Side 2 af 4
: 23 jul 2006, 13:39
af Morten VJ
I følge dette link så regner MS1 i 0,1 ms på dysetider.
http://www.megamanual.com/v22manual/mcode.htm#versions
Hvis vi lyver dyserne doppelt så store så ændre det ingen ting, da der afrundes til hver hele 0,1 ms.
faktisk er der fare for at nå grænsen på 255 %
Måske ikke et problem i ve tabellen, men det kan blive et problem i div korrektions faktorer.
Den enste måde som jeg ser det er at bruge Hi res coden for at få en bedre opløsning.
Og den arbejdes der på at implementere i ekstra coden.
som jeg har forstået det.
MVH
Morten
: 23 jul 2006, 13:54
af Havneren
Hummm Jaaaa... Det ser da næsten sådan ud.
Matematisk er ideen god nok, men hvis ms pt kun opererer med 0,1ms intervaller - Så er fordelene lidt væk. Men igen - Det var også kun ment som ren tankespind.
Det undre mig ikke at store dyser er rigtig dumme at have med at gøre i tomgang. Det er altså ikke kun selve åbningstiden(IOT) på dyserne der kan være et problem, men også selve opløsningen i MS.
Tomgang:
1,5ms i PW. 0,1ms spring. Det er en forskel på 0,1/1,5=6,6% hver gang dyserne lige vil rykke lidt på sig. Hvis de nu ligger lige omkring et vippe punkt f.eks.
V/h Chr
: 23 jul 2006, 16:06
af efterz
Havneren skrev:Tomgang:
1,5ms i PW. 0,1ms spring. Det er en forskel på 0,1/1,5=6,6% hver gang dyserne lige vil rykke lidt på sig. Hvis de nu ligger lige omkring et vippe punkt f.eks.
V/h Chr
Præcis.. tror måske også det er der noget af mit problem ligger... for når bilen står i tomgang er åbningstiden omkring 1,7ms, og selv ved alm. kørsel på lige vej i 6. gear ved 80km/t er åbningstiden omkring 2.2-2.4ms hvilket ikke giver den store mulighed for "små" reguleringer...
: 23 jul 2006, 21:19
af Havneren
Ok... Du har altså rellativ store dyser i så.
Noget du evt. kan prøve er at nøjes med at sprøjte én gang pr. cyklus. Det vil jo bevirke at åbningstiden skal være dobbelt så stor. På den måde kan du få lov til, at få dobbelt så god opløsning på. Der næst skal dyserne kun åbnes det halve antal gange (Der ligger også lidt ulemper i det øjeblik man åbner dyserne og specilet ved højohms dyser).
Har du tjekket det jeg snakker om med lamda sonde reguleringen?
V/h Chr
: 23 jul 2006, 22:53
af efterz
Havneren skrev:Ok... Du har altså rellativ store dyser i så.
Noget du evt. kan prøve er at nøjes med at sprøjte én gang pr. cyklus.
Ja jeg kører allerede Injector Staging: Alternating
Havneren skrev:Har du tjekket det jeg snakker om med lamda sonde reguleringen?
Yes, det har jeg prøvet. Går ud fra at det er "Ignition events per step" Du omtaler? Har prøvet at sætte den fra 3-30 events, og fundet frem til at den svinger mindst omkring 15-18 events.
: 23 jul 2006, 23:55
af Havneren
efterz skrev:Havneren skrev:Ok... Du har altså rellativ store dyser i så.
Noget du evt. kan prøve er at nøjes med at sprøjte én gang pr. cyklus.
Ja jeg kører allerede Injector Staging: Alternating
Havneren skrev:Har du tjekket det jeg snakker om med lamda sonde reguleringen?
Yes, det har jeg prøvet. Går ud fra at det er "Ignition events per step" Du omtaler? Har prøvet at sætte den fra 3-30 events, og fundet frem til at den svinger mindst omkring 15-18 events.
Ok... Alternating.... Og hvor mange squirts pr. cykle? Det kan ikke være rigtigt at du ligger på 1,7ms og dyserne kun fyre engang på cyklus. Så er det i hvert fald MEGA store dyser. Hvor store er de?
Jo... Præcis "Ignition events per step". Og så regulere du kun 1% af gangen ikke? De der 15 - 18 events er faktisk også rellativt hurtigt, men det burde den vel kunne klare (Afhængig af sondens placering og hastighed selvf.).
V/h Chr
: 24 jul 2006, 09:20
af efterz
Havneren skrev:Ok... Alternating.... Og hvor mange squirts pr. cykle? Det kan ikke være rigtigt at du ligger på 1,7ms og dyserne kun fyre engang på cyklus. Så er det i hvert fald MEGA store dyser. Hvor store er de?
Ahh... måske lidt bingo hér... Er Pt. sat op til 2 Inj. pr. engine cycle.. Der burde jeg da kunne hente lidt.. Den havde jeg ikke lige tænkt på.. Men bliver det ikke et problem mht. om de så er store nok oppe i toppen? Eller forlænger den automatisk bare åbningstiden til det dobbelte?
Havneren skrev:Jo... Præcis "Ignition events per step". Og så regulere du kun 1% af gangen ikke? De der 15 - 18 events er faktisk også rellativt hurtigt, men det burde den vel kunne klare (Afhængig af sondens placering og hastighed selvf.).
Placering er 30cm fra turbo i forrøret, Innovate LM-1, dvs Bosch LSU 4.2 WB sonde = meget hurtig

: 24 jul 2006, 09:52
af Havneren
efterz skrev:Havneren skrev:Ok... Alternating.... Og hvor mange squirts pr. cykle? Det kan ikke være rigtigt at du ligger på 1,7ms og dyserne kun fyre engang på cyklus. Så er det i hvert fald MEGA store dyser. Hvor store er de?
Ahh... måske lidt bingo hér... Er Pt. sat op til 2 Inj. pr. engine cycle.. Der burde jeg da kunne hente lidt.. Den havde jeg ikke lige tænkt på.. Men bliver det ikke et problem mht. om de så er store nok oppe i toppen? Eller forlænger den automatisk bare åbningstiden til det dobbelte?
Havneren skrev:Jo... Præcis "Ignition events per step". Og så regulere du kun 1% af gangen ikke? De der 15 - 18 events er faktisk også rellativt hurtigt, men det burde den vel kunne klare (Afhængig af sondens placering og hastighed selvf.).
Placering er 30cm fra turbo i forrøret, Innovate LM-1, dvs Bosch LSU 4.2 WB sonde = meget hurtig

Ok... Hvis du ligger mærke til det - Så når du laver om til 1 squirt pr. cyklus... Så fordobler den automatisk din "REQ.FUEL" værdi ovre til venstre i det mørekgrå felt. Dvs. Den fordobler altså automatisk din PW.
MEN i første omgang syntes jeg bare du skulle tage det som et eksperiment og se om det forbedre/ændre noget - Også lige som for at afgøre om det er der problemet ligger.
Jeg har selv en LC-1 (Tror det må være samme teknik som LM-1´eren). Min sidder så temlig langt fra topstykket dog (Lang udst. mannifold), men jeg er nu ikke imponeret over hastigheden. Ikke den hastighed jeg oplever på skærmen i hvert fald. Prøv hold i tomgang og lige giv en hurtig gang gas - På min bil kan jeg bestemt godt se en lille forsinkelse på reaktionen på skærmen.
Nu er nedenstående MEGET forkantet stillet op det der og rent gæt på dødtid osv. Der er meget mere i alt det der reguleringsteknik som er stort set umuligt at overskue og egentligt også lige gyldigt for lige det her. Men bare for at illustrere hvad jeg mener -
Hvis vi siger der er en forsinkelse på 0,5 sek (dødtid).
1000omdr i tomgang.
(1000omdr * 2) / 60sek = 33 events pr. sek.
Og nu er dødtiden et halvt sek... Dvs. 33/2 = 16 events pr. HALVE sek.
Så rammer du lige på grænsen ved de 16 events. Med "samme" udstyr ligger jeg på noget der ligner det dobbelte - Men muligt den kunne gøre det hurtigere.
V/h Chr
: 24 jul 2006, 11:51
af efterz
Ja, der er da en lille forsinkelse, jeg vil nok nærmere betegne forsinkelsen som 0.1-0.2 sekunder eller lign.. det er ikke særlig meget i hvert fald. Nu har jeg også en forholdsvis kompakt udstødningsmanifold og så 25-30cm rør efter turbo, så det hjælper jo lidt på det... Havde faktisk ikke tænkt på at regne sådan på det..

: 24 jul 2006, 13:20
af Havneren
Ja... Det er ret kompakt i sådan en 20v maskine.
Lig ikke for meget i udregningen - Det er bare for, at illustrere en tankegang.
Det hendler jo bare om at motorstyringen helst ikke skal regulere lynhurtigt på værdier, der er forsinkede. Så vil den lynhurtigt regluere blandingen federe f.eks. og det vil den blive ved med ind til den registrere at den nu er blevet for fed, men hvis den regulere for hurtigt i forhold til forsinkelsen så vil den have reguleret alt for fedt inden den opdager det og så vil den begynde at mager ud. Nu vil den så igen mager alt for meget ud. Det er jo bevirke nogle store udsving.
Hvis reguleringen nu var lidt langtsommere så det passede bedre til forsinkelsen - Så kunne man slippe afsted med væsentligt mindre udsving.
Faktisk handler det bare om, at det skal passe sammen (Men det er jo på ingen måder noget kritisk) og det er forskelligt fra motor til motor.
Men det er jo ret nemt at afgøre om det er lamdasonden der er ansvarlig for dine udsving. Der er jo bare at prøve at slå den fra.
V/h Chr