blyfri 95 vs. rød oktan 98??
Redaktør: Moderatorer
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Den rå benzin som den kommer ud af destillationstårnet på raffinaderiet har generelt et oktantal på omkring 60. For at muliggøre et højt kompressionsforhold er det derfor nødvendigt at forbedre benzinens oktantal. Det kan ske på flere måder:
Additivering: Tidligere benyttedes organiske blyforbindelser i stort omfang til at hæve oktantallet i benzinen. Efter udfasningen af bly er det især iltholdige kulbrinteforbindelser der er af interesse - alkoholer som ethanol og isopropanol eller ethere som MTBE.
Bly er vist forhistorie...
Additivering: Tidligere benyttedes organiske blyforbindelser i stort omfang til at hæve oktantallet i benzinen. Efter udfasningen af bly er det især iltholdige kulbrinteforbindelser der er af interesse - alkoholer som ethanol og isopropanol eller ethere som MTBE.
Bly er vist forhistorie...
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Havneren skrev:Hvad mon det er der ødelægger sonderne i bly benzin?
Nu skuffer du mig....
Prøv lige at tjekke lidt op på dit såkalte "bly"bensin.
Er det bly som i en bly viol, eller ....
Der er ihvertfald ingen sammenhæng med grundstof nummer 82.Snup din kemisk/fysisk tabel op af tasken, og læs mere om dette pusserløjelige stof, som til din store irritation ikke længere findes i mange ting, bla bensin.
Stof til eftertanke: Når der nu ikke længere er bly i bensinen, hvor kommer det bly der angiveligt ødelægger din sonde så fra?
Sorry C. kunne ikke dy mig. Skal nok gå i seng nu....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Næ næ... Men HVAD er det mon så der ødelægger sonder i blybenzinen?
Ingen grund til skuffelse H - Det var ikke et provokerende, ledende "Søren(LQS)" spørgsmål, men et reelt spørgsmål.
Jeg har jo set det et par gange. Bla. på min egen bil... Stjal benzin fra en total skade og kørte dårlig nok 30km før sonden stod af. Det viste sig at være blybenzin den gamle nar havde fyldt på sin bil. De additiver de benytter i stedet for bly må jo til syneladende være lige så skadelige for sonder.
Ingen grund til skuffelse H - Det var ikke et provokerende, ledende "Søren(LQS)" spørgsmål, men et reelt spørgsmål.
Jeg har jo set det et par gange. Bla. på min egen bil... Stjal benzin fra en total skade og kørte dårlig nok 30km før sonden stod af. Det viste sig at være blybenzin den gamle nar havde fyldt på sin bil. De additiver de benytter i stedet for bly må jo til syneladende være lige så skadelige for sonder.
-
s@g
- Mester Medlem
- Indlæg: 621
- Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
- Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00