Kompressor - modtryk i udstødning?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
lqs uden log ind

#11 Indlæg af lqs uden log ind »

på en rigtig højtydende turbomotor, er det IKKE stemplet der trykker udstødningsgassen ud! den kører på samme måde som en velafstemt sugemotor..... ladetrykket højere end modtryk så kommer der ydelse! MVH. søren
0-100
Medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Geografisk sted: Storkøbenhavn

#12 Indlæg af 0-100 »

Kompressor bil med:

NR.1 bananmanifold, standart kat, simons udst., ca. 0.5 bar, optimering af chip.

NR.2 bananmanifold, metal kat, simons udst., ca. 0.5 bar, optimering af chip.

NR.3 bananmanifold, metal kat, simons udst., ca. 0.7 bar, optimering af chip.

Bemærk tab af NM i de lave omdr. efter metal kat monteres.
Syntes at det viser at et vist modtryk har betydning for effekten i de lave omdr. på en kompressor motor.

Hilsen D
Vedhæftede filer
Rullefelt_2003_x.jpg
Rullefelt_2003_x.jpg (136.09 KiB) Vist 1211 gange
Kim Frederiksen
Senior Medlem
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:13
Geografisk sted: København

#13 Indlæg af Kim Frederiksen »

lqs: nu er jeg sgu forvirret!! hvis det IKKE er stemplet der trykker udstødningsgassen ud på en velafstemt sugemotor hvad er det så???

en lille neger der sidder og suger for enden af udstødningen??? :lol:

INTET racistisk ment i det ovennævnte!!
-- If it has wheels, I can race it --
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#14 Indlæg af Havneren »

Er det Tinas Martin mener at udstødningsgasserne skaber et undertryk undertryk i det de forlader cylinderen og skal ud og arbejde i mod et modtryk fra udstødningen?

Forklaring uddybes???

V/h Christian
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#15 Indlæg af HenrikGM »

0-100 skrev:
Bemærk tab af NM i de lave omdr. efter metal kat monteres.
Syntes at det viser at et vist modtryk har betydning for effekten i de lave omdr. på en kompressor motor.

Hilsen D


Eller også viser det at optimeringen ikke er så optimal alligevel? Eller at knasten fra sugemotoren ikke er velegnet til det den bruges til?

Synes det er for vagt et beslutningsgrundlag at dømme modtryk "nødvendigt" på. ALT for vagt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#16 Indlæg af HenrikGM »

Kim Frederiksen skrev:lqs: nu er jeg sgu forvirret!! hvis det IKKE er stemplet der trykker udstødningsgassen ud på en velafstemt sugemotor hvad er det så???

en lille neger der sidder og suger for enden af udstødningen??? :lol:

INTET racistisk ment i det ovennævnte!!


På en velafstemt sugemotor sørger gassens enerti for at suge resten ud. Der vil nemligt være UNDERTRYK det sidste stykke vej, så stemplet skubber faktisk ikke noget som helst ud.....Smart ikke?

Der findes flere gode bøger om emnet, og man KAN blive klogere ved at undersøge emnet lidt nærmere.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
0-100
Medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Geografisk sted: Storkøbenhavn

#17 Indlæg af 0-100 »

HenrikGM

Må afvise at knasten ikke er optimal. Knasten er lavet netop til noglelunde samme type kompressor motor nemlig G60.

Med hensyn til optimering på rullefelt er chipningen lavet af en yderst
kompetent person.

Problemet forsvandt da der blev skruet op for ladetrykket, måske fordi
motorens ydelse nu passer til udstødningssystemet. Eller ?.

Måske er ordet modtryk forkert, så kan man vel i stedet sige "korrekt dimensioneret flow hastighed".

Hilsen D
Besvar