Side 2 af 3
: 02 jan 2005, 20:52
af Morten VJ
8mm mellem top og manifold 10 mm mellem manifold, og turbo,= gl manifold. 8 mm mellem turbo og forrør. Volvo ser ud til at have en masse 8mm pindbolte på lager på det tidspunkt.
Morten
: 02 jan 2005, 21:39
af HenrikGM
Anonymous skrev:har lige kigget på et VOLVO turbo topstykke jeg har liggende....med 10mm bolte på udstødningssiden.... troede faktisk det var sådan på alle turboer!!?? det er i hvert fald ikke første gang jeg ser det! ser bestemt ud til at være OEM! MVH. søren
Ja, det er normal upgrade at skifte disse m8 til m10 pinbolte, men volvo har dem ikke(iflg. lokal forhandler), så hvem hulen har dem så?
Så var det tanken kom på feks en 10.8 eller en 12.9 gevindstang istedet.
: 02 jan 2005, 23:28
af mh
ville det ikke kunne løses ved at bruge kobber møtrikker som renault gør på deres megan´er med flere (har aldrigt hørt dem gå til).... så vil møtriken give sig en smulle (blødeste materiale af de 2) og lette trækket fra pin-bolten så den ikke knækker..... bare en ide

: 02 jan 2005, 23:31
af HenrikGM
Er du sikker på det er en kobbermøtrik, og ikke bare en gulkromatiseret stålmøtrik?
: 02 jan 2005, 23:45
af mh
100% det kan godt være det ikke er rent kobber men det er helevejen igennem så det er ikke en belægning af nogen art.... (og så har de en lille skive som er presset rundt om så det ikke glemmes

)
: 02 jan 2005, 23:51
af Transitfar
Ford bruger da også kobbermøtrikker mange gange rundt omkring i udstødningssytemerne....
Jeg har sommetider i farten tænkt over hvorfor mon, men nu er der da lige gået en lille prås op for mig...

.
Ja, jeg er rimeligt sikker på at det er kobber, kan da godt sende dig et par prøver, du ved, de-luxe modellen: kobberlåsemøtrik med integreret tandskive....
V/H Lars.
: 03 jan 2005, 11:27
af mh
jes som RST kører med også....

Re: materialevalg til manifold og turbobolte
: 04 jan 2005, 00:39
af Gæst
HenrikGM skrev:Står med et mindre problem.
En knækket bolt i topstykket, een i en turbos udstødningshus(til WG), og et generelt problem med at få OEM bolte mellem manifold/turbo til at holde tilfredsstillende.
Generelt fixes dette ved at gå fra M8 til M10 i topstykket, og fra M10 til M12 mellem turbo og topstykke.
Nu er de OEM bolte hårde "at mærke på"

i forvejen, så spørgsmålet er om man kan finde en stålkvalitet bedre end disse, og det kan man sikkert.
Spørgsmålet er egentligt: hvad er den ultimativt bedste stålkvalitet til disse ret hårdt belastede boltsamlinger, der samtidigt er relativt lettilgængeligt?
JEg har spekuleret lidt på om 12.9 gevindstang kunne være et attraktivt alternativ til alm støttebolte i ukendt materiale?
Nogen med hands-on erfaring her?
Desto højere trækstyrke (12.9) = mindre smidighed
Desto mindre trækstyrke (8.

= Større smidighed
Stål 37 (bondejern i fagsprog) kan strækkes mere end feks st60 og stadig vende tilbage til sin oprindelige form end stål med højere brudstyrke st60. Derfor er der mindre chance for metaltræthed i en lavlegering st37 end i en højlegering st60 og boltene arbejder nok en del da der jo er stor temperatur forskel.
Jeg vil nok gøre som tinasmartin og vælge middel pindbolte og så de "kobber" møtrikker.
Mvh Jesper
Re: materialevalg til manifold og turbobolte
: 04 jan 2005, 00:44
af ford p7 biturbo
Ja ny PC og så kan den ikke finde ud af at logge ind automatisk rigtig flot jesper
Ja og det var mig som Guest ovenfor
: 08 jan 2005, 07:56
af Mads B (dk)
Til samling af turbo/manifold bruger jeg saab's pin bolte (org fra turbo/manifold) og kobber møtriker fra opel, alt sammen i m10..... efter jeg har monteret denne løsning har jeg haft problemer.