uno skrev:Nej du skal have pumpe elementet til at levere varen på kortere tid, der er 2 mugligheder. større elementer (eller hvis det skal være rigtig gal...flere -men det er ikke bare hjemme i savsmuldet) eller den lidt mer komplekse løsning... skarpere knast i pumpen.
mange gamle traktorer har 8mm elementer i de mindre modeller men der er tit muglighed for at smide et 10mm element i et hus der er beregnet til 8. og ellers er det at finde en lastbil pumbe med 13mm.
Hvis du normalt kører med en 8mm skal dit 10 eller 13mm modificeres en del for at nøjes med std. mængde..
det kan ikke svare sig men hurtig levering vil give højere effekt.
Som med alt andet er det et kompromisspørgsmål. Det gælder om at levere brændstoffet så hurtigt som muligt, MEN en række forhold skal være opfyldt; Brændstoffet må ikke sprøjtes så hurtigt ind at trykstigningen bliver for voldsom. Der er ikke tale om tændingsbanken, men fænomenet kan sidestilles set fra motorens synspunkt. Konsekvenserne er en massiv mekanisk overlast.
Altså; tiden det skal vare er proportional med omdrejningstallet. Langsom motor kan tåle lang tid, og hurtig motor skal have det hurtigt. Hvis du giver en langsom motor brændstof hurtigt, så har du vejen til havari.
Ting skal passe sammen.
En skarpere knastprofil i pumpen egener sig til at hæve motorens omdrejningspotentiale.
Og så er der selvf. også indsprøjtningsvinklen at kigge på. EGT er ekstremt interessant at overvåge på dieseler....
Den hurtigere levering i sig selv giver altså ikke en højere effekt, men derimod en mere hårdt gående motor. Hæver du samtidigt omdrejningspotentialet, søger for at motoren flower meget luft(fra filter til krydsboltene i udstødningen!) og har et godt dynamisk kompressionsforhold, så skal du bare se....