Side 2 af 5

: 19 aug 2006, 20:32
af Saab-Daniel
Her et mit map... Stadig lidt foreløbigt, har en anelse tøven ved maks tryk (ca 0.8 bar), som der lige skal rettes lidt op på!
Billede

8v turbo (saab) fra '83, dvs gammel konstruktion :)
95 oktan i tanken, fungerer dog bedre på 98...
Daniel.

EDIT: Til sammenligning med jeres maps, kan jeg se at jeg har min til at skrue kraftigt ned så snart der kommer tryk på... Det er nødvendigt for at den ikke skal tændingsbanke... Men det virker ikke til at være optimalt i forhold til jeres maps, i det mindste... Bør man prøve en anden fremgangsmåde?
Daniel.

: 20 aug 2006, 09:00
af Morten VJ
Daniel hvad siger specifikationerne ved kontrol af tændings tidspunkt?

Et vildt gæt fra min side er omkring 10-15 grader i tomgang med slangen til vacum forstilleren afmonteret.

Denne værdi ville jeg bruge som udgangspunkt ved 1000 rpm, og 100 kpa

tændingen ville jeg så lade stige jævnt op til de 34 grader ved 3200 rpm 100 kpa.

Det forekommer mig nemlig at du kører med meget avancering i de lave omdrejninger.

Ellers er hovedforskellen. en effektiv IC og 100% styr på benzinen.

MVH

Morten

: 20 aug 2006, 11:35
af Havneren
Hvorfor har jeg ikke luret hvordan den designer skal bruges?

V/h Chr

: 20 aug 2006, 12:13
af FALFA
den starter op på side 2 men hvis du går til side 1 så kan du indtaste motor data der. og kom så med dit ignition map havner.

: 20 aug 2006, 14:24
af Havneren
FALFA skrev:den starter op på side 2 men hvis du går til side 1 så kan du indtaste motor data der. og kom så med dit ignition map havner.


Aaaaa... Havde ikke set der var 2 sider :damn: .

Jeg har faktisk aldrig fået lavet mit ign map bedre end at den bare kunne køre - Jeg konstaterede så at den satte ud og har så ikke gidet justere mere i det siden. Skal også have løst det udsætter problem en af dagene.

V/h Chr.

: 20 aug 2006, 14:34
af Saab-Daniel
Morten:
Jeg har en ok IC frontmonteret, men K-jet til at styre benzinen, og det er langt fra optimalt :damn: ... Vil dog have en LC-1 inden længe, som endnu en forberedelse til komplet benzin-styring...
Kan godt se fornuften i din metode, Morten, men ville du holde de 34 grader til redline på 100kpa-akslen? Og så justere ned når der kommer tryk, og op under vakum?
Ja, Havneren, indover med det map! :)
Daniel.

: 20 aug 2006, 14:59
af Morten VJ
Daniel

Jeg vilde nok forsøge at give den 10 grader mere ved 5500 og 100 kpa
Ift de 34 grader, og sætte nogle fornuftige værdier ind imellem.

Men forsigtig start i de små grader feks 4-6-8-10 grader og lyt til motoren.

Og self retadere over 100 kpa linien, og avancere under.

Havner

Jeg vilde også gerne set det map, som du mener er skyld i dine udsættere.

Ps det er utroligt som denne smilie :damn: er blevet populær

MVH

Morten

: 20 aug 2006, 21:15
af JPP
Nå, sad lige og legede lidt i excel (når nu regnen siler ned :hrmpf: ) for at se om man kunne lave en konfigurator selv :roll:

Typemotorerne mangler, men er blot nogle forudindtastede værdier til de øverste valgmuligheder. Der skal selvfølgelig information om de relevante indikatorer for avanceringen. Der er tages ikke forbehold for momentområdet. Trykområdet kan ændres omkring +/- 100kpa, men rpm skalaen ligger fast.

Det hele går jo på om man ud fra nogle indikatorer kan avancere/retadere liniært med kpa i +2000 rpm-området og stadig køre et "safe" opstartmap. I teorien vel ikke, men kan der rammes 75% og stadig i sikkert område er man jo et stykke...hmm det er spørgsmålet... :roll:

: 21 aug 2006, 13:44
af Saab-Daniel
Fedtede mere med mit tændingsmap, her er resultatet:
Billede
Tak for hjælpen til Morten, har fjernet lidt tændingsbanken, så den nu lader 0.8 på 95 oktan uden tændingsbanken. Trækker fint, men ikke helt jævnt endnu, men det kan være pga det lavere oktan-tal...
Daniel.

: 21 aug 2006, 13:57
af Wildert
Jeg har haft brugt et map fra en 2.0'er Golf der var postet i MegaVAG-gruppen en gang for 117 år siden.
Har kun mappet på fuldgasdelen. Umiddelbart ret konservativt - særligt med 283 graders knast - og faktisk MERE konservativt end opstarteren forsøger.
Havde lidt problemer med banken ved høj temperatur udenfor - så jeg har retarderet dele af tændingen noget - måske endda lidt meget.

Specs på motor er:

Old school R4 8V konstruktion, ventiler lige midt i forbrændingskammeret på række. Non-interference udformning. Tændrør ind fra siden - ikke voldsomt meget squish som jeg husker det - men lidt er der da. Ikke meget boring - 81 mm.
283 graders knast - liiidt ujævn i tomgang.
95 oktan - gider ikke jagte 3-4 hk'er ekstra for det.

Mit nuværende map er som følger:
Billede

Som det kan ses er der stort set ingen avancering ved lav last - så den går ikke langt på literen. På den anden side så sætter gearingen også en effektiv klods for det alligevel.

Foreslået map:
Billede

Der er foreslået noget mere tænding og en del før ikke mindst.