Side 2 af 2
: 29 nov 2004, 16:47
af Dagooz
faktum er at siden jeg satte den nye starter i så er batteriet gået død tre gange... eller sådan virker det. Starteren tager en omgang eller to men der er lys etc. sætter man så startkabler til eller triller den igang er der ikke noget problem.
: 29 nov 2004, 16:55
af Morten VJ
Det næste spørgsmål vil være hvordan forbindes kablerne imellem bilerne fra batt pol til batt pol. eller sættes stelledningen på den døde bil på motoren.
I første tilfælde kontrol af batteri kabelskos tilspænding.
Det andet kontrol af stelforbindelsen mellem batteri og motor.
Det ultimative ville være at måle afladning, og spændings fald på starter kredsløbet.
Morten
: 29 nov 2004, 17:13
af Transitfar
Prøv da lige næste gang starteren går kold at måle batterispændingen, helst mens du får en hjælper til at holde nøglen helt omme i "start".
Hvis der så stadig er 11-12 volt på batteriet, så skal du på jagt efter dårlige forbindelser!!
De samme dårlige forbindelser kunne også være skyld i, at dit batteri slet ikke bliver ladet ordentligt op.
Husk i den forbindelse, at et afladet batteri IKKE bliver ladet korrekt op, blot ved at man kører i bilen.
: 29 nov 2004, 20:25
af Dagooz
Har ikke tiltro til at jeg selv kan måle de forskellige, desuden var det første jeg gjorde, efter at have monteret det nye batteri og konstaterede at det ikke hjalp, at køre bilen til en autoelektrikker og han fandt ingen fejl. Han mente at det måske havde været batteriet der ikke havde været ladt ordentligt op endnu, men det var det nu. Men når man drejer nøglen og starteren ikke kører ret meget så er der stadig næsten fuld knald på lyset. Mystisk.
Edit: Har egenlig kun brugt kabler på det gamle batteri. Det nye har jeg trillet igang og en enkelt gang lod jeg bilen stå en time hvorefter at den lige akkurat kunne starte igen. Havde pillet radioens display af i som det eneste. Men jeg har også prøvet at selvom den har stået hele natten uden front monteret så kunne den ikke starte.
: 29 nov 2004, 20:36
af Morten VJ
Det luder som en dårlig forbindelse. Hvorfor blev starteren udskiftet i første omgang?
Spændings fald er nemt at måle fra batt+ til starter, med aktiveret starter, og fra stelpolen til motorblokken, sammen lagt må spændings faldet ikke overstige 10% af batterispændingen, også med kørende starter.
Mit bud er en dårlig stelforbindelse til motoren, Da det er en meget hyppigt forekommende fejl på alle biler.
Morten
: 29 nov 2004, 21:21
af Dagooz
Den gamle starter var færdig. Kunne ikke mere. Jeg kunne med nød og næppe banke den i gang med en hammer.
: 29 nov 2004, 21:21
af Transitfar
Dagooz skrev: Men når man drejer nøglen og starteren ikke kører ret meget så er der stadig næsten fuld knald på lyset. Mystisk..
Det antyder blot en dårlig strømforbindelse til starteren, enten fra batteriplus til starterplus, eller fra motorblok til batteriminus.
Hvis du ikke føler dig godt tilpas i selskab med et voltmeter, så prøv at forbinde motorblok til batteri-minus med et startkabel næste gang det driller.
Hjælper det ikke, så prøv med endnu et kabel fra batteriplus til starterplus.
: 29 nov 2004, 21:25
af Dagooz
Jo men den dårlige forbindelse kan vel lige så godt være i selve starteren? Men vil da lige skrive mig det bag øret. Det sker jo nok igen inden for den næste uges tid. Så må tsvansen vente lidt endnu.
: 29 nov 2004, 21:35
af Morten VJ
En periodisk dårlig virkende starter, det kan næppe skyldes starteren, da det er relativ hårdfør elektronik, medmindre at der stod på kassen at den var lavet i kina af et ukendt firma.
Søg først og fremmest efter dårlige forbindelser, korroderede, eller løse, før du skyder skylden på starteren. Da der er noget der kan tyde på at du har forbedret forbindelserne ved udskiftning af starter.
Morten
: 29 nov 2004, 21:47
af Dagooz
magnetti marelli. Typisk for fiat.