Side 2 af 3

: 21 jan 2007, 21:05
af Wildert
Frimodt skrev:Den billigsgte måde at lave "fly off" er i øvrigt at slaske et stykke racertape hen over udløseren på ens normale håndbremse - det letter arbejdet ved håndbremsevendinger - godt til f.eks. manøvreprøve :wink:
Mvh Casper


Flyoff - ja... Men kabler - særligt i kombination med skiver bagtil - er sgu' en lidt ustabil omgang.

: 22 jan 2007, 15:51
af Frimodt
He, ja det har du ganske ret i - skivebremser bagpå er noget skidt til håndbremsevendinger :cry: Jeg led selv under det en kortere periode, da jeg kom til at køre klubrally i en Renault 5 GT Turbo - det var noget skidt - både forhjulstræk og problemer med håndbremsevendinger - kan det blive værre :oops:

Næ baghjulstræk og tromler - det ved man hvad er :D

: 23 jan 2007, 09:48
af Wildert
Frimodt skrev:He, ja det har du ganske ret i - skivebremser bagpå er noget skidt til håndbremsevendinger :cry: Jeg led selv under det en kortere periode, da jeg kom til at køre klubrally i en Renault 5 GT Turbo


Well, jeg kørte med kabler og skiver i 2 år eller sådan noget - det virkede faktisk ret hæderligt i starten med helt nye skiver, klodser og nyrenoverede kalibere. Kabler var ikke skiftet.
Men optimalt var det bestemt ikke, og efterhånden blev det værre.

Næ baghjulstræk og tromler - det ved man hvad er :D


.... ja, top old school....
Tromler... pftt... bare på med hydraulikken - hvor mange WRC-biler har du set med tromler? ;-).

Ang. forhjulstræk så kan du jo få en tur i min Golf - så kan du jo se om du stadig synes at FWD = understyring ;-).

: 23 jan 2007, 11:37
af Frimodt
Hehe, ja du har ret i at tromler er lidt noget gris, når de først får varmen, men så må man bare lære at skrubbe farten af ved at sætte slæden sidelæns inden svinget og lade gummi-asfalt-kontakten klare arbejdet :wink:

Og ja mht at købe forhjulstræk kan det jo ske for selv den bedste - er selv lige komme til at købe en Swift GSI :oops: (dog kun til hverdagsbrug og kun midlertidigt - please dont tell anyone :| ).
Det jeg i midlertid ikke er så pjattet med ved forhjulstrækkere er, at hvis man skal drifte igennem et sving (og lad os indse det - det er trods alt meningen med livet), så kræver det at man har sluppet speederen hele vejen igennem... for når man første giver en skråtstillet forhjulstrækker gas, så retter skidtet jo op igen... næ så er der anderledes pli over en baghjulstrækker, der kan man drifte med klampen nede i så lang tid, som svinget tillader og stadig ikke miste fart :wink:

Mvh Casper - inkarneret fortaler for baghjulstrækkere :D

: 23 jan 2007, 12:17
af Wildert
Frimodt skrev:Det jeg i midlertid ikke er så pjattet med ved forhjulstrækkere er, at hvis man skal drifte igennem et sving (og lad os indse det - det er trods alt meningen med livet), så kræver det at man har sluppet speederen hele vejen igennem... for når man første giver en skråtstillet forhjulstrækker gas, så retter skidtet jo op igen... næ så er der anderledes pli over en baghjulstrækker, der kan man drifte med klampen nede i så lang tid, som svinget tillader og stadig ikke miste fart :wink:


Det er kun et spørgsmål om forholdet mellem for og bag, og et godt spær.
Med Quaife og afmonteret krænger foran har min forende så godt fat at bagenden efterhånden kæmper for at holde med. Men spær er et must for at det kan lade sig gøre - men det er det jo forsåvidt også med en baghjulstrækker et stykke hen af vejen.

Mvh Casper - inkarneret fortaler for baghjulstrækkere :D


Hvad endte du med at købe? Vi snakkede sammen om min Escort Mk II i sin tid svjh - var det ikke dig der kørte Skoda back in the day?

: 23 jan 2007, 18:04
af Frimodt
Jo lige præcis, det var mig, der døjede med en Skoda 130 en årgang :D
Efter skodaen kørte jeg:
* Renault 5 GT Turbo - bwdr (kun to løb - den styrede for dårligt + el.fejl)
* Volvo 340 - svejste laskerne til baghjulsophænget fast i karossen for at gøre den stivere og sænke den - det virkede, men den manglede motorkraft og skulle til sidst til syn=skrot. (nåede ca 3 løb)
* Opel Ascona B 2,0 - kørte fantastisk, men kunne ikke helt følge med da den manglede lidt hypper i forhold til vinderne (den havde 100), plus at jeg jo var/er lidt - eahm, sparsom - hvad nye dæk angår (kører oftest på dæk klunsede fra rundt om kring med begrænset grib :wink: ), plus at den skulle synes og var meget rustn, så den døde her i vinters, trods fantastiske køreegenskaber (du skulle se den gå sidelæns :D stik mig evt din mail adr. så kan jeg sende et par pics...)
* Nu er jeg så på udkig efter noget BMW 323, Corolla cupe eller andet med baghjulstræk, heste i stalden og helst en sjat spær, måske det dog ender med noget Sierra 2,0 eller Manta...

Mht overstyring ved jeg godt, at en hård bagende/blød forende skaber overstyring, men da en forhjulstrækker altid overstyrer mere med sluppet gas end speederen nede, synes jeg ikke at det er til at opsætte dem til at drifte når speederen er nede, uden at de bliver helt vildt overstyrende, når man slipper gassen eller bremser ned :wink:

: 25 jan 2007, 15:56
af Rosendal
Frimodt skrev:Hehe, ja du har ret i at tromler er lidt noget gris, når de først får varmen, men så må man bare lære at skrubbe farten af ved at sætte slæden sidelæns inden svinget og lade gummi-asfalt-kontakten klare arbejdet :wink:

Og ja mht at købe forhjulstræk kan det jo ske for selv den bedste - er selv lige komme til at købe en Swift GSI :oops: (dog kun til hverdagsbrug og kun midlertidigt - please dont tell anyone :| ).
Det jeg i midlertid ikke er så pjattet med ved forhjulstrækkere er, at hvis man skal drifte igennem et sving (og lad os indse det - det er trods alt meningen med livet), så kræver det at man har sluppet speederen hele vejen igennem... for når man første giver en skråtstillet forhjulstrækker gas, så retter skidtet jo op igen... næ så er der anderledes pli over en baghjulstrækker, der kan man drifte med klampen nede i så lang tid, som svinget tillader og stadig ikke miste fart :wink:

Mvh Casper - inkarneret fortaler for baghjulstrækkere :D


Arr, det passer ikke helt. Her mens vi har haft lidt sne og glatte veje har jeg været ude og "drifte" lidt i min 1'er Diesel. Hvis jeg f.eks. skal lave en 180 graders drift rundt om et helle anlæg, så skal jeg give gas hele vejen rundt, ellers er det nemlig at den retter op. Hvis jeg giver gas så kan jeg holder den hele vejen rundt, og bagenden bliver ved med at skide.

TT. Til normalt syn af en normal bil. Skal der være en Mekanisk håndbremse, altså kabeltræk.

: 25 jan 2007, 20:02
af Frimodt
Hehe jepsen Rosendal, du har helt ret i, at når der først kommer sne på vejene, så kan næsten alt lade sig gøre, så bliver selv forhjulstrækkere sjove at køre i (omend jo ikke ligså sjove som baghjulstrækkere :wink:)

Mvh Casper, som vil indføre lovforbud mod veje UDEN sne på, når han bliver diktator :D

: 26 jan 2007, 17:47
af Rødgaard
Håndbremsen er ikke nødbremsen, Det det er de to kredse der er det!!! Har jeg ivertfald lært...
Og håndbremsen behøver heller ikke værre kabeltrukket, på nogle nyere biler er den elektrisk.. :lol:

: 26 jan 2007, 19:31
af Rosendal
Rødgaard skrev:Håndbremsen er ikke nødbremsen, Det det er de to kredse der er det!!! Har jeg ivertfald lært...
Og håndbremsen behøver heller ikke værre kabeltrukket, på nogle nyere biler er den elektrisk.. :lol:


Nej, den kan også være stang påvirket. Men den SKAL være mekanisk. Hvilke biler har elektrisk? Der sidder også en motor som trækker i et kabel eller stang så. For ellers ville det aldrig blive godkendt i DK.