grydesvamp skrev:jo tror jeg også på.. dvs en trykside af en turbo med gearing og elektrisk motor monteret..
Nårrh Jeg mente nu at det var en centrifugal kompressor, med el tilkobling/magnet kobling.
joker skrev:når jeg nu lige tænker på det, kan det så ikke være en almindelig turbo der bare har mulighed for at koble til og fra vha den omtalte elektricitet?
Jeg kan godt se at det begynder at se lidt tvivlsomt ud. Bilen skal, efter udsagnet, levere 12000w ved 1000A - noget af et arbejde for en alm. bil.
Det eneste lille forsvar jeg vil komme med, er at de her "el-turboer" angiveligt skulle sidde på lastbiler - som måske bedre ville kunne levere det nødvendige...
Jakob Hansen skrev:Det eneste lille forsvar jeg vil komme med, er at de her "el-turboer" angiveligt skulle sidde på lastbiler - som måske bedre ville kunne levere det nødvendige...
Det er ikke turbo-compound du tænker på her, vel?
Det system sidder bla. på Scania's 12L R6 470hk motor.
Jakob Hansen skrev:Jeg kan godt se at det begynder at se lidt tvivlsomt ud. Bilen skal, efter udsagnet, levere 12000w ved 1000A - noget af et arbejde for en alm. bil.
Det eneste lille forsvar jeg vil komme med, er at de her "el-turboer" angiveligt skulle sidde på lastbiler - som måske bedre ville kunne levere det nødvendige...
Tror det er omvendt...
Altså at turbo'en bruges som generator, det ville der lidt mere mening med... Du skrev jo også at det ville være i forbindelse med en gearing..
Lidt som Carsten er inde på, med at det skulle virke som turbo-compound..
Smøring er ALT!
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
men ellers bruges EL-turbo'er på store skibe (har en onkel der er maskinmester hos dfds) og han sagde at motoren driver en MEGA gennerator som laver alt for meget overskudsstrøm hvilket så bruges til turboen. fremdriften styres så totalt af elektriske motore... smart..
når skibet så ligger i havn er der en "lille" generator der laver strøm til hele skibet... denne giver også strøm til starteren på den store motor..