Intercooler

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
mini cooper

#11 Indlæg af mini cooper »

Morten VJ
Ja den kan godt komme af med gassen. Udstødningen er 2,5 " tomme med tvinpipe du kan se mere på www.morris-mini.dk det er min bil.
turboen efter hvad de siger hos turbo dk er turboen stor nok til min motor og vil kunde give op til 280 Hk så der er ikke noget problem med at få hk og luft nok det eneste han yderligt kunde fortælle mig var at jeg skulle beregne noget mere varme end med fiat uno turboen. og det er så det problem jeg prøver at komme af med.

Turboens org tryk er 1,2 men kan tåle et tryk 2,2 bar noget bedere end unoes turbo. og hvis jeg kan holde luftens varme nede laver jeg 200 + hk som jeg syntes er fint på en mini 1000cc
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#12 Indlæg af duckstar »

En Uno lader far 1,4'eren kan heller ikke tåle mere end 0,9 bar før den begynder at svede..
Vh. Anders
mini cooper

#13 Indlæg af mini cooper »

ja det var der ingen der fortalte mig så der er nok derfor at jeg brandte to af da jeg ville køre med 1,2 og der over for at det passede til min nål og dyse og så sagde turbo dk at jeg skulle vælge en JTD 1,9 Turbo den ville holde bedre og jeg kan kun give ham ret da det ikke er en stor motor var det svært at finde en benzin turbo til min bil
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#14 Indlæg af duckstar »

Er laderen fra den ældre version af 1,9 JTD'eren? De nye er jo variable og umulige at lave en ordentlig styring til på en benziner. De gamle er traditionelle med wastegate.
Vh. Anders
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#15 Indlæg af Morten VJ »

Jeg vil stadig stille spørgsmåls tegn mht. turbinesidens størrelse.
Feks. når man bruger en lastbils turbo på en 2,3 l volvo motor til ca 400 hk.
så vælger man typisk en turbo fra en 8- 10l lastbil.
Af den simple grund at en benzin motor skal af med mere luft ud af udstødningen.

Hvis turboen er underdiminsioneret på turbine siden, så opvarmer du alt inden turboer, og den varme kan være årsag til din banken.

Og her vil en ic hjælpe minimalt.

Ps der er mange billeder på din side, men meget få data.

Hvad har du gjort ved motoren for at den skal kunne køre med det doppelte i tryk ?
Hvis det er ingenting, så vil en ic. fra en velvoksen scania ikke hjælpe en meter.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#16 Indlæg af martin306xsi »

Hvad yder sådan en en mini? Hvornår skal vi lave et mini race? Har sammen med ejeren og en kammerat lige lavet en!
Mvh Martin
mini cooper

#17 Indlæg af mini cooper »

til duckstardeluxe
jeg aner ikke hvor gammel den er jeg har bare sendt turbo nummeret til ham og han sagde ok for den men ja der er wastegate på den.

Til Morten VJ
turbinesidens størrelse skulle passe til min motor efter hvad turbo dk har svaret på. og det er ikke en lastbilsturbo den er fra en person vogn af hvad jeg ved. men seeder også på varevogn.

Jeg har svært ved af finde ud af om en IC hjælper eller ej. afstanden mellem tubine udstødningen og indsugningen er meget mindre ens på uno.

jeg har ikke nogen problemer med at komme af med udstødnings gassen men da jeg havde 2 tomme på var det et problem og der er ikke nogen modstand på min 2,5 "tomme udstødning da der ikke er nogen potter på ogerhovede så jeg er ikke med på den med at tubine huset er for lille det svare til min motorstørelse efter hvad turbo dk har sagt
mini cooper

#18 Indlæg af mini cooper »

til martin306xsi
Tja. det kan vi godt når jeg har fået løst mit problem med varme og tæningsbanken
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#19 Indlæg af Morten VJ »

Så burde turboens størrelse jo være i vinkel, men jeg syntes stadig du har tryk meget tidligt.

Så er der kun Ic og resten af motoren at modificere til det meget højere tryk.
Prøv den ic du har, selvom det kræver at du skal køre uden motorhjælm, eller kølergitter en mørk nat, og rørene er noget fra en udstødning.
Hvis det hjælper hurra, ellers find en der er større.
og hvis det ikke hjælper, så tænk på resten af motor kombinationen.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
cooper mini
Junior Medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18 mar 2005, 14:02
Geografisk sted: Syd Fyn
Kontakt:

#20 Indlæg af cooper mini »

hej Morten
jeg har hul i hjelmen for at varmen kan komme ud. du kan se det på billedet.
se flere billeder på http://www.morris-mini.dk/Billeder2.htm http://www.morris-mini.dk/Turbo.htm
motoren har en kompra på 7,9 til en burde være langt nok nede ellers er der kun kommet en top på fra en 1780 cc motor så min VE er 100 hele vejen op.
Vedhæftede filer
t1.jpg
t1.jpg (13.97 KiB) Vist 1457 gange
DSCF4997.JPG
DSCF4997.JPG (78.36 KiB) Vist 1449 gange
Besvar