Side 2 af 2
: 08 apr 2005, 18:06
af Transitfar
lqs skrev:hvad bruger i det høje olietryk til? MVH. søren
Det er der nok ikke nogen som ved, men måske kan du oplyse os, Søren..
Folk snakker en del om lettet svinghjul, men hvad med at afmontere! generatoren (lettet vægt og hurtigere omdrejninger på maskinen) og (meget aprópós) lavere olietryk og deraf mindre spildeffekt ???
: 08 apr 2005, 18:43
af Mads B (dk)
lqs skrev:hvad bruger i det høje olietryk til? MVH. søren
godt spørgsmål...... men der er nok nogen som har regnet på det.....
: 08 apr 2005, 20:09
af Morten VJ
Spørgsmålet er bare hvordan regne stykket ser ud.
Overtryks ventilen er til for at undgå sprængning af oliefiltret ved kold motor, eller varm ved høje omdrejninger, det var så trykket der egentlig er rimeligt underordnet, bare der er 0,3 bar over atm tryk så er alt vel.
det der er vigtigt er volumen af olien pumpen giver, og den skal helst give mere end lejespillerummene lader flyde forbi, således at der er en homogen oliefilm til at optage de kræfter der kommer fra stemplerne, og at der ikke laves metal- lejekontakt.
Trykket er i dette hensende underordnet.
Et olie tryks manometer giver kun udtryk for hvordan pumpens, og lejernes tildstand er, og oliens viskositet, ved høje og lave temperature.
Brug den som en indikator for hvornår der skal skiftes olie, og generelt slid, i stedet for en abs måler.
MVH
Morten
: 08 apr 2005, 20:29
af HenrikGM
Jeg håber huleme du mener at der skal være en passende sammenhæng imellem tryk og flow!
Det er absolut intet problem at skaffe et enormt olieflow. Store tolerancer, så har du dit store flow, men stadigt ingen bæreevne på oliefilmen!
Ligeledes kan vi nemt skaffe et lille flow og et stort tryk, bare spillerummene er små nok, så bliver flowet lille og trykket højt(indtil pumpens bypassventil åbner!) , men stadigt ingen bæreevne på oliefilmen!
Det der skal bruges er passende værdier, både på flow og tryk. Ingen af delene er underordnet, idet begge hænger uløseligt sammen.
Tag en Volvomotor, Den har en bypassventil indbygget i pumpen, og denne er shimmet op til passende fjedertryk. Man kan ændre på trykket i denne pumpe meget simpelt.
Et højere tryk vil pr. automatik medføre et større flow igennem lejespillerum, og dermed en forøget bæreevne, samt en bedre køling af lejeoverfladerne(EJ at forglemme!). Der vil dog være en øvre grænse, hvor yderligere forøget tryk ikke medfører bedre bæreevne, men blot et større tab internt til at drive pumpen.
Når bilproducenter kører med meget forskellige smøreolietryk, så skyldes det bla at de har forskellige lejebredder,diametre og spillerum. Disse faktorer fastlægger lejets flowkarakteristik, og det er denne vi sætter trykket efter, alene for at opretholde et passende flow igennem lejet.
Så visse motorer kan faktisk godt kræve ganske høje smøreolietryk, og andre lever lykkeligt med kun nogle få bar.
Det er iøvrigt kun nogle filtre der indeholder en bypassventil, der tillader olien at lbe udenom filteret v. for stort trykfald over filteret. Denne ventil må ikke sammenlignes med den der sidder i pumpen!
: 08 apr 2005, 21:31
af Morten VJ
Det har været en hård uge.
ja self. hænger tryk og flow sammen, men bære evnen, som en funktion af spillerum og målbart tryk, virker vis kun på langsomt bevægelige overflader. På 2 modsat hurtigt roterende overflader er trykket helt anderledes og dermed er bæreevnen også større, denne lokale trykstigning/forøgelse af bæreeevnen er ikke målbar med et alm manometer, der faktisk kun giver et udtryk for hvad pumpen kan flowe, iforhold til hvad der mistes i div lejespillerum.
Og faktisk er de fleste oliefiltre udstyret med en overtryksventil, aka en tilstopningsventil, der sikre at moloren altid får olie uanset om hr og fru jensen har glemt olie skiftet i flere år.
MVH
Morten
: 08 apr 2005, 22:07
af Havneren
Hummmm. Noget lugter her...
: 08 apr 2005, 22:14
af Morten VJ
Havneren skrev:Hummmm. Noget lugter her...
Det må være mine sure sokker
MVh
Morten
: 10 apr 2005, 16:17
af martin306xsi
Det lyder lavt dit olietryk, men jeg ved nu heller ikke hvad sådan en Lada skal køre med! Jeg kører med kold motor 8bar og 6bar i tomgang ved varm kører jeg med 6bar og i tomgang 4bar!