rust ud af gammel gammel motor....hvordan?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Syntax
Junior Medlem
Indlæg: 48
Tilmeldt: 06 sep 2004, 11:50

#11 Indlæg af Syntax »

Ved THansen kan du købe TurtleWax Rust-Eater, der er en syre af en slags (kan ikke huske hvilken) som netop er god til at fjerne rust. Ikke at forveksle med lignende produkt Rust-Master, der omdanner rusten kemisk.
corrado vr6
Senior Medlem
Indlæg: 492
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Midtjylland mellem Viborg og Silkeborg
Kontakt:

#12 Indlæg af corrado vr6 »

Mvh Jesper
Jb coolers
Tlf: 60743564

!!! Ny Msn adresse!!!


Jeg kan lave alt i rustfri og aluminium til fornuftige priser.. bla. intercoolere i næsten alle størrelser
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#13 Indlæg af grydesvamp »

du skal holde dig langt væk fra salt syre hvis der er bare noget der lugter lidt af alu i den motor da syren æder det.. men prøv i stedet først at rense motoren for klister med noget kemi (wd40 for at starte i den milde ende)
og så skylle godt efter med motorrens/petrolium/lampeolie. herefter vil olien langsomt tøre og alt resternde klister vil forsvinde... og nu kommer vi til aftenens kerne Coca Cola ikke den billige fra aldi men den ægte, det har overrasket mig op til flere gange hvad cola kan gøre i stue temperatur kan da nævne knallertstyr og maxi motorer... men du fylder simpelthen bare op med cola og lukker hullerne tæt så kulsyren ikke fordamper så hurtigt.. vent så en dag eller 2 og så skulle der gerne ske ting og sager..
Fri bane fuld hane! :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#14 Indlæg af Morten VJ »

Hvis alle syre og andre ætsende stoffer ikk virker så prøv med en luftmejsel, og førsøg at ryste/ deformere det løs.
I de fleste tilfælde deformere du kun blokken ofg ikke cylindwe væggene.

Bruges på eget ansvar

MOrten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
jj

#15 Indlæg af jj »

cautisk soda var det man brugte i gamle dage men der er vist ingen cylinder værksteder der bruger det i dk og det tager nok kun olien. En jeg kender som arbejdede på gm i 50 erne sagde de rensede motor blokkene i perklor som man renser tøj i. Førhen lagde man nemlig jernet ud i regnen for at det skulle aldres. De vaskede også hænder i det efter fyraften :D de viste ikke bedre dengang.
Brugeravatar
Johnny and
Medlem
Indlæg: 132
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#16 Indlæg af Johnny and »

Noget jeg har opdaget er supereffektivt er opvaskepulver til en opvaskemaskine(sjovt nok).

Hvis man hælder lidt pulver ned i kanalerne og så tilsætter kogende vand, så kan man fjerne en masse guf. Prøv evt. teknikken i en termokande med megabelægning i - jeg garantere at den bliver som ny.

mvh Johnny and
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#17 Indlæg af HenrikGM »

Jeg tror jeg skal ud med indkøbsvognen og investere i en masse masse grej.....:-)

Lige fra saltsyre til opvaskemidler og WD40....

Der er da frit slag til et par forsøg kan jeg se....;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#18 Indlæg af Transitfar »

Husk luftmejslen :wink: , som Morten foreslog.
Prøvede du at kontakte en cylinderservice?
Og var der ikke noget med ultralydsrens :lol: :lol: engang??

Personligt ville jeg selv fjerne så meget som muligt rent mekanisk (skruetrækker, spartel, sandblæser, stålwire osv...) førend jeg investerede min pensionsopsparing i Stein´s Laboratorium...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#19 Indlæg af HenrikGM »

Jeg tror jeg fikser et "dummytopstykke" til motoren, med passende antal kanaler til spuling. Skruer en 3/4 kugleventil i dummytopstykket, så jeg kan tryksætte vandkammeret i en fart, fylder blokken med vand, og jager vandet ud i en fart med passende tilførsel af trykluft, direkte fra kompressorbeholderen. Det bør kunne rive diverse urenheder med relativt hurtigt. Selvf. med passende tryk/flugt muligheder for vandet!

Derefter kan jeg begynde at hekse i diverse midler. Cyl.service vil skide på boringen, og bare bore den op bagefter rensningen(åbenbart hård ved boringen?) men nu kan man nok ikke lige købe stempler til svinet, da man ikke engang kan købe/finde/opspore en toppakning, eller nogen som helst anden pakning til svinet, så jeg skal vist spørge en anden cyl.service....!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#20 Indlæg af mh »

grydesvamp skrev:og nu kommer vi til aftenens kerne Coca Cola ikke den billige fra aldi men den ægte, det har overrasket mig op til flere gange hvad cola kan gøre i stue temperatur kan da nævne knallertstyr og maxi motorer... men du fylder simpelthen bare op med cola og lukker hullerne tæt så kulsyren ikke fordamper så hurtigt.. vent så en dag eller 2 og så skulle der gerne ske ting og sager..


grunden til at Coca Cola er ætsene (deraf godt som rense middel) er fordi der er phosfer syre i... og det er der sparet på i de billige modeller :wink: men husk ikke at drikke det bag efter :P og VASK grundigt da der jo også er mange andre kemikalier i Coca Cola som sukker og andet......
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Besvar