorden skulle jeg også selv kunne ændre på det chip halløj?


Der er et helt forum herinde, der kun omhandler det emne.... :wink:

Hvad laver de for de 1000kr de efterfølgende gange? Motorens karakteristik ændres jo temmeligt meget med knastskifte. Hverken tænding, eller brændstof er optimalt, og skal nok justeres. Ikke meget ulig den første gang vel..?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#16 Indlæg af Volvo-Dennis »

Det har du jo ret i, men det optimale er jo at få kørt skidtet ind på rullefelt.. altså, du mener at konvertere til MS?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#17 Indlæg af Morten Lunde »

Nu bliver jeg også nysgerrig.

Da jeg har samme type motor er der jo en masse oplysninger jeg også kan bruge, da jeg selv skal op og ha min chippet så snart der er penge.

Jeg har købt en turbo som muligvis er lidt større end Dennis' og krydret med 940-manifold, V-knast og 2,5" udst. så burde der også være lidt sjov med det.

Ang. det med afbalancering af motorkomponenter, er det så ikke bare at få flyttet begrænseren helt op til de knap 8000 med det samme, når man er oppe og få det chippet. Flere RPM=flere hk eller?

Mvh Morten
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#18 Indlæg af HenrikGM »

Morten Lunde skrev:Nu bliver jeg også nysgerrig.

Da jeg har samme type motor er der jo en masse oplysninger jeg også kan bruge, da jeg selv skal op og ha min chippet så snart der er penge.

Jeg har købt en turbo som muligvis er lidt større end Dennis' og krydret med 940-manifold, V-knast og 2,5" udst. så burde der også være lidt sjov med det.

Ang. det med afbalancering af motorkomponenter, er det så ikke bare at få flyttet begrænseren helt op til de knap 8000 med det samme, når man er oppe og få det chippet. Flere RPM=flere hk eller?

Mvh Morten


Har du fået den fikset så den går lidt bedre end i Kolding? :wink:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#19 Indlæg af HenrikGM »

Er i seriøse nok til at bygge en motor med henblik på de ønskede hk i første hug?

Vi kunne evt. arrangere noget groupbuy, og køre en tur til "volvo-land" og brænde lidt $ af på nogle sjove stumper....?

Jeg tænker det kan lade sig gøre at få en god pris, på 3x af alting....men selvf. ikke noget der ligner "gratis".
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#20 Indlæg af Morten Lunde »

Har du fået den fikset så den går lidt bedre end i Kolding?


Yes sir. Jeg har siden fået skiftet motoren til den B23ET jeg kører med nu.
Og jeg har, efter de små tre uger jeg har kørt med den, konstateret at den ingenting fejler, så nu skal der satme bygges en ordentlig kværn denne gang.

Det kan være at du også vil til at bygge en ordentlig motor nu?

Det kunne da godt være at man skulle stikke hovederne sammen, og så snakke lidt om sagerne.

Mvh Morten
Besvar