Side 2 af 2

: 21 apr 2005, 15:44
af lqs uden log ind
på en rigtig højtydende turbomotor, er det IKKE stemplet der trykker udstødningsgassen ud! den kører på samme måde som en velafstemt sugemotor..... ladetrykket højere end modtryk så kommer der ydelse! MVH. søren

: 21 apr 2005, 16:16
af 0-100
Kompressor bil med:

NR.1 bananmanifold, standart kat, simons udst., ca. 0.5 bar, optimering af chip.

NR.2 bananmanifold, metal kat, simons udst., ca. 0.5 bar, optimering af chip.

NR.3 bananmanifold, metal kat, simons udst., ca. 0.7 bar, optimering af chip.

Bemærk tab af NM i de lave omdr. efter metal kat monteres.
Syntes at det viser at et vist modtryk har betydning for effekten i de lave omdr. på en kompressor motor.

Hilsen D

: 21 apr 2005, 16:39
af Kim Frederiksen
lqs: nu er jeg sgu forvirret!! hvis det IKKE er stemplet der trykker udstødningsgassen ud på en velafstemt sugemotor hvad er det så???

en lille neger der sidder og suger for enden af udstødningen??? :lol:

INTET racistisk ment i det ovennævnte!!

: 21 apr 2005, 18:45
af Havneren
Er det Tinas Martin mener at udstødningsgasserne skaber et undertryk undertryk i det de forlader cylinderen og skal ud og arbejde i mod et modtryk fra udstødningen?

Forklaring uddybes???

V/h Christian

: 21 apr 2005, 23:23
af HenrikGM
0-100 skrev:
Bemærk tab af NM i de lave omdr. efter metal kat monteres.
Syntes at det viser at et vist modtryk har betydning for effekten i de lave omdr. på en kompressor motor.

Hilsen D


Eller også viser det at optimeringen ikke er så optimal alligevel? Eller at knasten fra sugemotoren ikke er velegnet til det den bruges til?

Synes det er for vagt et beslutningsgrundlag at dømme modtryk "nødvendigt" på. ALT for vagt.

: 21 apr 2005, 23:26
af HenrikGM
Kim Frederiksen skrev:lqs: nu er jeg sgu forvirret!! hvis det IKKE er stemplet der trykker udstødningsgassen ud på en velafstemt sugemotor hvad er det så???

en lille neger der sidder og suger for enden af udstødningen??? :lol:

INTET racistisk ment i det ovennævnte!!


På en velafstemt sugemotor sørger gassens enerti for at suge resten ud. Der vil nemligt være UNDERTRYK det sidste stykke vej, så stemplet skubber faktisk ikke noget som helst ud.....Smart ikke?

Der findes flere gode bøger om emnet, og man KAN blive klogere ved at undersøge emnet lidt nærmere.

: 22 apr 2005, 00:27
af 0-100
HenrikGM

Må afvise at knasten ikke er optimal. Knasten er lavet netop til noglelunde samme type kompressor motor nemlig G60.

Med hensyn til optimering på rullefelt er chipningen lavet af en yderst
kompetent person.

Problemet forsvandt da der blev skruet op for ladetrykket, måske fordi
motorens ydelse nu passer til udstødningssystemet. Eller ?.

Måske er ordet modtryk forkert, så kan man vel i stedet sige "korrekt dimensioneret flow hastighed".

Hilsen D