rust ud af gammel gammel motor....hvordan?
Redaktør: Moderatorer
-
corrado vr6
- Senior Medlem
- Indlæg: 492
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Midtjylland mellem Viborg og Silkeborg
- Kontakt:
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
du skal holde dig langt væk fra salt syre hvis der er bare noget der lugter lidt af alu i den motor da syren æder det.. men prøv i stedet først at rense motoren for klister med noget kemi (wd40 for at starte i den milde ende)
og så skylle godt efter med motorrens/petrolium/lampeolie. herefter vil olien langsomt tøre og alt resternde klister vil forsvinde... og nu kommer vi til aftenens kerne Coca Cola ikke den billige fra aldi men den ægte, det har overrasket mig op til flere gange hvad cola kan gøre i stue temperatur kan da nævne knallertstyr og maxi motorer... men du fylder simpelthen bare op med cola og lukker hullerne tæt så kulsyren ikke fordamper så hurtigt.. vent så en dag eller 2 og så skulle der gerne ske ting og sager..
og så skylle godt efter med motorrens/petrolium/lampeolie. herefter vil olien langsomt tøre og alt resternde klister vil forsvinde... og nu kommer vi til aftenens kerne Coca Cola ikke den billige fra aldi men den ægte, det har overrasket mig op til flere gange hvad cola kan gøre i stue temperatur kan da nævne knallertstyr og maxi motorer... men du fylder simpelthen bare op med cola og lukker hullerne tæt så kulsyren ikke fordamper så hurtigt.. vent så en dag eller 2 og så skulle der gerne ske ting og sager..
Fri bane fuld hane! 
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Hvis alle syre og andre ætsende stoffer ikk virker så prøv med en luftmejsel, og førsøg at ryste/ deformere det løs.
I de fleste tilfælde deformere du kun blokken ofg ikke cylindwe væggene.
Bruges på eget ansvar
MOrten
I de fleste tilfælde deformere du kun blokken ofg ikke cylindwe væggene.
Bruges på eget ansvar
MOrten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
jj
cautisk soda var det man brugte i gamle dage men der er vist ingen cylinder værksteder der bruger det i dk og det tager nok kun olien. En jeg kender som arbejdede på gm i 50 erne sagde de rensede motor blokkene i perklor som man renser tøj i. Førhen lagde man nemlig jernet ud i regnen for at det skulle aldres. De vaskede også hænder i det efter fyraften
de viste ikke bedre dengang.
- Johnny and
- Medlem
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Noget jeg har opdaget er supereffektivt er opvaskepulver til en opvaskemaskine(sjovt nok).
Hvis man hælder lidt pulver ned i kanalerne og så tilsætter kogende vand, så kan man fjerne en masse guf. Prøv evt. teknikken i en termokande med megabelægning i - jeg garantere at den bliver som ny.
mvh Johnny and
Hvis man hælder lidt pulver ned i kanalerne og så tilsætter kogende vand, så kan man fjerne en masse guf. Prøv evt. teknikken i en termokande med megabelægning i - jeg garantere at den bliver som ny.
mvh Johnny and
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Jeg tror jeg skal ud med indkøbsvognen og investere i en masse masse grej.....
Lige fra saltsyre til opvaskemidler og WD40....
Der er da frit slag til et par forsøg kan jeg se....
Lige fra saltsyre til opvaskemidler og WD40....
Der er da frit slag til et par forsøg kan jeg se....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Husk luftmejslen
, som Morten foreslog.
Prøvede du at kontakte en cylinderservice?
Og var der ikke noget med ultralydsrens
engang??
Personligt ville jeg selv fjerne så meget som muligt rent mekanisk (skruetrækker, spartel, sandblæser, stålwire osv...) førend jeg investerede min pensionsopsparing i Stein´s Laboratorium...
Prøvede du at kontakte en cylinderservice?
Og var der ikke noget med ultralydsrens
Personligt ville jeg selv fjerne så meget som muligt rent mekanisk (skruetrækker, spartel, sandblæser, stålwire osv...) førend jeg investerede min pensionsopsparing i Stein´s Laboratorium...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Jeg tror jeg fikser et "dummytopstykke" til motoren, med passende antal kanaler til spuling. Skruer en 3/4 kugleventil i dummytopstykket, så jeg kan tryksætte vandkammeret i en fart, fylder blokken med vand, og jager vandet ud i en fart med passende tilførsel af trykluft, direkte fra kompressorbeholderen. Det bør kunne rive diverse urenheder med relativt hurtigt. Selvf. med passende tryk/flugt muligheder for vandet!
Derefter kan jeg begynde at hekse i diverse midler. Cyl.service vil skide på boringen, og bare bore den op bagefter rensningen(åbenbart hård ved boringen?) men nu kan man nok ikke lige købe stempler til svinet, da man ikke engang kan købe/finde/opspore en toppakning, eller nogen som helst anden pakning til svinet, så jeg skal vist spørge en anden cyl.service....!
Derefter kan jeg begynde at hekse i diverse midler. Cyl.service vil skide på boringen, og bare bore den op bagefter rensningen(åbenbart hård ved boringen?) men nu kan man nok ikke lige købe stempler til svinet, da man ikke engang kan købe/finde/opspore en toppakning, eller nogen som helst anden pakning til svinet, så jeg skal vist spørge en anden cyl.service....!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
grydesvamp skrev:og nu kommer vi til aftenens kerne Coca Cola ikke den billige fra aldi men den ægte, det har overrasket mig op til flere gange hvad cola kan gøre i stue temperatur kan da nævne knallertstyr og maxi motorer... men du fylder simpelthen bare op med cola og lukker hullerne tæt så kulsyren ikke fordamper så hurtigt.. vent så en dag eller 2 og så skulle der gerne ske ting og sager..
grunden til at Coca Cola er ætsene (deraf godt som rense middel) er fordi der er phosfer syre i... og det er der sparet på i de billige modeller
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk