Side 2 af 4

: 04 feb 2005, 01:10
af Transitfar
bmwmanden skrev:r...vil man ikke miste Nm når man letter sit svinghjul grundet den mindre "enerti"???

Næppe...
Momentet (Nm) fremkommer jo ved, at forbrændingsgassernes udvidelse via stemplet presser krumtappen rundt.
Længere er den hokus-pokus ikke 8) .

: 04 feb 2005, 15:36
af Yugo Turbo
jeg ved godt at det kaldes forbrænding, men det er i eksplosion. kan ikke rigtig se det anderledes. hvis noget eksploderer vil det udvikle en luft/gas trykbølge og det er vist lige hva der sker i sådan en motor, eller har jeg misforstået det hele?

: 04 feb 2005, 18:17
af Morten VJ
Yugo Turbo skrev:jeg ved godt at det kaldes forbrænding, men det er i eksplosion. kan ikke rigtig se det anderledes. hvis noget eksploderer vil det udvikle en luft/gas trykbølge og det er vist lige hva der sker i sådan en motor, eller har jeg misforstået det hele?

Eksplusionen ses bedst ved hullerne i stemplerne.
En eksplusion er en ukontroloabel forbrænding aka man har ingen styr på hvornår den sker.
Hvis vi side stiller forbrænding med eksplusion, så var det jo en simpel forbrænding der var i kolding i december, og der tror jeg nok at der er en del mennesker der er uenige.
Men egentlig er det flue knepperi når vi taler forbrændings motorer. Da det kun er en form for deffination på hastigheden hvorved energien bliver til.

MVJ

Morten

: 04 feb 2005, 19:01
af Morten VJ
Egentlig er emnet bragt op på siden flere gange.
Let/tungt sug eller turbo motor.
I sidste ende er det et spørgsmå om hvad motoren skal bruges til.
402 m og alm gadekørsel så har det minomal betydning.
Bane rally og lignende så er det en fordel med et let svinghjul, sa motoren mister omdrejninger hurtugere, og dermed letter nedgearinger.
Effekten er minimal ved acc men ved decc og nedgearinger, kan det have en stor betydning.
Dette er min nyeste teori efter at have opgraderet kobling til en større, og har mærket forskellen.

MVH

Morten

: 04 feb 2005, 19:23
af Transitfar
Min egen korte definition, som jeg desværre ikke kan dokumentere:

Forbrænding i en motor sker med en udbredelseshastighed af flammefronten på ca 30 m/sek.

Ekplosion kalder man det, hvis flammefronten udbredes med mere end ca 300 m/sek.
Det kender vi i benzinmotorer som tændingsbanken.

Jeg er ikke klar over, hvad man kalder en forbrænding, hvor flammefront-hastigheden ligger midt imellem.
Men så vidt jeg husker handler det om, hvorvidt flammefronten spreder sig pga. en temperaturstigning (far´s Transit), eller om der går "ild i lortet" fordi trykket stiger (fyrværkericontainerhappening).

: 04 feb 2005, 19:45
af Morten VJ
Transitfar skrev:Min egen korte definition, som jeg desværre ikke kan dokumentere:

Forbrænding i en motor sker med en udbredelseshastighed af flammefronten på ca 30 m/sek.

Ekplosion kalder man det, hvis flammefronten udbredes med mere end ca 300 m/sek.
Det kender vi i benzinmotorer som tændingsbanken.

Jeg er ikke klar over, hvad man kalder en forbrænding, hvor flammefront-hastigheden ligger midt imellem.
Men så vidt jeg husker handler det om, hvorvidt flammefronten spreder sig pga. en temperaturstigning (far´s Transit), eller om der går "ild i lortet" fordi trykket stiger (fyrværkericontainerhappening).

Er det ikke netop det der sker i din gamle transvestit. Tryk og temp stiger, og olien selvantænder, og derefter en forbrænding, eller eksplusion, alt efter hastighed, og deffinikation.
Men det er stadig flueknepperi, om det hedder det ene eller det andet, da vi alle er innteresserede i at udvikle den størst mulige kraft på hjulene, uanset tuningsgrad.
Det hedder jo i sidste ende en forbrændingsmotor uanset drvmiddel.
Og derfor må det nødvendigvis være en forbrænding der sker.
Såddan er det deffineret, af alle og derfor er det det man kalder processen.
At der så er en frisør der har oplever en hår brænd, grundet kemikalier, og mener at en motor kan holde til eksplusioner, er en helt anden sag.
Jeg vil sige at jeg ikke har nogen problemer med begge synspunkter, kun når den tåbelige lærling skal op til svendeprøve, og insistere på at det er en eksplusions motor.
Men det var jo rgenylig ikke det der blev spurgt om.

Morten

: 04 feb 2005, 20:39
af Transitfar
Morten VJ skrev:Er det ikke netop det der sker i din gamle transvestit. Tryk og temp stiger, og olien selvantænder, og derefter en forbrænding, eller eksplusion, alt efter hastighed, og deffinikation.Morten

Ventede på den... :wink:
Både ja og nej. Temperaturen stiger, fordi trykket stiger. Men forbrændingen er kontrolleret, da den kun sker som følge af en temperaturstigningen.
Har du aldrig prøvet at (vold)starte en diesel med startgas??? :shock: :shock:
Hvordan er det nu liiiige, at det lyder???
Godnok har jeg en lægeerklæring på temmelig dårlig hørelse, men associationen til tændingsbanken er nærliggende.
Og prøv så at starte Sankt-Hans bålet med et par liter dieselolie, det går lissom lidt langsomt, ikke???

Efter min mening en fin demonstration af forskellen på en eksplosion og en kontrolleret forbrænding.

Morten VJ skrev:Det hedder jo i sidste ende en forbrændingsmotor uanset drvmiddel. Og derfor må det nødvendigvis være en forbrænding der sker


Ja, det hedder netop en forbrændingsmotor, men hvorfor er det nu lige, at man kan købe benzin med forskelligt oktantal?

Er der egentlig nogensomhelst, som kan fortælle hvad en "eksplosionsmotor" er for en størrelse????
For mig virker det mest som et spøgelse, som pensionerede folkeskolefysiklærere tilbeder som en slags afgud.

: 04 feb 2005, 20:57
af Dennis
også drejer vi lige tråden om til det oprindelige spørgsmål........TAK.

: 04 feb 2005, 21:00
af Morten VJ
Transitfar skrev:
Morten VJ skrev:Er det ikke netop det der sker i din gamle transvestit. Tryk og temp stiger, og olien selvantænder, og derefter en forbrænding, eller eksplusion, alt efter hastighed, og deffinikation.Morten

Ventede på den... :wink:
Både ja og nej. Temperaturen stiger, fordi trykket stiger. Men forbrændingen er kontrolleret, da den kun sker som følge af en temperaturstigningen.
Har du aldrig prøvet at (vold)starte en diesel med startgas??? :shock: :shock:
Hvordan er det nu liiiige, at det lyder???
Godnok har jeg en lægeerklæring på temmelig dårlig hørelse, men associationen til tændingsbanken er nærliggende.
Og prøv så at starte Sankt-Hans bålet med et par liter dieselolie, det går lissom lidt langsomt, ikke???

Efter min mening en fin demonstration af forskellen på en eksplosion og en kontrolleret forbrænding.

Morten VJ skrev:Det hedder jo i sidste ende en forbrændingsmotor uanset drvmiddel. Og derfor må det nødvendigvis være en forbrænding der sker


Ja, det hedder netop en forbrændingsmotor, men hvorfor er det nu lige, at man kan købe benzin med forskelligt oktantal?

Er der egentlig nogensomhelst, som kan fortælle hvad en "eksplosionsmotor" er for en størrelse????
For mig virker det mest som et spøgelse, som pensionerede folkeskolefysiklærere tilbeder som en slags afgud.

Bare det at starte en gl disel lyder grimt i mine øre.
Men smag og behag er forskelligt :wink:
Og faktisk er tændingsbanken ikke resultatet af en eksplusion, men resultatet af en for tidligt antændt forbrænding, uanset oktantal.
De gamle folkeskole lærere. Ja det var tider :D
Men alt der var hurtigere end en cykel selv en gl Transit må have virke som en raket for disse mennesker.
Er på ingen måde uenig med dig.

Morten

: 04 feb 2005, 21:55
af Transitfar
Morten VJ skrev:Og faktisk er tændingsbanken ikke resultatet af en eksplusion, men resultatet af en for tidligt antændt forbrænding, uanset oktantal.Morten

Tændingsbanken er ikke altid en enkelt "for tidlig antændt forbrænding", men oftest en "local explosion" antændt i forbrændingskammerets yderområder pga trykstigninger.
Forestil dig forbrændingskammerets størrelse, samt hastigheden af de forskellige kemiske reaktioner, det menneskelige øre _kan_ bare ikke mærke forskel.
Forståelsen af disse ting er netop medvirkende til at presse de sidste hypper ud af en given tuning.

MvH Lars.

Undskyld til Dennis (og andre) at tråden er blevet "hi-jacket".. :oops: :oops:, men det ene ord tar jo det næste....