Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:37

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Søren(eller andre); har du prøvet at undlade den interne WG på en almindelig turbo?

min tanke er at det bør være muligt at sænke mdtrykket ganske meget med en ekstern WG, også selvom turboen har intern WG i forvejen.

Koncept:(eller rettere end strøtanke)

Garrett T0313
a/r 0,42,kompressor
A/R 0,60, turbine

denne turbo, har std kun 22mm WG hul. med en kæmpestor ventiltallerken, der sagtens tåler meget større WG hul. WG hullet kan imidlertid ikke øges ret meget, da de er glade nok for revner i forvejen.

Tanken er at afblænde oem WG hul, fjerne WG huset, og lave et nyt "hus" kun med turbineafgang istedet.

I manifolden placerer man så en ekstern WG, omkring de 40mm i diameter.

Ideen er at få et mindre modtryk foran turbinen, så motoren der oem er noget kvalt i forvejen på udstødssiden, kan ånde mere frit. Og dermed få muligheden for at komme en anelse længere op i effekt, end turboladeren egentligt understøtter som det er nu. Forøgelsen skal alene opnåes via mere fri udstødningsside.

Teorien skulle virke ok, men nogen der har prøvet det hands-on?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Henrik her falder jeg fra.
Medmindre man oplever spikes, og bliver nød til at reducere trykket.
eller oplever et uregulerbart tryk ved høje omdrejningerHvorfor så en større wastegate.
Den kan umuligt sænke modtrykket mere end en lille hvis den originale er ok i størrelse.
Jeg har personligt ikke oplevet spikes med ovenstående kombination på min motor.
Jeg vilde hellere spilde min energi på overgagen til forrøret, da det er håbløst udfomet aka 2,25" og spærring af wastegaten.
En wastegate er jo i bund og grund linær i sin reaktion, og en større vil vel kun betyde mindre ventilløft ved samme volumen. Og hvis man ikke oplever ukrontrolabelt tryk er der ingen grund til at opgradere.
Mine 50 øre.
Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

En WG er langt fra linær. meget langt fra endda. Det har dog ikke den store betydning til vores brug.

Jeg laver jo en ny manifold for at få et bedre flow, og hermed mindre modtryk på motoren. Mindre modtryk på motoren sænker min temperatur, og rykker tilsvarende min bankegrænse.

Samme gør sig formentligt gældende med WG. Mindre turbulens i flowet, sænker gashastigheden v. materialeoverfladen, og dermed varmeafsætningen i materialet, aka mindre tab.

Da det ikke alene er trykket der driver turboladeren er der ikke absolut sammenhæng, så du kan ikke bare vedtage at hvis en lille WG er nok, så vil en stor WG give præcist samme resultat, bare med mindre åbning.

Dernæst er WG huset som du selv nævner tåbeligt konstrueret til vores brug. På begge sider er flowet nærmest tåbeligt.

Derfor er filosofien er at _enhvert_ trykfald der kan fjernes, skal fjernes, såfremt det er muligt inden for rimelighedens grænser.

Volvoerne er kendt for at kunne flowe plus 350hk på std indtag, men langt langt mindre på std udstødning. Da turboen er en del at denne begrænsning, er det nærliggende at kigge lidt på om den kan optimeres lidt.

Noget helt andet er at OEM turboerne revner som når man taber svigermors service på gulvet, og altid omkring WG. Deraf kommer ønsket om at helt fjerne WG, og lave en ekstern. Så der er flere grunde til at gøre det. Om de vejer tungt nok på vægtskålen er lidt svært at udtale sig om.

Nemmeste løsning er en større turbo, men så går pointen om at bygge det billigst muligt, med bedst muligt resultat, udfra hvad der ligger på hylden.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

har ikke prøvet det selv. men har set mange andre gøre det (fjerne intern wastegate)! er ikke sikker på man får flere revner ved at bore hullet op. tværtimod.... men hvorfor fjerne den ene hvis man vil have større kapacitet? nogen TOYOTA ladere med delt indløb i turbinen, kører med 2 interne wastegate porte.... så hvorfor ikke både extern og intern??!! på nogen lastbilsladere, er den interne port blændet af ved at aktivatordåsen er fjernet, og klappen er svejset fast. det er OEM det er lavet sådan...de kører naturligvis med lavere egt, men alligevel! MVH. søren PS. har lige fået nogen billige externe wastegate på 35 og 45mm

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

En simpel portnig, af overgangs stykket mellem turbo og forrør.
Burde give en masse ekstra flow. En forøgelse på 7 mm i diameter kan sagtens lade sig gøre.
Jeg har modeficerede overgangs stykker med et påsvejst 90 graders buk.
Men jeg tror ikke det er nogen god ide da akslen til wastegaten går igennem stykket.
En ide jeg har gået med i et stykke tid er at få skåret en flance i passende tykkelse, og montere et 3" rør på dette. og beholde den originale wastegate.

Morten

Titel:
Mester Medlem

vær opmærksom på at overflade areal på wastegate klappen/ventilen og styrken i aktivatordåsens fjeder skal stå i forhold til hinanden. ellers er det modtrykket i turbinen der styrrer ladetrykket! MVH. søren

Titel:
Moderator

lqs skrev:
vær opmærksom på at overflade areal på wastegate klappen/ventilen og styrken i aktivatordåsens fjeder skal stå i forhold til hinanden. ellers er det modtrykket i turbinen der styrrer ladetrykket! MVH. søren

Ja, bla derfor er jeg ikke så jublende begejstret for at bore hullet op.

Citat slut.

Titel:
Moderator

Morten VJ skrev:
En simpel portnig, af overgangs stykket mellem turbo og forrør.
Burde give en masse ekstra flow. En forøgelse på 7 mm i diameter kan sagtens lade sig gøre.
Jeg har modeficerede overgangs stykker med et påsvejst 90 graders buk.
Men jeg tror ikke det er nogen god ide da akslen til wastegaten går igennem stykket.
En ide jeg har gået med i et stykke tid er at få skåret en flance i passende tykkelse, og montere et 3" rør på dette. og beholde den originale wastegate.

Morten

Man blander jo stadigt WG flowet med turbineflowet, LIGE efter turbinen. ville gerne undgå dette.

Sidder lige og funderet på at smide det originale WG hus over højre skulder, lave et helt nyt WG hus med seperate afgange fra turbinen og fra WGhullet. Bore WG hullet betydeligt op, og montere ekstern WG. Fra turbinens afgange lave en blød konus til 3", så turbinens afgang går fra OEM diameter til 3" over 60mm, og lave forrøret tilsvarende om.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Denne løsning lyder meget atraktiv. og meget salgbar.
Til alle os tumber der ønsker at beholde standart manifolden, med en T3 turbo.
En stump flexrør på wastegate røret vilde ikke være helt forkert

Men en 40 mm Wastegate lyder meget stort.
Kan den blive for stor :?: eller er det kun et spørgsmål om styring.

Morten

Titel:
Moderator

Morten VJ skrev:
Denne løsning lyder meget atraktiv. og meget salgbar.
Til alle os tumber der ønsker at beholde standart manifolden, med en T3 turbo.
En stump flexrør på wastegate røret vilde ikke være helt forkert

Men en 40 mm Wastegate lyder meget stort.
Kan den blive for stor :?: eller er det kun et spørgsmål om styring.

Morten

Det bør kunne styres, også i 40mm for den sags skyld. Vandringen bliver bare det mindre. Du har jo APC så jeg kan ikke tro du får store problemer der. Måske der kan blive lidt hekseri omkring WGaktuatorareal og fjedre.

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time