Att HenrikGM

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#11 Indlæg af Morten VJ »

Gnist fordeleren fra 88 og frem sidder for enden af knastakslen, og strømfordeleren som på en gl volvo motor. Lidt ala en b230 i en 700, og en tilsvarende i en 240. Volvo selfølgelig :lol:
Jeg tror satme BMW kopierede tandrems opstillingen fra en gl Volvo.
Så at bruge en gl fordeler som tændings giver, og den originale gnist fordeler er ikke helt tosset.
Det næste problem er så bare kan en gl fordeler monteres i en moderne blok uden problemer.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
xillur
Senior Medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

#12 Indlæg af xillur »

Morten VJ skrev:Jeg tror satme BMW kopierede tandrems opstillingen fra en gl Volvo.


hæhæ, det kan da være :lol: men nu er jeg heller ikke helt fremmed for volvo, er b.la vokset op med en 544, 140 og en 240 hed de vist nok...

Morten VJ skrev:Det næste problem er så bare kan en gl fordeler monteres i en moderne blok uden problemer.


der er bare en blændplade i min blok som sidder med det beslag som holder fordeleren hvis den er monteret... så jeg er fuld af optimisme
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#13 Indlæg af Morten VJ »

Det var mest men som oplysning til Henrik det med tandrems drevet.
På en gl Volvo motor skal man skifte mellem akslen for at få fordeleren til at virke.
På en bmw er det lidt anderledes da oliepumpen er drevet af fordeleren på de gamle modeller, så derfor frygter jeg lidt en anden olie pumpe, hvis man dkal have en strømfordeler.
Det kan også være at det er P and P., Jeg husker ikke så godt 15 år tilbage i tiden.
Desuden var det m10, m30, der var holdbare, og de 2 M varianter der blev udviklet over dissee blokke.
M20 motoren er efternøleren, og desværre ikke lige så langtids holdbar, eller tunings venlig.

MVH

Morten.
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#14 Indlæg af HenrikGM »

Ok, det ændrer sagen lidt at der monteres to fordelere.Plus at du har fået den ene gratis, og gratis er altid godt ;-)

Troede egentligt at du blot ville bytte fordeler, ala som man gør med gamle volvoer. Morten; det er ikke alle mellemaksler man behøver at bytte. Der kan sagtens være skåret tænder i akslen, trods de ikke er i brug.

Søg lidt på "VR", "Sensor", og "trigger", så bør der dukke noget op, jeg har ihvertfald kunnet finde det før.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
xillur
Senior Medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

#15 Indlæg af xillur »

Nå jeg er jo kommet lidt videre i sagaen :)

HenrikGM: har du modtaget en lille pakke ? :wink:

TPS/tomgangskontakt/fuldgaskontakt ankom igår til formeddelst 188kr incl fragt og så er den helt ny :D

Her er et lille billede af kalorius:

Billede

Iøvrigt har jeg kigget på den blok jeg vil bruge og der er aksel/tandhjul und alles til isætning af den gl fordeler, så der skulle ikke være problemer der.

En af mine venner havde et strandet projekt med en MS ver 2.2, det lå jo bare og samlede støv, så det har jeg overtaget til en yderst favorabel pris 8)

Det betyder at jeg pt bruger tiden på at læse samle manualen på: http://www.megasquirt.info/manual/mass.htm
ikke fordi jeg ikke er up to date med loddeprocessen, men mere fordi Megasquirten jo kan konfigureres til så mange formål og jeg vil jo ikke samle den "forkert".

Jeg påtænker at bestille et flybackboard hos http://www.glensgarage.com da jeg kommer til at køre med 6 lav ohms dyser, hvilket MS ver 2.2 boardet ikke skulle kunne klare iflg det jeg har læst mig til på megasquirt hjemmesiden...
Brugeravatar
JBO
Mester Medlem
Indlæg: 668
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Kontakt:

#16 Indlæg af JBO »

Du kan også bestille det her fra http://www.diyautotune.com/ De er lidt hurtiger med hen hold til leveringstider, har lige fået en ms-sæt fra dem. Det tog 14 dage fra jeg betilte det, til jeg modtog det med posten og det ser fint ud.

Ikke for og kritiser Glensgarage, der er noget længer leveringstid på ms ting. Det er fine produkter man modtager der fra.
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#17 Indlæg af HenrikGM »

xillur skrev:
HenrikGM: har du modtaget en lille pakke ? :wink:

TPS/tomgangskontakt/fuldgaskontakt ankom igår til formeddelst 188kr incl fragt og så er den helt ny :D


jeg kommer til at køre med 6 lav ohms dyser, hvilket MS ver 2.2 boardet ikke skulle kunne klare iflg det jeg har læst mig til på megasquirt hjemmesiden...



Yep, jeg har modtaget pakken. Jeg skylder dig nok en pilsner engang...:-)


Tjek lige den "TPS", den ligner til forveksling een uden potmeter i. :(


Korrekt, det originale MS kan endda have lidt problemer med 4lavohms hvis induktansen er meget høj. Formodstande kan evt fikse problemet, omend en lidt klodset fremgangsmåde.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
xillur
Senior Medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

#18 Indlæg af xillur »

HenrikGM skrev:Yep, jeg har modtaget pakken. Jeg skylder dig nok en pilsner engang... :D


Du må endelig rapportere om skidtet bare spiller uden glitches osv! :)

HenrikGM skrev:Tjek lige den "TPS", den ligner til forveksling een uden potmeter i. :(


Det første jeg gjorde igår efter, at have hentet den var at pudse et multimeter på den :) Jeg fandt de 2 "yderpoler" og en "whisker". Potmeteret var vistnok på ca 3k6.
Jeg fandt også en tomgangs samt fuldgas -kontakt (de skal bruges til den originale ecu når den er monteret)

I skulle bare vide hvilken ørkenvandring det har været, at finde den rette type....

Koed opgav, de vidste simpelthen ikke hvilke biler en sådan sensor sad i...

Jeg har snakket med Bosch autohotline af flere gange. Først påstod de, at en sådan sensor ikke fandtes, men da jeg så gav ham Bosch part no (0 280 120 402) på en TPS som en kammerat har monteret på hans E30 M30 med gems boks, måtte han bide i græsset og erkende at de fandtes og at f.eks nogle E30´ere med aut. gear fra ´90 brugte den.

Så ringede jeg og snakkede med en reservedelsekspedient hos BMW Lyngby i nær 30min, han havde ret mange kvaler med at finde dens bmw part no og i det hele taget hvilke biler der har den monteret. Til sidst lykkedes det dog og konklusionen var, at den sidder i biler med en "EH" aut. gearkasse. Prisen er iøvrigt ca 900kr, hvilket jeg fandt lidt pebret.

Derfor søgte jeg en gang på ebay og vupti! der var lige en spritny til salg og jeg vandt auktionen, der forløb sig til de 188kr inkl fragt :D
Besvar