Side 2 af 3
: 26 apr 2005, 06:59
af Transitfar
Så vidt jeg kan se, så står der i overskriften at motoren er en 1,8T???
Betyder det så ikke, at mandens bil er født, synet og godkendt med turbo, og så kan han vel bare gå igang???
Hvor mange HK er det, at Havneren har fået ud af sin Golf 1,8T??
: 26 apr 2005, 08:35
af corrado vr6
Det skulle ikke være et problem at få den synet.. Jeg har lavet en del med over 200hk som er blevet synet uden problemer.. du kan evt. pille stikket af 3vejsventilen, så kører den kun med ca 0,4bar i tryk...
: 26 apr 2005, 20:21
af lqs
bemærk at manden spørger om det er lovligt.... ikke om det måske kan synes. det er oftest slet ikke det samme! tuning af så ny en bil er forbundet med meget store udgifter, hvis det skal være lovligt.....MVH. søren
Re: Tuning af 1.8t motor lovligt eller ?
: 26 apr 2005, 21:02
af Transitfar
magongiflex skrev: jeg har læst at det skulle være lovligt at forøge effekten.
magongiflex skrev:her er der tale om bytning af turbo/ intercooler
Hej Søren..
Ja, nærlæsning er helt sikkert en god ting......
Jeg vil umiddelbart tro, at han nemt vil kunne øge effekten med de lovlige 20 procent.
Jeg tror også, at han "knapt så nemt" kan øge effekten en del mere end de lovlige 20%, uden at nogensomhelst vil have en jordisk chance for at opdage nogetsomhelst ulovligt.
VH Lars.
: 26 apr 2005, 21:58
af Morten VJ
Der er nogen der er meget fikserede på 20% grænsen herinde.
Og det er rigtigt at op til 1986 er det den grænse der gælder.
Efter 86 strammede de reglerne, Mht forurenings krav.
Dvs man ikke umiddelbart kan få lov til at fjerne sit egr system, og Luftopvarmning mm.
Efter 1990 hvor katalysatoren blev indført, er det i realiteten fuldstop for alle Hjemmetunere/fuskere, Da hvis man vil have en lovlig bil, cå skal den certificeres, således at den ikke forurener mere en de gældene krav der er til bilen. Dette er givet af bilens registrerings dato dvs den første indregistrering.
Dette betyder at enhver ændring fra luftindtaget til og med katalysatoren, er ulovlig medmindre det er et komplet certificeret tunings kit.
Hvis denne ombygning overstiger de 20 % i effekt forøgelse, så kommer 20 % reglen ind i billedet, og man kan få problemer med Biltilsynet grundet for svage bremser/ undervogn, og karosseri.
Der næst er der Told og skvat der kunne finde på at se ombygningen som et identitets skift, og kræve en afgifts betaling.
Derfor valgte jeg en motorstæk og en topmodel indregistreret i 1981, for at lovligt at kunne montere en original turbomotor af senere årgang i.
Er den så lovlig i dag ja mht emmisionskraven så er der ingen problemer. Effekt mæssigt er der et problem, da den overstiger de 20% som den står nu, men et tryk på en knap og den er fuld ud lovlig.
Havnerens tilfælde var meget specielt, men den er ulovlig i dag da han helt sikkert overstiger de 20% i effektforøgelse.
Skrevet af en der er totalt uforstående overfor de kombinerede emmisionskrav, og ombygningsmuligheder der findes i DK.
MVH
Morten
: 26 apr 2005, 22:38
af Transitfar
Morten VJ skrev:Havnerens tilfælde var meget specielt, men den er ulovlig i dag da han helt sikkert overstiger de 20% i effektforøgelse
Jeg er faktisk ret sikker på, at Havnerens golf er synet og godkendt med effektforøgelsen, men nok om det...
Hovedsagen er, at "vi" mangler en første reg.dato for magongiflex´s bil.
: 26 apr 2005, 22:47
af Morten VJ
Transitfar skrev:Morten VJ skrev:Havnerens tilfælde var meget specielt, men den er ulovlig i dag da han helt sikkert overstiger de 20% i effektforøgelse
Jeg er faktisk ret sikker på, at Havnerens golf er synet og godkendt med effektforøgelsen, men nok om det...
Hovedsagen er, at "vi" mangler en første reg.dato for magongiflex´s bil.
En original 1,8t 20v, i en golf 4 Jeg mener at den er efter 1990 Ret mig hvis jeg er forkert på den.
Ja Havnerens er synet og godkendt med turbo, Men siden hen er der kommet MS og meget større dyser på, og Gud ved hvilke andre ting.
Så jeg vil gætte på at den er lige så pisse ulovlig som min, og 99% af alle turbo tunede biler der figurere på denne side.
MVH
Morten
: 26 apr 2005, 23:05
af HenrikGM
Lige en sidebemærkning:
Havnerens bil er skam synet med både de væsentligt større dyser end originalt, og Megasquirt monteret(nok eneste grund til det lykkedes at komme igennem "sniffertesten").
Nu er visse ting jo justerbare, ligesom software er (som navnet antyder) en blød og bøjelig ting. Men stumperne sad skam i bilen da den blev synet.
: 26 apr 2005, 23:27
af Morten VJ
HenrikGM skrev:Lige en sidebemærkning:
Havnerens bil er skam synet med både de væsentligt større dyser end originalt, og Megasquirt monteret(nok eneste grund til det lykkedes at komme igennem "sniffertesten").
Nu er visse ting jo justerbare, ligesom software er (som navnet antyder) en blød og bøjelig ting. Men stumperne sad skam i bilen da den blev synet.
Men det gør den stadig ikke mere Lovlig end en chiptunet 1,8 20v eller min, eller din projekt motor med 250 Hk.
Ændring af software er en herlig funktion, specielt hvis det kan foregå med en kontakt, men det gør det stadig ikke lovligt. Desværre.
Men nok om det, problemet viser sig om 6 måneder for mit vedkommende, eller hvis jeg bliver stoppet før det tidspunkt hvis politiet ikke kan fatte at en Gl 264 kan køre fra den Turbo gti BMW porche ferrari.
MVH
Morten
: 26 apr 2005, 23:39
af Ole..
Jeg mener der findes et upgrade kit til 1.8 20v motoren til vag bilerne, som er godkendt af TUV, mener det var et 225hk upgrade??(noget med en Audi TT motor konventering.. men det er ikke sikkert jeg husker rigtig
Spørg evt ejeren af
www.20v.dk om han har nogle lovlige upgrades
Jeg har skimtet siden igennem, og kan ikke lige finde noget info om det er tuv godkendt, men priserne på hans "stumper" syntes jeg er meget fair.
Skal dog lige siges jeg ikke kender noget til firmaet, eller deres produkter
