Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 08:15

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 30 maj 2005, 01:23 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Det med hjemmefusket kobberpakning bliver bare glemt.

Iøvrigt kan man vel ikke sætte et nøjagtigt tal på hvornår en toppakning sprænger, der er vel mange faktorer der spiller ind, bl.a. hvis dyret tændingsbanker eller får krudt før den er gennemvarm osv.

Jeg har haft et problem med at sprænge toppakninger for noget tid siden, og konstaterede så en lille flænge i topstykket som havde gjort at den blev skæv, jeg havde så høstet et andet topstykke og ved samme lejlighed en anden blok og i med en ny pakning (Elring) og så klemme det sammen, så gik der ca. 4500 km til den så sprang.
Af med topstykket og kunne konstatere at der ikke var problemer med den eller blokken. I med en ny og det er så den jeg kører rundt med i dag, har kørt ca 1000 km med den og venter bare den futter af.

Hvad tror i, Henrik GM & Morten VJ, der kan være galt??

Det var jo derfor at en pakning i kobber ville være godt, men hvis i mener at en Elring kan tåle op til ca. 400 hk så er det jo enten manden der har spændt det forkert eller også er det kværnen der er dårlig...

Så jeg søger mit sprænge-toppakninger-hele-tiden problem løst...

>>Spirillen<< Er det til Volvo de pakninger passer?? For så var der måske interesse for en. Hvad koster sådan en?

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 maj 2005, 05:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det kunne være at boltene til topstykket er blevet trætte.
Så hvis den laver nummeret igen og blok-top er rette så skift dem.
Rens gevindet i blokken, find en kalibreret momentnøgle, og en gradskive.
ellers er der jo tændongsbanken, og håedkørsel ved kold motor tilbage.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 maj 2005, 08:08 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten Lunde skrev:
Det med hjemmefusket kobberpakning bliver bare glemt.

Iøvrigt kan man vel ikke sætte et nøjagtigt tal på hvornår en toppakning sprænger, der er vel mange faktorer der spiller ind, bl.a. hvis dyret tændingsbanker eller får krudt før den er gennemvarm osv.

Jeg har haft et problem med at sprænge toppakninger for noget tid siden, og konstaterede så en lille flænge i topstykket som havde gjort at den blev skæv, jeg havde så høstet et andet topstykke og ved samme lejlighed en anden blok og i med en ny pakning (Elring) og så klemme det sammen, så gik der ca. 4500 km til den så sprang.
Af med topstykket og kunne konstatere at der ikke var problemer med den eller blokken. I med en ny og det er så den jeg kører rundt med i dag, har kørt ca 1000 km med den og venter bare den futter af.

Hvad tror i, Henrik GM & Morten VJ, der kan være galt??

Det var jo derfor at en pakning i kobber ville være godt, men hvis i mener at en Elring kan tåle op til ca. 400 hk så er det jo enten manden der har spændt det forkert eller også er det kværnen der er dårlig...

Så jeg søger mit sprænge-toppakninger-hele-tiden problem løst...

>>Spirillen<< Er det til Volvo de pakninger passer?? For så var der måske interesse for en. Hvad koster sådan en?

Mvh Morten


Mon ikke een af fejlene skal findes i din signatur: "200hk" skriver du. Hvis det passer, og du bruger Kjet, så tændingsbanker den givetvist. Ihvertfald hvis det Kjet og dit tændingsanlæg ikke er modificeret den del.

Normalt kan man få presset ca. 220hk ud af sådan et originalt setup, men en tur på motorvej, eller vedvarende hård kørsel kan den ikke tåle. 402m skal den nok holde til, men så er det også det.

Jeg har selv kørt omkring de 184hk ud på oem grej, i oem indstillinger og det er lige omkring grænsen for hvad der kan tåle at blive brugt vedvarende.

Er vandforsyning i topform?
Er boltene nye?
Er blokken plan?(_HELT_ plan?)
Er topstykket plant?

Simpel test for om toppen tidligere har været voldtaget:
Ud med alle løftere og fjedre. I med knastakslen igen. Smør med et par dråber tynd olie(ikke fed motorolie) og spænd lejeoverfaldene på igen.

Spin knastakslen med fingrene. Akslen _SKAL_ løbe frit, og gerne "spinne" når man knipser til den.

Gør den ikke det, så er et eller flere af forbrændingskammrene sunket, og lejecenter ikke på linie længere. Så kan du plane lige så tosset du vil; topstykket er "blødt" og ubrugeligt til trykladning.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 maj 2005, 09:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Nøgle ordet "blødt"...

Faktisk kan man jo komme ud for at man bliver ved med at springe en toppakning præcis samme sted... Typisk mellem 2 cylindre. Da pakningen sprang første gang kørte man selvfølgelig lidt videre med det... Forbrændingen har så forplantet sig ud gennem revnen i pakningen og ødelagt hærtningen af toppen netop her.
Man KAN hærte sådan en top om, men jeg nu aldrig hørt om nogen der rent faktisk har fået det gjort!

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 maj 2005, 12:21 
Citat:
>>Spirillen<< Er det til Volvo de pakninger passer?? For så var der måske interesse for en. Hvad koster sådan en?



De er CNCvandskårne og passer til volvo B230, virker iøvrigt fortrinligt.
Med hensyn til salg, kan det jo være du har noget at bytte med.
Du kan jo sende mig en mail.
Vh
Palle


Top
  
 
Indlæg: 30 maj 2005, 12:24 
Det var altså mig "spirillen", der blev logget af lige før. :?:
Vh
Palle


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 30 maj 2005, 12:31 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Vi prøver igen :?

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team