Side 2 af 2

: 04 jan 2005, 21:49
af Gummispoiler
Ærlig talt ved jeg ikke om dette indeholder det du leder efter, for jeg gad ikke lige læse hele smøren igennem, men man kan da være heldig.

http://volvo.neger.se/motor.html#b230et

hovedsiden er: http://volvo.neger.se/

MVH Gummispoiler

: 04 jan 2005, 22:22
af MLK
Har kigget lidt mere på det og er så godt som sikker på det ikke er den originale motor.

Svenske 300 klub data siger at ingen 300serie var født med 230 motor. En ukendt variant for mig er B19ET men ingen er opført med B230.

Har kigget lidt på deres forum www.300power.com/forum og her er mange historier om folk der smider B230 i 300 serien, også B230FT! Det meste skulle passe direkte over.

Se evt http://www.300power.com/forum/index.php ... 92#msg3892 hvor der er en tilsalg med 230 motor. Her står at det ikke kan synes da vognen ikke er typegodkendt med den motor, hvilket tyder på at den variant aldrig har været fremstillet af volvo.

Ka naturligvis stadig tage fejl, men så vil jeg gerne se et stelnummer :)

: 04 jan 2005, 22:32
af HenrikGM
Takker for tippet, men der er kun data som dem fra manualen. Ingen rep info.

Dog står der at B230E stempler skulle være plane, og det er disse ihvertfald ikke...

: 06 jan 2005, 21:20
af Morten VJ
Så er de jo en hybrid du har fået fat i der en Motor fra en 360 GLT. født b 200 E med en b230A Motor fra en 200 serie = en b230 A/E motor, hvilket ikke findes.

Men uanset hvad en b 230 motor er en b 230, også når det gælder tolerancer, og det er uanset hvilken karosse de har ligget i.
De forskelle der kan være i tolerancer er på stempler/ ringe om det er en A/E/F/K/ET/FT motor, og jeg er relativ sikker på at det kun er turboerne der skiller sig ud i dette hensenende.

Morten

: 06 jan 2005, 21:48
af HenrikGM
Ja, det er korrekt, turboerne skal have en anden tolerance...

Det der ville være lækkert var nogle DATA....Hulk! Ved godt volvo har deres OEM Green Manuals, men de koster jo spidsen af en arm.

Motoren har som sagt "hule" stempler, og det opgivede kompressionsforhold på de 10,3 kan ikke opnåes på denne motor. Desuden er der RET meget slup, uden der er tale om slidte cylindre.
Kompfh kommer næppe længere op end 9.3-9.5:1, men det passer hellerikke så godt sammen....meget meget besynderligt.