Dæk teori?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#11 Indlæg af Yugo Turbo »

tror ikke du helt kan se logikken i det at de bedste dæk skal sidde bagpå jakob... de bedste hjul bagpå giver dig jo lige netop større mulighed for at styre bilen! det er bevist af div dækfolk, så der er ikke så meget diskution
Brap brap brap...
Billede
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#12 Indlæg af mh »

Jakob Hansen skrev:Jeg har altid og vil altid sætte de bedste dæk foran.


sådan har og gør jeg også ALTID uden diskution så længe det er min egen bil... og det er fordi det er nemmere at rede en bagvogns udskridning end en forvogns udskridning...

bagvognen kan rettes op ved kontra styring det har de fleste prøvet her hvor det sner med håndbremsen trukket og lege barnet melder sig(forudsat at der er plads)...

forende vil med bilens kinetiske energi (den samme som i siger lægger sig ved en opbremsning på forhjulende) gøre at bilen vil fortsætte lige ud i et sving hvis bilen laver en forvogns udskridning ligegyldigt om der er drejet helt mod stop eller andet...

PS. mener ikke forskellen er så vigtig hvis man holder sig på ordenlige dæk med mønster på... men skal jeg vælge mellem at smide dæk på min med eksempel 5mm mønster og 8mm mønster så ryger 8mm foran hver gang
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#13 Indlæg af Jakob Hansen »

Yugo Turbo skrev:tror ikke du helt kan se logikken i det at de bedste dæk skal sidde bagpå jakob... de bedste hjul bagpå giver dig jo lige netop større mulighed for at styre bilen! det er bevist af div dækfolk, så der er ikke så meget diskution


Jo, jeg forstår skam udemærket folks begrundelser for at montere de bedste dæk bag. Jeg er bare af en anden overbevisning...
Hvis man vælger at montere de bedste dæk bag, ser jeg det lidt som at man har opgivet på forhånd. Forstået på den måde, at hvis man endelig komme ud for at skulle katastrofeopbremse og samtidig styre, så fortsætter ens bil lige ud med blokkede dæk. Samtid kan man så sidde og glæde sig over at ens bagende bliver hold på plads.

Derimod vil jeg hellere have chancen for at undvige (med risiko for at tabe bagenden).
Hvis man ikke er øvet i at køre en bil på grænsen, så er det nok klogt at sætte de bedste dæk bag. Men hvis man (som jeg bilder mig selv ind), ved hvad vej man skal dreje på rettet, så sætter jeg de bedste dæk forrest.

Jeg vil iøvrigt gerne pointere at man altid skal køre på dæk med overskud af mønster i fht. lovens 1,6mm. Og at man kører på sommerdæk om sommeren og visa versa om vinteren.
Mine udsagn skal betragtes ud fra et tænkt tilfælde (som TinasMartin siger) med 2 dæk hvor mønster er 5mm og 2 med fx. 7mm.
Billede
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#14 Indlæg af Yugo Turbo »

godt svar må jeg indrømme... tja synes nu ikke jeg har givet op på forhånd men kan sagtens se din pointe
Brap brap brap...
Billede
CABRST
Medlem
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vest Sjælland

#15 Indlæg af CABRST »

[quote="tinasmartin
sådan har og gør jeg også ALTID uden diskution så længe det er min egen bil... og det er fordi det er nemmere at rede en bagvogns udskridning end en forvogns udskridning...

[/quote]

det samme her.. 8)
If Ford made Cabriolets like Carlsberg make beers, then this would proberbly be the BEST Cabriolet in the world.......
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#16 Indlæg af Morten VJ »

Er det altid nemmere at redde en baghjulsudskidning end en baghjulsudskridning :?: :?: :?:

Måske når man bevidst provokere en baghjuls udskridning, men ellers ikke.

En forhjuls udskridning reddes nemmest ved speeder slip, Hvorved vægten flyttes til forhjulene og bagenden bliver lettere, og dermed har nemmere ved at slippe grebet, Hvis vi kommer alt forstærkt, så bevirker det en overstyring, der kan forsøges reddet med rattet.
Det er nok de færreste mennesker der ønsker en bil med permanent indbygget overstyring, da sikkerhedsmarginen er væsentlig mindre på såddan en.
Men self. kan man ikke overbevise en der tror han har reaktions evner som en F1 køre efter en 8 timers arbejds dag, han bliver nok først overbevist nå der skal foretages en undvigemanøvre med 80 km/t.
1-2 mm gør som sagt ikke den store forskel, men 3 og op giver en meget stor forskel.
I normal trafik vil understyring, virke som at bilen ikke følger dine ønsker.
Og overstyring som at bilen Har overtaget styringen.
På en lukket bane, har man overskuddet til at kompencere for bilens nykker.
Hvilket man ikke altid har til dagligt.
Så derfor altid de bedste dæk bag.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Ferrari Killer
Senior Medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23

#17 Indlæg af Ferrari Killer »

Morten VJ skrev:Er det altid nemmere at redde en baghjulsudskidning end en baghjulsudskridning :?: :?: :?:

Måske når man bevidst provokere en baghjuls udskridning, men ellers ikke.

En forhjuls udskridning reddes nemmest ved speeder slip, Hvorved vægten flyttes til forhjulene og bagenden bliver lettere, og dermed har nemmere ved at slippe grebet, Hvis vi kommer alt forstærkt, så bevirker det en overstyring, der kan forsøges reddet med rattet.
Det er nok de færreste mennesker der ønsker en bil med permanent indbygget overstyring, da sikkerhedsmarginen er væsentlig mindre på såddan en.
Men self. kan man ikke overbevise en der tror han har reaktions evner som en F1 køre efter en 8 timers arbejds dag, han bliver nok først overbevist nå der skal foretages en undvigemanøvre med 80 km/t.
1-2 mm gør som sagt ikke den store forskel, men 3 og op giver en meget stor forskel.
I normal trafik vil understyring, virke som at bilen ikke følger dine ønsker.
Og overstyring som at bilen Har overtaget styringen.
På en lukket bane, har man overskuddet til at kompencere for bilens nykker.
Hvilket man ikke altid har til dagligt.
Så derfor altid de bedste dæk bag.

MVH

Morten


Det kan faktisk ikke foreklares bedre! Rigtig gode pointer du kommer med her Morten!

Jeg var faktisk selv i rigtig rigtig lang tid, tilhænger af de bedste dæk bagpå - lige indtil jeg en dag havnede i en situation hvor bagenden kom sejlende forbi fronten. Det var knap så sjovt skulle jeg lige hilse og sige.

Når først ens bagende er helt deroppe kan man lige så godt slippe rattet, for det er umuligt at redde igen.

Og med hensyn til speederslip som et godt redskab til at redde en forhlulsudskridning, kan jeg da lige i den forbindelse også nævne en metode som er lige så simpel og lige så effektiv.

Nemlig udkobling!

Hvormange har ikke prøvet her i disse vintermåndeder at forhjulene i sving meget gerne vil ligeud?!

Prøv så at koble ud, og man er lige pludselig på rettte spor igen. Det bruger jeg faktisk altid, og faktisk bruger jeg aldrig speederløft.

Men ovenstående teori omkring forhjul/baghjul, (som også passer i prakis), er jo ikke et lovkrav men blot vejledende. Så er man tilhænger af at have de bedste dæk på sine baghjul, så er det det man gør. Bare man så også er klar de eventuelle konsekvenser det kan have!
V.H.
Ronnie Bonde


Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!


Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Besvar