Side 2 af 3

: 14 jun 2005, 21:06
af Morten VJ
HenrikGM skrev:
C.Beyer skrev:hmmm......hvem kan anbefales til den helt store tur når man køre over broen?????

men Morten mener du at man kan lokke +300hk ud af et std volvo topstykke med ventiler 44ind & 35ud (& måske lidt bearbejdet kanaler )

hilsen C.Beyer


Grottis deroppe er jo død, så mit næste bud på en yderst kompetent volvomand er Mike Aaro fra UNITEK.

+300 er nok lidt i overkanten, da udstødningssiden ikke nær flower så meget. Skyldes mest en usædvanlig dårlig udstødningsmanifold.

Gå et nummer op i udstødningsventil, og forsk i et bedre forbrændingskammer samt en omhyggelig portning af udstødssiden.
Indsugningen flower langt bedre end udstødningssiden.

Eller bed MikeAaro om at bygge en top til 300,400, eller hvad i nu skal ende med(få knasten med!).

Hvis proppen ligger i manifolden hvad hjælper de så at lave hullerne større inden denne restriktion?
Udstødnings sideden på turboen er nok den værste 2.25" :twisted:
Arbejd på udstødnings siden af topstykket, og det giver mest bang for kronerne.
Større ventiler er måske ikke nødvendigt, da jeg har set en del der påstår at de har 400 hk med standart ventil størrelse.
Det svenske blad bilsport kører pt en artikkel serie om en 8v volvomotor, Der måske kunne have interesse.

MVJ

Morten

: 14 jun 2005, 21:40
af nibdk
Jeg kan ikke lige finde hans email, men her er hans telefonnummer.
+46705301562

Niels

: 14 jun 2005, 23:52
af C.Beyer
att: nibdk tak for tele nr. Hvis du falder over den emaile en anden dag må du da også gerne skrive den....


mit projekt er: projekt volsom volvo som nok går hen og bliver lidt mere volsomt end først udtænkt
:shock:

Morten vj: har selvfølige alle bilsport artikkler om denne turbocontainern :D

Hilsen C.Beyer

: 15 jun 2005, 00:12
af Morten VJ
Hvis det bliver over 300 hk så burde du nok se på andre plejlstænger findes her.
http://www.stenparnermotor.se/
Men gearkassen er stået af for længst, hvis det er en M46.

Og det er faktisk mit hoved problem pt, selv om jeg kører med den svageste kombination, aka en tidlig B230 motor, med tynde plejlstænger, lille turbo, og 1,3 bar i tryk.
Motoren kører upåklageligt, men gearkassen brokker sig højlydt.
Min erfaring med Volvo er at for hver 50 øre man ofre på motoren så skal man ofre 1 kr på transmissionen. gælder 240, og 740 modellerne.
Men igen hvad er måler 2-3-4-5-600 HK.

MVH

Morten

: 15 jun 2005, 00:24
af nibdk
Hvis man kan få skidtet synet, vil jeg i stedet satse på en 850 turbomotor.
Dem er der flere af i Sverige i 240 modellen, og de kører da bare for fedt.

Niels

: 16 jun 2005, 21:39
af HenrikGM
nibdk skrev:Hvis man kan få skidtet synet, vil jeg i stedet satse på en 850 turbomotor.
Dem er der flere af i Sverige i 240 modellen, og de kører da bare for fedt.

Niels


jotak, men som du skriver: "hvis"....

Motoren vil yde mere end volvo vil sige god for på karrossen, og så bliver det ikke billigt længere.

: 16 jun 2005, 21:40
af HenrikGM
nibdk skrev:Unitek vil jeg tro bliver en halvdyr fornøjelse. Han kan sit kram, men det koster også derefter.
Patrick som jeg vil anbefale kommer en del hos Erland Cox og trimmer de Volvo topstykker der kommer ind der.
Det forum han skriver på er selvfølgelig nede nu, men jeg kigger lige om han ikke også skriver andre steder.

Hvad går dit projekt ud på?

Niels


Halvdyrt på kort sigt, eller på lang sigt??

Iøvrigt synes jeg hans priser på topstykker er _SÆRDELES_ konkurrencedygtige, især sammenlignet med diverse halve løsninger.

Der findes jo flere måder at "porte" og at "lave" topstykker på. Nogen er godt tilfredse med at få topstykket glasblæst udvendigt, så det ser pænt ud, andre går efter resultatet på akslen(jeg snakker ikke om ren topeffekt!)

Så et dygtig "portet" topstykke kan nok sælges som en "racetop" bare den ser blank ud. Ligesom turboladere på mystisk vis kan blive til meget dyre turboer alene pga et nypoleret kompressorhus.
Blot stof til eftertanke. Ikke alt er hvad det ser ud til.

Mr. Beyer; hvad er præcist dit mål? Ny DHB bil, eller en high-end gadebil, eller hvad dælen er målet?

: 16 jun 2005, 22:02
af nibdk
HenrikGM skrev:
nibdk skrev:Hvis man kan få skidtet synet, vil jeg i stedet satse på en 850 turbomotor.
Dem er der flere af i Sverige i 240 modellen, og de kører da bare for fedt.

Niels


jotak, men som du skriver: "hvis"....

Motoren vil yde mere end volvo vil sige god for på karrossen, og så bliver det ikke billigt længere.


Man kan da tage 2.0 udgaven fra en 850 turbo, og hvis man endelig vil, så skifte krumtap og plejlstænger og så har man en 2.3 i 2.0 forklædning.
Eller måske en lavtryksturbo med 2.5 l 193 hk motor, de kan da trimmes til ca. 350 hk med ændrede plejlstænger og større turbo og stadig se original ud.
Hvad er maks effekt der tillades i en 240 uanset motor?

Niels

: 16 jun 2005, 22:18
af HenrikGM
200 i en 240 og 220 i en 260.

Jeg har en oversigt eet eller andet sted, hvor disse max effekter er opgivet. Der er også et max moment med.

Hvorfor der er forskel på 240 og 260 karrossen er mig en gåde da jeg ikke lige kan få øje på forskellen i karrossen. Måske Volvo har lidt modelpolitik med i spillet.

: 19 jun 2005, 01:12
af nibdk
HenrikGM skrev:200 i en 240 og 220 i en 260.

Jeg har en oversigt eet eller andet sted, hvor disse max effekter er opgivet. Der er også et max moment med.



Er det lige meget hvilken årgang 240 man bygger på, gælder 200 hk grænsen uanset hvilken model det er?
Man kan eks. finde en B5234T7 motor med eksakt 200 hk og 285 Nm fra en S60 eller V70. Vil en sådan sammenbygning så kunne blive synet og godkendt?
Hvad hvis man køber en bil der er godkendt i Sverige, vil det gøre det lettere at indregistrere den i Danmark eller er det ligemeget om den har været indregistreret i et andet land?

Niels