Dellorto og tændingsproblem på Volvo 240..

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#11 Indlæg af Volvo-Dennis »

>>Boll>> Tak for det, lad os satse på at der er en studs mage til på en af de dellorto'er jeg får!

>>Lunde>> Okay, er det blevet bedre end før ellers? Men du kørte også forhøjet ladetryk ikke? For så har du også en del af skylden der jo.. Så inden du får noget styring på tændingen må du køre med std. ladetryk.. Men jeg glæder mig til at mit projekt bliver færdigt.. Ville du måske give en hånd med renovering af den blok en gang?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Brugeravatar
Shelby 500
Senior Medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Geografisk sted: kbh

#12 Indlæg af Shelby 500 »

på min gamle rs2000 med 48mm delorto'er, sad der en studs på ind.manifoldet til vacum - er det ikke standart?? :?: ... og det kostede mig 2200.- at få dyset, og rullet den ind..:) - og det kan klart anbefales..selvom den skulle være dyset til en 2.0 fra starten, så gav det en hel del bedre motorkarakterstik....

8)

mvh
Lars
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

Re: Dellorto og tændingsproblem på Volvo 240..

#13 Indlæg af Morten VJ »

Dennis C skrev:Er der et klogt hovede herinde som lige har et godt råd.. Jeg er ved at "bygge" en motor til min go'e gamle 240.. Det er en 2.3'er (B230A) der bliver sat to dobbelte dellorto karburatorer på og en del andet guf.. tændingssystemet er en strømfordeler med hall-giver og mekanisk tændingsavancering.. Altså vakuum og centrifugalreguleret og en lille slange til indsugningen.
Spørgsmålet lyder på hvor den vakuum slange fra strømfordeleren skal sidde, for den skulle gerne sidde lige efter gasspjældet på karburatoren, for at der kommer det rigtige sug til vakuumdåsen på strømfordeleren. Men det er sådan at jeg ikke har fået karburatorerne endnu, så ved ikke om der sidder en lille studs på en af dem, eller dem begge hvor den slange kan sættes på.. Har spurgt en del kolleger osv og enten ved folk det ikke eller så siger de om man ikke bare kan undlade at sætte den på.. Men det går ikke, for så vil den jo begynde at tændingsbanke, da den ikke kan stille tændingen senere i dellastområdet..
Er der ikke en herinde som kører med webere eller dellorto'er på sin bil som ved lidt om det her? For skidtet skal jo gå rigtigt!

Mvh. Dennis

På forhånd tak!!!

Din orginal montering er rimeligt sikkert tilsluttet et portet vacum signal.
Dvs -vacum tomgang +vacum dellast -vacum fuldgas.
Manifold løsningen vil i dette tilfælde ikke kunne bruges, og der er kun studsen på karburatoren tilbage.
Men her render du ind i problemet mindre vacum ved samme belastning, da du nu har et større areal at suge igennem, og kun 1 cylinder til at udføre arbejdet.
Restriktions trikket gør signalet mere jævnt, men sløver også systemet en hel del, hvilket man ikkë inteesseret i når man går fra dellast til fuldlast.
Egentlig kræver det en vacumdåse med en svagere fjeder, og lidt justering af stoppene.
Men inden du har fundet den så har du forlængst droppet vacumavanceringen, og lært at leve med den lidt dårligere benzin økonomi.
Men prøv og se hvordan det kører.
få karburatorene justeret ind på et rulle felt.
Invester i et Megasquirt til at styre tændingen, og oplev en helt ny motorkarekterikstik.
DVS bedre bundtræk, højere effekt, og bedre økonomi.
Og det bedste det er totalt skult for nysgerrige blikke.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#14 Indlæg af Volvo-Dennis »

>>>Morten VJ>>>

Ok!! hvis man kun skal have et megasquirt til at styre tændingen, hvor mange komponenter skal man så bruge? Og er det noget der er til at montere? Og hvad koster sådan et system?

Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#15 Indlæg af Morten VJ »

For et kit kan du finde prisen i denne tråd.
http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=11903
Henrik GM laver en færdig samlet løsning til omkring ???? kr.
Ingen nye sensorer er nødvendig til tændingsdelen, medmindre man ønsker at kunne regulere tændingen ifht. temperaturen.
En fordeler fra en med LH-2,4-jetronic, motorer efter 90. og et par modstande, og det skulde være kørende.
Eller man kan modeficere sin egen til fast tænding, og flytte rotoren.
+ et par modstande.
Under en tudse hvis man laver det selv, og betydeligt mere hvis man køber en færdigsamlet løsning.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#16 Indlæg af Volvo-Dennis »

Ok! Hvad er det helt præcis forskellen er på en fordeler fra B230A og så en fra efter 90? Vakuumet er væk, men hvad ellers?
Hvad skal der gøres for at modificere ens egen til fast tænding, "blokere" de mekanismer inde i fordeleren? Og rotoren, hvorfor skal den flyttes, og hvad er det med de modstande?
Du må undskylde alle de dumme spørgsmål, men vil bare gerne være helt med!!

Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#17 Indlæg af Morten VJ »

Fordelen ved en fast fordeler er at rotoren er flyttet i forvejen.

På en alm fordeler skal den mekaniske og vacumavanceringen låses.
Fordeleren drejes nu således at den giver signal fem grader før den ønskede maks avancering. ecuen skal have lidt tid til at regne det ud.
Nu passer din rotor position ikke udfor kontakterne i fordeler dækslet, og må derfor flyttes.

Opkoblingen af hallgiver er beskrevet her brug skematic nr 2. med en ekstra modstand ( 1 kohm) mellem 12v+ og signalledningen til hall giveren R10 på printet udskiftes med en modstand på ca 1,2 kohm.
Lidt ny lednings føring, og efter melllem 4 timer- 2 dage. Hvis det driller :wink:
Så har du en justerbar computer styret tænding 8)

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#18 Indlæg af HenrikGM »

Eller:

Brug hvilken som helst fordeler.
Lad den sidde hvor den oprindeligt er.
Bare pil alle lavspændingsledninger af den.

Lav et simpelt triggerhjul med en stump plade, et cirkelslag,en lineal og en vinkelsliber. Skru skidtet på krumptappen.

Find en positionsgiver, gerne en digital.

Skru den på blokken, servostyringsbeslaget, eller lige foran dette er det flere huller til det.

Forbind til MS.

Tag et 7pins bosch tændingsmodul, og forbind f-idle udgangen fra MS til pin6.

Start motoren, og mor dig resten af dagen.

Du kan se konceptet i funktion hvis du gider køre til Herning. På en volvo B23.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#19 Indlæg af Volvo-Dennis »

Okay, jeg må lige få forsket lidt i det her.. >>>HenrikGM>>> Jeg vil godt se det i funktion en dag. Jeg kommer riemlig tit til det midtjyske, så det kan vi godt finde ud af.. Vil det sige at man "bare" skal have en MS boks, et tændingsmodul, en giver og den plade på krumtappen??
Nu spørger jeg nok lidt dumt igen, men hvordan kan den forstille tændingen når den kun får et omdr signal? Skal der ikke et belastningssignal til også?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#20 Indlæg af HenrikGM »

enten via mapsensor, eller tps.

speed-density princip, eller alpha-n.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar