Hvilke slags møtrikker til turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#11 Indlæg af klyfax »

Ferrari Killer skrev:Nej det siger jo sig selv... :wink:

Dem jeg taler om er jo heller ikke med plastic!

Men jeg havde da helt klart ringet til dem, og spurgt om de godt måtte drikke i arbejdstiden hos H. Daubjerg? Man kan jo ikke sende låsemøtrikker med plastic med som skal bruges til manifold og turbo... :shock:


Kender godt dem du nævner.

Nu var det ikke det store problem, at vi fik de forkerte møtrikker. Vi havde nemlig nogle fra noget andet.

Mens ellers pjeler de jo at være til at snakke med...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#12 Indlæg af HenrikGM »

Jimmy Elkjær skrev:
HenrikGM skrev:
Jimmy Elkjær skrev:Jeg har også tænkt på at bruge kobbermøtrikker, men tror ikke låsen på dem kan holde til den høje varme. Ville gerne finde nogen i stål, ved bare ikke lige hvor jeg skal finde dem. Låseblik var da ellers heller ikke nogen dårlig ide...


Kobbermøtrikker......Den har været oppe at vende før. Det viste sig til stor undren at "kobber"møtrikker nogle gange er magnetiske......;-)

Så kan man jo spørge sig selv om disse kobbermøtrikker nu også har ret meget med kobber at gøre....

Hvis du skulle fnde nogle der faktisk er af kobber, så prøv at tjekke kobbers temperaturgrænser.... :shock: Ikke så hulens velegnet til manifold.


Altså jeg er jo godt klar over at de ikke er lavet af kobber. Men tror stadig ikke de er stærke som hærdede stålmøtrikker. Men Henrik du lyder da til at være ret erfaren, så kan du vel fortælle mig lige hvilke møtrikker jeg skal bruge...?


"låse"møtrikker af typen der er krympet(ovale/trekantede, etc) er ikke den bedste løsning, da de har tendens til at bide alt for hårdt i pinbolten når de bliver varme.

Hvad angår pinbolten, så ville jeg ikke bruge noget der er hårdere end 10.9. 12.9 er simpelthen for ufleksibel til turbobrug, omend den er dejligt stærk. Det er aldrigt fordi pinbolten er for svag at skidtet brækker. En 8.8 pinbolt bærer uhyggeligt meget.

Man kan derimod indsætte(hvis der er plads) en længere samling, dvs spænde over længere afstand. Så er boltsamlingen ikke nær så "glad" for at brække.

Det løser samtidigt problemet med løsgående møtrikker.

Spændeskiver: Brug ikke almindelige spændeskiver, men vælg nogle meget tykke, gerne i en hård stålkvalitet. st.60 er fin til at lave et par spændeskiver.

dine "kobbermøtikker" er helt almindelge møtriker der er forzinkede med gul cromat. En gemen 8.8 møtrik tilsat en solid spændeskive, gerne så tyk som pinbolten nu tillader, skal kunne holde til belastningen og gør det også. Alternativt kan der findes møtrikker med integreret spændeskive. Toyota er glad for disse, og det ligner en fornuftig konstruktion.

Undgå at købe møtrikkerne alt for billigt! Haraldnyborg sælger feks møtrikker i en tvivlsom kvalitet.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#13 Indlæg af Brisse »

Måske sådan nogle her?
Fundet hos RS-components (Aerotight, varenr 530-696) men kan sikkert findes andre steder...
Vedhæftede filer
RS-locknut_530-696.jpg
RS-locknut_530-696.jpg (4.12 KiB) Vist 1099 gange
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#14 Indlæg af Cos4x4 »

HenrikGM skrev:
"låse"møtrikker af typen der er krympet(ovale/trekantede, etc) er ikke den bedste løsning, da de har tendens til at bide alt for hårdt i pinbolten når de bliver varme.

Hvad angår pinbolten, så ville jeg ikke bruge noget der er hårdere end 10.9. 12.9 er simpelthen for ufleksibel til turbobrug, omend den er dejligt stærk. Det er aldrigt fordi pinbolten er for svag at skidtet brækker. En 8.8 pinbolt bærer uhyggeligt meget.

Man kan derimod indsætte(hvis der er plads) en længere samling, dvs spænde over længere afstand. Så er boltsamlingen ikke nær så "glad" for at brække.

Det løser samtidigt problemet med løsgående møtrikker.

Spændeskiver: Brug ikke almindelige spændeskiver, men vælg nogle meget tykke, gerne i en hård stålkvalitet. st.60 er fin til at lave et par spændeskiver.

dine "kobbermøtikker" er helt almindelge møtriker der er forzinkede med gul cromat. En gemen 8.8 møtrik tilsat en solid spændeskive, gerne så tyk som pinbolten nu tillader, skal kunne holde til belastningen og gør det også. Alternativt kan der findes møtrikker med integreret spændeskive. Toyota er glad for disse, og det ligner en fornuftig konstruktion.

Undgå at købe møtrikkerne alt for billigt! Haraldnyborg sælger feks møtrikker i en tvivlsom kvalitet.....


Ja jeg kender godt dem fra toyota der bl.a. sidder på lambdasonden. Har brugt dem før, og de var faktisk meget gode. Men det kunne jo være der fandtes nogen der var bedre...
Jeg har købt nogen hos SMC med krave, eller "indbygget skive" på. Det er dem der sidder std. på 1,8T motorerne. De ser gode og holdbare ud, og kostede 13 kr. stykket.
Besvar