Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 jun 2025, 19:31

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Moderator

ulrichf skrev:
jeg vil lige benytte lejligheden til at informere om at der findes et færdigt megasquirt´n spark system, og jeg kan love betydeligt bedre leveringstider end Glens garage :lol:
samtidig er det elendige Dsub stik udskiftet med et langt bedre (og desværre også lidt dyrere) stik
se http://www.loddekolben.dk

Der er jo lige et par andre leveringsmuligheder end Glens garage. Også med dag til dag levering.

Og så skriver du at du har udskiftet et "elendigt" stik med et bedre stik. Well, iflg din egen hjemmeside, så er der tale om et mate-n-lok stik fra autobranchen, og dette stik er begrænset til 50 koblinger, så jeg ved sguikke om det er så fed en opgradering.

Faktum er at 99% af de Megasquirt anlæg der er monteret kører med stor succes med det originale Dsubstik, uden problemer, så hvorvidt der er basis for en kæmpe ombygning, og et helt nyt layout af ledningsnet vil jeg godt stille et ret stort spørgsmål ved.

Faktisk kender jeg kun til MortenVJ der har rodet med hans stik, og jeg tænker hans stik har været koblet et voldsomt antal gange nu pga utallige ændringer,opgraderinger, og hvad han ellers finder på af nye sjove ting der skal med.

mate-n-lok er iøvrigt billigere end et kvalitets subd stik........ :?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Hey

Jeg kender godt mate-n-lok stikket, og syntes nu det er et udemærket stik. Det kan godt være det "kun" kan koble 50 gange, men de 50 gange virker det også, og kan så også klare de strømbelastninger der er brug for i ms. Og Morten skriver selv i et andet indlæg, at hans stik nok har været af og på 40 gange, og at stik nr 2 lige er gået i stykker.

Desuden er jeg ikke særlig vild med print monterede stik med så "tynde ben" i en bil. Men der er jo godt nok efterhånden mange der køre med det uden problemer.

Men jeg syntes det er fint, der kommer folk med nye ideer til hvordan man evt. kan lave tingene bedre. Det er jo også sådan ms er nået der til hvor det er i dag.

Men det er jo selvfølgelig ikke godt for de "etablerede" forhandlere, hvis der kommer noget nyt og måske bedre fra anden side.

Christian

Titel:
Moderator

Anonymous skrev:
Hey

og kan så også klare de strømbelastninger der er brug for i ms.
Christian

Hvilke strømbelastninger er det du snakker om?

SubD stikket kan snildt håndtere en V8 på lavohmsdyser, med tomgangsmotor og hele svineriet, uden nævneværdigt spændingsfald, og et kvalitetsSubD stik er rated til strømme langt over det nødvendige.

Snakker vi hard facts, så er subD rated til 5A/pin og en max kontaktmodstand på 20mOhm. Tror ikke det er lykkedes mig at få MS til at trække mere end nogle få hundrede mA/pin endnu.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Anonymous skrev:
Hey

Jeg kender godt mate-n-lok stikket, og syntes nu det er et udemærket stik. Det kan godt være det "kun" kan koble 50 gange, men de 50 gange virker det også, og kan så også klare de strømbelastninger der er brug for i ms. Og Morten skriver selv i et andet indlæg, at hans stik nok har været af og på 40 gange, og at stik nr 2 lige er gået i stykker.

Desuden er jeg ikke særlig vild med print monterede stik med så "tynde ben" i en bil. Men der er jo godt nok efterhånden mange der køre med det uden problemer.

Men jeg syntes det er fint, der kommer folk med nye ideer til hvordan man evt. kan lave tingene bedre. Det er jo også sådan ms er nået der til hvor det er i dag.

Men det er jo selvfølgelig ikke godt for de "etablerede" forhandlere, hvis der kommer noget nyt og måske bedre fra anden side.

Christian

Da jeg nu er blevet citeret vil jeg gerne give mit besyv med.
Mine hoved problemer med sub d stikket er punkt 1 det er utroligt kompakt og umuligt at montere nogle ordentlige ledninger på
Når man så har fået monteret ledningerne så finder man ud af at aflastnings sikrings hustet kun er beregnet til et kabel i printerkabels tykkelse, og bliver nød til at opfinde en anden trækaflastning/ vibrations sikring.
Grunden til at jeg udskiftede stikket i første omgan var i et forsøg på at fejlfinde nogele håbløse temp stigninger ved belastning, hvilket ikke var stikkets skyld, men underdiminsionerede stelbaner på printet, dette løste jeg med at trække en 2,5 kvadrat ledning rundt på undersiden af printet, og loddede den fast strategiske steder. Dette problem er nu løst for længe siden hos leverandøren af printet.
De næste problemer jeg har fået er tynde ledninger der knækker af ved gentagende ganges af og påmontering af stikket, men det er delvist min egen skyld grundet manglende trækaflastning, og min uvilje mod at bruge meget tynde ledninger aka printer kabel og lignene.
Ja det er helt hlart at jeg søger et bedre stik. men sub d stikket har været rimeligt pålideligt i snart 1,3 år, og har kun drillet når jeg har lavet om og dermed afmonteret stikket.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Morten; (og andre), et ret godt tip(synes jeg selv) er at bruge et velegnet maskinkabel. De fåes i 21leder, og dette rækker lige præcist til en Megasquirt, og de kan alle føres igennem i stikhuset, i den originale ledningsaflastning.

Gør flg:

Strip maskinkablets ene ende, ca. 30cm op.
Afisoler ca. 4mm fra enden af hver enkelt leder.
Fortin hele dyngen.
Monter 10mm krympeflex på samtlige ledningsender

Lus hele stikkets "lange" række sammen(alle stelben) med en lille stump ledning.
Fortin stikben20, og lod med det samme tilsvarende ledning på.
Fortin stikben21, osv osv.

Slip alle de ukrympede stykker krympeflex over lodningen, og krymp dem.

Form de enkelte ledere een efter een, således at lederne "pakkes" i et stjernemønster(som de lå i kablet)
Træk en fletstrømpe over kablet, fulgt af et stykke krympeflex. Flexen kan endda godt være i stikket, MED ledningsaflastningen monteret.

Det kan altså nemt lade sig gøre at få plads til 21 ledere, alle milevidt fra "printerkabel dimensioner".

Maksimum er omkring 21 x 0,75, plus 5x 1,0 mm2. Det rækker vist til de fleste... :wink:

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Woooopaaaaa !

Så har jeg sgu skaffet mig en EEC-IV boks og et EDIS4 til min MS.
Printet er stort set færdigsamlet - mangler lige et par HW-modifikationer til mit setup og montering af FET'erne.

Jeg vil dog lige fortælle - inden andre får den idé at indbygge i en original EEC-IV boks - at MS printet er for stort/langt/bredt (afhængig af, hvordan man ser det ) til at være i kassen.......

Nå, men stikket har jeg da - og alu rammen. Løsningen er muligvis nogle nye top- og bund-plader. Vi får se. Nu er der jo lige en lang weekend.

:wink:

/Nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Nolan skrev:
Jeg vil dog lige fortælle - inden andre får den idé at indbygge i en original EEC-IV boks - at MS printet er for stort/langt/bredt (afhængig af, hvordan man ser det ) til at være i kassen.......

/Nolan

æv det havde jeg også tænkt på... æv bæv

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

tinasmartin skrev:
æv det havde jeg også tænkt på... æv bæv

Jeg har målt lidt på det.....
Hvis jeg piller DB37 stikket af, kan den faktisk LIIIIIGE være der. Der skal fræses lidt aluminium væk men det går vist.....
Smækker lige et billede op her, når jeg har det på plads.

Så må jeg lave ledningsforbindelserne direkte til printet istedet.

Skulle jo gerne have EDIS-fætteren derind også

:wink:

/nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
lækkert havde nemligt samme tanke til mølle motoren med at gæmme den i den originale boks 8)

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Tjah - så er første try-fit vist på plads:

http://80.196.115.45/Im001246.jpg

Der skal lige fræses lidt hist og her men den kan liiiige være der.
EDIS fætteren's stik bliver nok nødt til at lade livet. Ellers kan den ikke være der i højden.

Der var en rigtig bitch at få det stik loddet af EEC-IV printet :?
Det var vist godt det print ikke skulle bruges til noget mere - sådan en 1500 watt heat-gun gør altså noget ved glasfiber :shock:

Nå, lidt monteringsarbejde med loddekolben og den skulle være der.

/Nolan

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time