Tændingsbanken ved sejtræk og trykladning
Redaktør: Moderatorer
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Efter at have fået hjernen i gear, og noget Læsning.
Så er det helt sikkert ikke tændrørene der er for varme, da den således vil selvantænde som en diesel, og ikke tændingsbanke som den gør nu.
Og jeg kan godt høre forskel på disse 2 fænomener.
Så det må være skidt i forbrændingskammeret, der laver den lokale hotspot, og derrmed 2 flammefronter og tændingsbanken.
Den nemmeste og hurtigste løsning er på med vandindsprøjtningen, og få spulet systemet rent, og glæde sig over mere trækkraft.
At ngk rør lige har ramt varmetallet på 8v svenske motore er en ren tilfældighed set med mine øjne.
MVH
Morten
Så er det helt sikkert ikke tændrørene der er for varme, da den således vil selvantænde som en diesel, og ikke tændingsbanke som den gør nu.
Og jeg kan godt høre forskel på disse 2 fænomener.
Så det må være skidt i forbrændingskammeret, der laver den lokale hotspot, og derrmed 2 flammefronter og tændingsbanken.
Den nemmeste og hurtigste løsning er på med vandindsprøjtningen, og få spulet systemet rent, og glæde sig over mere trækkraft.
At ngk rør lige har ramt varmetallet på 8v svenske motore er en ren tilfældighed set med mine øjne.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg har idag fundet problemet, meget større olie forbrug på cyl 4 en de tre andre, set på tændrørene ifb. med det store forårs service.
Så nu har jeg da en undskyldning til at lave den B23 motor jeg har stående.
Jeg må dertil sige at min 2500 kr penselrenoverede, og pakninger har holdt helt fint i de 3 år jeg har mishandlet den i.
Men nu er den død desværre
MVH
Morten
Så nu har jeg da en undskyldning til at lave den B23 motor jeg har stående.
Jeg må dertil sige at min 2500 kr penselrenoverede, og pakninger har holdt helt fint i de 3 år jeg har mishandlet den i.
Men nu er den død desværre
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Er det ikke bare en "paraply" v. ventilerne på cyl4 der er gået?
De kan jo skiftes ret nemt....
De kan jo skiftes ret nemt....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Det kunne det sagtens være, men jeg har ikke observeret nogen unormal røgudvikling ved motorbremsning.
Da motoren har en relativ ukend historie for mig, og det er den mindst tunings venlige der findes, derfor er valget en nyrenoveret motor.
Problemet er at den skal bruges i hverdagene til at køre mig på arbejde.
Og jeg har altid ønsket mig en bund der kan holde til små 400 hk, Hvis jeg får en hjerne blødning i anden potens, eller vinder i lotto.
Vand indsprøjtning er stadig en option da den ikke bruger en foruroligende mængde olie.
MVH
Morten
Da motoren har en relativ ukend historie for mig, og det er den mindst tunings venlige der findes, derfor er valget en nyrenoveret motor.
Problemet er at den skal bruges i hverdagene til at køre mig på arbejde.
Og jeg har altid ønsket mig en bund der kan holde til små 400 hk, Hvis jeg får en hjerne blødning i anden potens, eller vinder i lotto.
Vand indsprøjtning er stadig en option da den ikke bruger en foruroligende mængde olie.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
come on en fredag med langtid til arbejde...
tryk på cylinderen (husk at tænd kompressoren
) af med olietyven på med en ny og se om det har hjulpet hvis ikke danskvands kuren på og klap dig selv på ryggen for godt udført arbejde

tryk på cylinderen (husk at tænd kompressoren
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Opfordre du lige frem til at jeg skal droppe Fredags øllen.
Ja jeg ved det det er næsten lige til, men i kombination med en klaprende lyd, der kommer og går, en Krydsping ifølge de kloge hoveder der roder med Volvo til daglig.
Så ser det mest fornuftigt ud med en anden motor.
Og det at jeg allerede bevæger mig på grænsen til hvad bunden kan tåle, rent effekt mæssigt.
Og man ønsker jo altid mere, og det er lige gyldigt om man har 55 hk eller 250 hk. Man dtopper vel nok først når bilen bliver ustyrlig, eller den begynder at smide dele til højre og venstre.
MVH
Morten
Ja jeg ved det det er næsten lige til, men i kombination med en klaprende lyd, der kommer og går, en Krydsping ifølge de kloge hoveder der roder med Volvo til daglig.
Så ser det mest fornuftigt ud med en anden motor.
Og det at jeg allerede bevæger mig på grænsen til hvad bunden kan tåle, rent effekt mæssigt.
Og man ønsker jo altid mere, og det er lige gyldigt om man har 55 hk eller 250 hk. Man dtopper vel nok først når bilen bliver ustyrlig, eller den begynder at smide dele til højre og venstre.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Ved du hvad du trækker af ydelse idag?
Bunden skulle jo kunne tumle 250hk v. max 6250rpm iflg flere kloge svenskere. Uden de helt store problemer.
Det er omdrejningstallet der primært er skyld i de smadrede plejlstænger.
(eller vild tændingsbanken)
Bunden skulle jo kunne tumle 250hk v. max 6250rpm iflg flere kloge svenskere. Uden de helt store problemer.
Det er omdrejningstallet der primært er skyld i de smadrede plejlstænger.
(eller vild tændingsbanken)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Tændings banken tager APC en sig af og omdrejnings tallet tager mit fint følende øre sig af
Da jeg godt kan dreje en Honda maskine til begrænseren, er det ikke ensbetydende med at heg vil dreje en 30 års gammel konstruktion med 140.000 km på bagen op i umeneskelige omdrejninger. men det er et side spring.
Jeg har to problemer med din teori Henrik.
Længervarende kraftig tændings banken resultere som regel i huller i stemplerne.
Og for mange omdrejninger viser sig somregel med et hul i blokken og plejlstangs bolte der er knækket, hvilket som regel er hovedårsagen til haveriet.
Men på denne motor har jeg set flere s formede plejlstænger der ikke er havarede totalt men brugeren har lyttet til sin motor og adskildt den inden total haveri.
Denne opførsel af plejlstængerne for binder jeg ikke umiddelbart med overdrejning eller tændings banken.
Men derimod et meget højt forbrændings tryk ved lave omdrejninger, og i højt gear ville kunne give disse symtomer.
Men beslutning ligger fast det hedder en nyrenoveret B 23 motor, inden årets udløb, da jeg så ved at jeg har en bund jeg kan bygge videre på i et stykke tid.
Angåene effekten tror jeg ikke jeg ligger meget over 220 hk, men det er også underordnede hvis min teori holder stik, så er det momentet der dræber disse motorer, og jeg har rigeligt af det ved 3000 omd/min.
Bare spørg min kobling, og alle overaskede billister med noget motorstærkt under hjælmen.
MVh
Morten
Da jeg godt kan dreje en Honda maskine til begrænseren, er det ikke ensbetydende med at heg vil dreje en 30 års gammel konstruktion med 140.000 km på bagen op i umeneskelige omdrejninger. men det er et side spring.
Jeg har to problemer med din teori Henrik.
Længervarende kraftig tændings banken resultere som regel i huller i stemplerne.
Og for mange omdrejninger viser sig somregel med et hul i blokken og plejlstangs bolte der er knækket, hvilket som regel er hovedårsagen til haveriet.
Men på denne motor har jeg set flere s formede plejlstænger der ikke er havarede totalt men brugeren har lyttet til sin motor og adskildt den inden total haveri.
Denne opførsel af plejlstængerne for binder jeg ikke umiddelbart med overdrejning eller tændings banken.
Men derimod et meget højt forbrændings tryk ved lave omdrejninger, og i højt gear ville kunne give disse symtomer.
Men beslutning ligger fast det hedder en nyrenoveret B 23 motor, inden årets udløb, da jeg så ved at jeg har en bund jeg kan bygge videre på i et stykke tid.
Angåene effekten tror jeg ikke jeg ligger meget over 220 hk, men det er også underordnede hvis min teori holder stik, så er det momentet der dræber disse motorer, og jeg har rigeligt af det ved 3000 omd/min.
Bare spørg min kobling, og alle overaskede billister med noget motorstærkt under hjælmen.
MVh
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Det er _altid_ momentet der slår motorer ihjel(sålænge omdr er fornuftige).
Synes nu disse støbte plejlstænger i den smalle udførelse plejer at knække....?
Kan faktisk ikke mindes at jeg har set/hørt om een af disse plejlstænger der blot skulle bukke. Bøjede plejlstænger hører da til de andre motorer svjv.
Men enig, en bygget B23 er klart at foretrække.
PS, få blokken tjekket for cylindergodstykkelse. De gamle kan have temmelig uensartet cylindergods, fordi foringen ikke altid er støbt præcist midt i blokken.
Synes nu disse støbte plejlstænger i den smalle udførelse plejer at knække....?
Kan faktisk ikke mindes at jeg har set/hørt om een af disse plejlstænger der blot skulle bukke. Bøjede plejlstænger hører da til de andre motorer svjv.
Men enig, en bygget B23 er klart at foretrække.
PS, få blokken tjekket for cylindergodstykkelse. De gamle kan have temmelig uensartet cylindergods, fordi foringen ikke altid er støbt præcist midt i blokken.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
HenrikGM skrev:Det er _altid_ momentet der slår motorer ihjel(sålænge omdr er fornuftige).
Synes nu disse støbte plejlstænger i den smalle udførelse plejer at knække....?
Kan faktisk ikke mindes at jeg har set/hørt om een af disse plejlstænger der blot skulle bukke. Bøjede plejlstænger hører da til de andre motorer svjv.
Men enig, en bygget B23 er klart at foretrække.
PS, få blokken tjekket for cylindergodstykkelse. De gamle kan have temmelig uensartet cylindergods, fordi foringen ikke altid er støbt præcist midt i blokken.
Støbte plejlstænger ?????
Det er ikke en gammel pontiac vi taler om her.
Volvos plejlstånger har været smedet lige siden at B 18 motoren kom i pruduktion .
Prøv selv at se på sine egne, og fortæl mig hvordan de kan være støbte, med den brede linie der går igennen på langs.
Jeg vil nok kontrollere cylinder vægene inden jeg kaster for små 6000 kr i blokken, det burde vel kunne gøres ved en simpel ovalitets måling på de bestående cylinder vægge, da en tynder væg burde have givet sig tilkende efter 350.000 km.
MVH
morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html