Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 feb 2025, 17:59

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 14 mar 2006, 07:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
bemmer skrev:
Havneren skrev:
Hummm... Jeg har rullet mange biler... Set flere koblinger der er gledet - Aldrig noget der så sådan ud.

Jeg er sikker på der er sket noget andet der... Enten en program fejl eller en sonsor fejl på feltet. Prøv lig mærke til, hvor linier og skarp den "fejl" er... Og kun trukket ned mod ÉT punkt for der efter, at fare op igen for der efter at tage fat, hvor den slap. Sådan ville den ikke t sig med en kobling der slap og da slet ikke kunne fuldføre rulningen på den måde. En kobling der slipper ligner på grafen af den har lavet hjulspind. Altså en faldende kurve fra det øjeblik den begynder at slippe (mindre moment overført), MEN motoren tager stadig flere rpm... Den runder faktisk bare kurven af. Den nemmeste måde at afgøre om det er hjulspind eller kobling er med næsen.

V/h Chr


Jeg var ikke tilstede og hvad der lige skete, ved jeg ikke, men det var, hvad jeg fik at vide.
Måske manden selv kan forklare, hvad der skete den dag.
550Nm på en standard kobling er nok lige mere end den bare vil glide, det virker nok mere som at koble ud.
Det var nu også mest for at vise, den ikke trækker jævnt ud af det hårde liv.

Bemmer


Nå ok... Det var heller ikke fordi jeg ville diskutere det eller noget. Jeg studsede bare lidt over den der - Syntes bestemt ikke det ser rigtigt ud. Tror der må være sket noget andet, men det er også lige gyldigt. Ved godt det ikke havde noget med tråden eller det egentlige indhold at gøre.

V/h Chr.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 mar 2006, 17:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
lqs skrev:
det er da vel ikke nogen rulninger i har givet penge for vel?
ka sådan set godt forstå der ikke er firma navn på!
i det hele taget... rulninger hvor ejeren ikke er tilstede eller alle oplysninger ikke er ført på... lidt useriøst ....efter min mening altså.
MVH. søren


Hvad mener du med; om det er noget vi har givet penge for?
Hvad er der galt med den 12V test?
Det var bare en af mange i min søgen efter omdr.
Det var ejeren selv, som foretog testen af den 24V, så mon ikke han var tilstede.

Hvad er det for nogle oplysninger, som mangler? Og hvad er det som er useriøst?
Jeg vil gerne høre din mening, da det er nemt at kritisere, hvis man ikke behøver at begrunde det.

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 mar 2006, 21:54 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
bemmer skrev:
lqs skrev:
det er da vel ikke nogen rulninger i har givet penge for vel?
ka sådan set godt forstå der ikke er firma navn på!
i det hele taget... rulninger hvor ejeren ikke er tilstede eller alle oplysninger ikke er ført på... lidt useriøst ....efter min mening altså.
MVH. søren


Hvad mener du med; om det er noget vi har givet penge for?
Hvad er der galt med den 12V test?
Det var bare en af mange i min søgen efter omdr.
Det var ejeren selv, som foretog testen af den 24V, så mon ikke han var tilstede.

Hvad er det for nogle oplysninger, som mangler? Og hvad er det som er useriøst?
Jeg vil gerne høre din mening, da det er nemt at kritisere, hvis man ikke behøver at begrunde det.

Bemmer


Hvilken norm er den rullet efter?
Hvad er korrektionsfaktoren den pågældende dag?

Hvorfor er målingen så kantet? Tyder på et dårligt opsat felt....

Uden et konkret svar på disse ting kan man ikke engang bruge rulningen til at se kurveform med, og da slet ikke til at måle noget efter. Der er adskillige % forskel mellem de forskellige standarder, og svindler man med korr.faktoren, ja, så går det helt galt.

Så jeg vil, som Søren, være tilbøjelig til at mene det er useriøst.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2006, 08:53 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
lqs skrev:
det er da vel ikke nogen rulninger i har givet penge for vel?
ka sådan set godt forstå der ikke er firma navn på!
i det hele taget... rulninger hvor ejeren ikke er tilstede eller alle oplysninger ikke er ført på... lidt useriøst ....efter min mening altså.
MVH. søren


Hvad mener du med; om det er noget vi har givet penge for?
Hvad er der galt med den 12V test?
Det var bare en af mange i min søgen efter omdr.
Det var ejeren selv, som foretog testen af den 24V, så mon ikke han var tilstede.

Hvad er det for nogle oplysninger, som mangler? Og hvad er det som er useriøst?
Jeg vil gerne høre din mening, da det er nemt at kritisere, hvis man ikke behøver at begrunde det.

Bemmer


Hvilken norm er den rullet efter?
Hvad er korrektionsfaktoren den pågældende dag?

Hvorfor er målingen så kantet? Tyder på et dårligt opsat felt....

Uden et konkret svar på disse ting kan man ikke engang bruge rulningen til at se kurveform med, og da slet ikke til at måle noget efter. Der er adskillige % forskel mellem de forskellige standarder, og svindler man med korr.faktoren, ja, så går det helt galt.

Så jeg vil, som Søren, være tilbøjelig til at mene det er useriøst.


Hvad norm der bliver målt efter, ved jeg ikke på stående fod, men det er da muligt at finde den oplysning, men hvis jeg ikke tager meget fejl måler Optima2000 efter en DIN standard.
Korrektionfaktoren er uden betydning i denne sammenhæng her, da det vil være den samme kurve, blot placeret et andet sted i kordinatet.
For den 2 ventilet motor(min motor) var det nok bare en dag, jeg kom fordi med et eller andet forchromet for at se, om det var nøglen til flere omdr. Så i mit eget tilfælde var korrektionfaktoren uden betydning i den sammenhæng.
For turbo motoren ved jeg, at ejeren mener, at man ikke skal korrigere, da MAP måler absolut tryk, så hvis motoren køre med 180kPa vil MAP måle 180kPa uanset hvad barometeret siger, samt luftemperaturen vil styringen korrigere for, så der er jeg sikker på at korrektionfaktoren har været 1.
Her var måske et emne, som kan tages op til diskusion
Om rullefeltet trænger til eftersyn og evt reperation er meget muligt, det vil jeg lade gå videre, så er det jo op til ejeren, hvad der skal ske der.

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2006, 12:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Man korrigere jo så man kan samligne rulninger lavet forskellige steder og på forskellige årstider... Det har så ikke så meget at gøre med hvilket tryk WG reelt er sadt til. Forstå mig ret...

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2006, 13:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Havneren skrev:
Man korrigere jo så man kan samligne rulninger lavet forskellige steder og på forskellige årstider... Det har så ikke så meget at gøre med hvilket tryk WG reelt er sadt til. Forstå mig ret...

V/h Chr


Jeg tror, jeg forstår, hvad du mener....
Som jeg skrev var det måske et godt emne at tage op.
På den viste motor var ladetrykket styret elektronisk med MAPsensoren som referance.

Tager man et Bosch rullefelt er nøjagtighed på +/- 6%, så er der ikke meget mening i at korrigere et par procent, set med mine øjne....

Normen som der blevet målt efter, ved de to viste målinger, er DIN 70.020


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2006, 15:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
6% op eller ned....=12%!!!! hvor har du de tal fra? ang. map/elektronisk styret ladetryk. så er det rigtigt at ladetryk burde være det samme uanset barometerstand..... hvis altså turboladeren kan følge med, til at køre det hurtigere ved lavtryk.
din. norm tager ikke hensyn til luftfugtighed.... nej korrekt.
men lufttemperatur.... kæmpe betydning for motorens ydelse.
du mener måske heller ikke der er nogen grund til at montere ladeluftkøler? eller hvordan er det lige MS. hjælper dig i den sammenhæng?
MVH. søren
PS. håber ikke dette indlæg ødelægger tråden/tager fokus væk fra emnet....men hvis du kører forbi din kammerat for at komstatere om div. forkromede mellemgasfordelere har hjulpet..... uden at korr. for aktuelt vejr.... så var et raflebæger, måske nemmere end at have besvær med at spænde bilen fast på feltet!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2006, 16:46 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
lqs skrev:
6% op eller ned....=12%!!!! hvor har du de tal fra? ang. map/elektronisk styret ladetryk. så er det rigtigt at ladetryk burde være det samme uanset barometerstand..... hvis altså turboladeren kan følge med, til at køre det hurtigere ved lavtryk.
din. norm tager ikke hensyn til luftfugtighed.... nej korrekt.
men lufttemperatur.... kæmpe betydning for motorens ydelse.
du mener måske heller ikke der er nogen grund til at montere ladeluftkøler? eller hvordan er det lige MS. hjælper dig i den sammenhæng?
MVH. søren
PS. håber ikke dette indlæg ødelægger tråden/tager fokus væk fra emnet....men hvis du kører forbi din kammerat for at komstatere om div. forkromede mellemgasfordelere har hjulpet..... uden at korr. for aktuelt vejr.... så var et raflebæger, måske nemmere end at have besvær med at spænde bilen fast på feltet!


Ja, den unøjagtighed er i mine øjne aldeles uacceptabel. Det vil jo svarer til at feltet måler +/- 55hk på visse motorer!!

Ja....korr. for fast tryk er en lidt sjov sag med turbo. Den skal rigtigt nok være mere fast end som sug, men hvad skal den låses fast på så, og vil den "faste" værdi være atmosfæretryk i snit, eller 1013mbar, eller skal der alligevel korrigeres lidt for lavere end 1013mbar.....God diskussion!
Da WG er en P-regulator, så skal der ihvertfald korrigeres. Om der er nok til at retfærdiggøre det er en væsentlig detalje. Dernæst om turboen er istand til at kompensere med flere rpm uden at ændre på balancen...hmm...måske, måske ikke. Rigtigt dybt emne!

Seat-of-pants metoden kunne nu også være et godt alternativ til en effektmåling der aldrigt ville kunne sammenlignes.

Min svigermor synes feks at kunne måle en del accelleration når jeg kører, men lqs mener jeg kører morfarkørsel....målt ved hjælp at tilsvarende præcise metoder, groft sagt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2006, 19:14 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 22 aug 2005, 23:34
Indlæg: 25
lqs skrev:
det er da vel ikke nogen rulninger i har givet penge for vel?
ka sådan set godt forstå der ikke er firma navn på!
i det hele taget... rulninger hvor ejeren ikke er tilstede eller alle oplysninger ikke er ført på... lidt useriøst ....efter min mening altså.
MVH. søren


Hej, nej det er lige præsis det der er det gode ved de målinger.....
der er nemlig aldrig blevet skrevet en regning ud fra dette rullefelt!!!
Derfor er det efter min mening seriøst...
dit navn og adresse står da heller ikke på din profil

hilsen golfi

_________________
mki


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 mar 2006, 19:23 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 22 aug 2005, 23:34
Indlæg: 25
Havneren skrev:
Hummm... Jeg har rullet mange biler... Set flere koblinger der er gledet - Aldrig noget der så sådan ud.

Jeg er sikker på der er sket noget andet der... Enten en program fejl eller en sonsor fejl på feltet. Prøv lig mærke til, hvor linier og skarp den "fejl" er... Og kun trukket ned mod ÉT punkt for der efter, at fare op igen for der efter at tage fat, hvor den slap. Sådan ville den ikke t sig med en kobling der slap og da slet ikke kunne fuldføre rulningen på den måde. En kobling der slipper ligner på grafen af den har lavet hjulspind. Altså en faldende kurve fra det øjeblik den begynder at slippe (mindre moment overført), MEN motoren tager stadig flere rpm... Den runder faktisk bare kurven af. Den nemmeste måde at afgøre om det er hjulspind eller kobling er med næsen.

V/h Chr


Hej,når omdr.tælleren ikke følger spedometeret længere, så mener jeg den glider i koblingen...... ellers er der noget jeg har misforstået!!!!!!
jeg slap så gassen, til koblingen fik fat igen, og derefter gav gas igen, derved denne kurve!!!!

Hilsen golfi

_________________
mki


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team