Side 2 af 3
: 28 jul 2006, 07:32
af Morten VJ
HenrikGM skrev:Morten VJ skrev:Standart sæderne holder snilt 30.000 km på en standart motor, og ligeså gør styr og ventilstammer.
Det sidste er egen erfaring.
Er det med RØDT ikke en stavefejl???
Nej det mener jeg ikke det er.
Jeg havde bilen i 2 år normalt kører jeg 15.000 km om året
Der blev altid hældt oktan 95 blyfri på tanken tilsat karburatorsprit om vinteren.
Det eneste unormale var at motoren kun havde gået 100.000 km da jeg overtog bilen.
MVH
Morten
: 28 jul 2006, 11:54
af svensson
m40 er noget svagere end en m45 men i gamle dage kunne m40 jo godt holde til 170 180 hk og 20 25kg i moment på sug men det er et noget andet moment den skal holde til med turbo. men det er typisk bundgearsaksel og bundlejer der ikke kan holde men det kan jo også være tidens tand der har lavet forarbejdet.mvh martin
: 28 jul 2006, 12:14
af HenrikGM
Morten VJ skrev:HenrikGM skrev:Morten VJ skrev:Standart sæderne holder snilt 30.000 km på en standart motor, og ligeså gør styr og ventilstammer.
Det sidste er egen erfaring.
Er det med RØDT ikke en stavefejl???
Nej det mener jeg ikke det er.
Jeg havde bilen i 2 år normalt kører jeg 15.000 km om året
Der blev altid hældt oktan 95 blyfri på tanken tilsat karburatorsprit om vinteren.
Det eneste unormale var at motoren kun havde gået 100.000 km da jeg overtog bilen.
MVH
Morten
Det er vist et one-off du har fat i der.
Jeg tror jeg har 4x B20 stående med kmtal langt over 200.000km uden brændte sæder.
Min far har kørt over 250.000km i en der kørte på autogas. Autogas er som bekendt berygtet for at svide ventilerne, og selv ikke her var der problemer med ventilerne.
Men de brænder på stedet hvis ventilspillerummene ikke er korrekte(eller rimelige).
Jeg kan slet ikke genkende de 30.000km nogen steder, og jeg tror ikke den oplysning kan genkendes i volvokredse. Det er ihvertfald første gang jeg har hørt om at det var så ringe.
: 28 jul 2006, 15:08
af subtimist
Det skal nok passe hvad Morten siger 30000 km på et støbejerntopstykke uden sæderinge på blyfri benzin uanset mærke vil ødelægge sæder og ventiler, derfor er de nyeste Ford OHC og Opel CIH født med sæderinge fra fabrikken.
De B20 som er renoveret i DK har mange af dem sæderinge i udstødningen for at kunne køre på blyfri (har selv været med til at lave en 30-40 B20 motorer i gennem tiden).
Der er ingen motorer med støbejernstop der kan køre på autogas uden der er sat sæderinge i, det er forsøgt med Ford V6 dengang alle små håndværksmestre havde sådan en st.car.
MVH IB.
: 28 jul 2006, 15:55
af HenrikGM
subtimist skrev:Det skal nok passe hvad Morten siger 30000 km på et støbejerntopstykke uden sæderinge på blyfri benzin uanset mærke vil ødelægge sæder og ventiler, derfor er de nyeste Ford OHC og Opel CIH født med sæderinge fra fabrikken.
De B20 som er renoveret i DK har mange af dem sæderinge i udstødningen for at kunne køre på blyfri (har selv været med til at lave en 30-40 B20 motorer i gennem tiden).
Der er ingen motorer med støbejernstop der kan køre på autogas uden der er sat sæderinge i, det er forsøgt med Ford V6 dengang alle små håndværksmestre havde sådan en st.car.
MVH IB.
Har aldrigt haft en B20 uden ventilsæder......Enten er de meget gamle, eller sjældne uden sæder. En -75er B20 har ab fabrik sæder.
Hvornår indførte volvo det så?
: 28 jul 2006, 17:28
af svensson
alle de topstykker b18 b20 jeg har haft fat i er uden sæderinge tror ikke volvo havde støbejernstopstykker med sæderinge fra fabriken den gang?? MVH Martin
: 28 jul 2006, 17:33
af subtimist
Det kan jeg ikke sige kun at jeg aldrig har set et B20 topstykke med stål sæderinge i før jeg selv satte dem i og hvis vi tæller løse topsstykker med har jeg set flere end 50.
men som du selv siger kom de fra fabrikken i 75 men de brugte da kun B20 indtil 76 eller hvad? jeg er ikke volvo fanatiker kender kun til det gennem mit arbejde( 18 år motorrenovering i CAC derefter ditto sydøst Asien)
MVH IB.
: 28 jul 2006, 20:05
af HenrikGM
subtimist skrev:Det kan jeg ikke sige kun at jeg aldrig har set et B20 topstykke med stål sæderinge i før jeg selv satte dem i og hvis vi tæller løse topsstykker med har jeg set flere end 50.
men som du selv siger kom de fra fabrikken i 75 men de brugte da kun B20 indtil 76 eller hvad? jeg er ikke volvo fanatiker kender kun til det gennem mit arbejde( 18 år motorrenovering i CAC derefter ditto sydøst Asien)
MVH IB.
B20 kom jo i 240 i 75+76 og derefter udgik de.
: 28 jul 2006, 20:31
af Morten VJ
HenrikGM skrev:subtimist skrev:Det kan jeg ikke sige kun at jeg aldrig har set et B20 topstykke med stål sæderinge i før jeg selv satte dem i og hvis vi tæller løse topsstykker med har jeg set flere end 50.
men som du selv siger kom de fra fabrikken i 75 men de brugte da kun B20 indtil 76 eller hvad? jeg er ikke volvo fanatiker kender kun til det gennem mit arbejde( 18 år motorrenovering i CAC derefter ditto sydøst Asien)
MVH IB.
B20 kom jo i 240 i 75+76 og derefter udgik de.
Det er jo så ikke helt korrekt.
Iflg. mine kilder kom den allerede i 1969.
Og alene knastaksel udvalget understøtter dette, da der findes min 3 knastaksler en til to karburatorer, en til indsprøjtning, og en til den simple med en karburator.
240 med b20 var kun med en karburator..
Og jeg tror du har misforstået mit tidligere indlæg.
Jeg skrev den holder snildt 30.000 km på blyfri bemz.
Jeg nåede aldrig at finde grænsen for holdbarheden på motoren, da karossen gav op først.
MVH
Morten
: 30 jul 2006, 20:56
af Morten Lunde
Hvorfor en turbo på en vinterbil.
til dette brug vilde jeg helt klart foretrække noget sugetrim.
Tja, for at prøve noget andet tror jeg.
Jeg har en B21ET-bund + en portet 530 top uden huller til dyser samt en tryk-karburid til at stå som man kunne banke sammen. Så er det stadigvæk lidt oldschool og så er det vel forholdsvis simpelt at lægge den over i. Der er jo stort set ikke noget elektrisk fikumdik man skal til at rode i.
Men for lige at vende tilbage med montering af en 240-motor, så er jeg så småt ved at skal lægge en B230A motor i den, men jeg skal lige vide helt præcis hvad der bliver af problemer.
Jeg ved at bundkarret skal byttes rundt og motorophæng skal modificeres, men hvad er der ellers?
jeg kan se at karburator og bremsekraftforstærker kommer i vejen for hinanden, så der må jeg se hvad der skal til.
Mvh Morten