Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 11:49

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2003, 16:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ALT HVAD DER GIVER HESTE PÅ EN SUGEMOTOR GIVER OGSÅ FLERE HESTE PÅ EN TURBOMOTOR! så simpelt er det ! lad vær med at tænke i tryk det er flowet der giver hestene!!100KPA eller 250KPA det er de samme ting der gør sig gældende. har selv en OHC ford 2 liter std ventiler. men portet= 388hk ved 1,6 bar(260 kpa totalt) MVH. søren


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2003, 18:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Indlæg: 747
Geografisk sted: Jylland
selvfølgelig giver portning effekt og min opgivelse på 1-3hk var nok også lidt i underkanten

MEN

på de fleste turbo biler er der MANGE andre steder hvor penge og tid kunne blive brugt bedre.

ladeluftkøling
Chargecooler på en vandkølet turbo
optimering af turbo
udstødning
optimering af tænding(ikke diesel :wink: )
knastaksel på feks. RST giver meget i forhold til udgiften
køling
køling
køling

ang eksemplet med tilpasning af top og manifold så kan det vel næppe kaldes portning, men forstår godt hvad du mener.

Portning af toppen er som regel også ret dyrt at få udført, også hvis man selv gør det, har selv prøvet at ende ude i en vandkanal og det er der sgu ikke den store økonomi gemt i !!!

I Carstens tilfælde ville jeg nok finde nogle størrere ventiler og finde en knast der lukker mere "GUF" ind og så afveje/afbalancere så han kan komme op i lidt flere omdrejninger.
Sammen med de størrere ventiler ville jeg så nok lave portene størrere da der jo så lige pludselig er brug for mere luft både ind og ud.

_________________
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2003, 18:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Indlæg: 747
Geografisk sted: Jylland
lqs skrev:
ALT HVAD DER GIVER HESTE PÅ EN SUGEMOTOR GIVER OGSÅ FLERE HESTE PÅ EN TURBOMOTOR! så simpelt er det ! lad vær med at tænke i tryk det er flowet der giver hestene!!100KPA eller 250KPA det er de samme ting der gør sig gældende. har selv en OHC ford 2 liter std ventiler. men portet= 388hk ved 1,6 bar(260 kpa totalt) MVH. søren


??? ALT ???

ser ellers ikke så mange der putter en 302graders knast i deres RST ??
gir måske mere topeffekt men må jo gå ud over mellemområdet ??

eller har jeg misforstået ??

_________________
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2003, 19:53 
xxblade->
jeg har en 284graders knast i min uno, det virker da meget godt.
hvis du siger at det går ud over mellemområdet, er det så ikke fordi du ikke lige har tænkt på at mellemområdet er flyttet med en 302graders knast? for som jeg ser det arbejder en 302'er op til 7500-8500 rpm og så er mellemområdet altså 3750-4250 og der arbejder en 302'er da fint i mine øje, man skal så også bare have en tilsvarende størrer turbo på, for overhovedet at kunne levere den luft der skal til ved de omdrejninger.

og hvis der ikke hænger sådan sammen, så ret mig endelig.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2003, 20:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ALT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (naturligvis skal selve turbosystemet kunne understøtte den øvrige tuning) at ikke ret mange ved dette bliver det ikke forkert af! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2003, 21:13 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
lqs skrev:
ALT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (naturligvis skal selve turbosystemet kunne understøtte den øvrige tuning) at ikke ret mange ved dette bliver det ikke forkert af! MVH. søren


Giver Søren _FULDSTÆNDIG_ ret her. Frit åndedræt er langt mere effektivt på en turbomotor end på en sugemotor, og det er en stor stor fejl at mene at man bare kan kompensere for et dårligt topstykke med mere ladetryk, eller en dårlig designet indsugningsmanifold med masser af tryk.

Det vil altid være sådan at jo mere trykket stiger, desto højere bliver densiteten også på luften, og dermed også luftens viskositet. Og så er det tydeligt at et dårligt flowende topstykke ødelægger mndre på en sugemotor, end på en turbomotor, set i forhold til hvad et godt flowende topstykke kan give på samme motorer.

Igen er alle trykfald noget lort(jeg tør næsten ikke skrive dette!!) og skal undgåes.

Ja, ingen gider at porte topstykker eller gøre noget ved manifolds osv, for vi skruer sgu blot trykket op....Den holdning er een af årsagerne til at nogen henter små 400hk ved samme ladetryk som andre henter "sølle" 190hk ved.

Tag feks udstødningsmanifolds til turbobiler: Ikke ret mange gider lave en ordentligt strikket manifold til en turbobil, de moser blot 2 bøjninger og 2 T-stykker sammen, skærer et hul og pløjer en tilfældig turbo på.
Resultatet bliver derefter, men til gengæld gik det forhåbentligt _meget_ stærkt med at bygge det.....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2003, 21:22 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
xxblade skrev:
ser ellers ikke så mange der putter en 302graders knast i deres RST ??
gir måske mere topeffekt men må jo gå ud over mellemområdet ??

eller har jeg misforstået ??


302 graders knast??? Målt hvordan? Med ens profil på udstødning og indsugning, og med hvilket overlap?

Vælger man en 302 graders knast fra en sugemotor og moser den i en turbomotor må man ikke forvente at resultatet bliver bedre end designet.

Der er en _væsentlig_ forskel i knastakseldesign til sugemotorer, og til turbomotorer, og i mange tilfælde vil en moderat sugeknast yde bedre "driveability" end en lidt vildere sugeknast, men ingen af dem vil komme inden for rækkevide af en knastaksel der er lavet til turbo.

Een af grundene til at nogen henter 600hk på 2 liter, ved moderat tryk, er bla. at knasterne ikke er fundet på en tilfældig hylde med skiltet "302 graders racerknast" eller lign.

Man kan iøvrigt idag sagtens lave denne ydelse, uden af bilen kører dårligere end den gjorde med blot 150hk på alm sug, og uden at miste moment nogen steder på kurven. Blot tuningen er gennemført, og velovervejet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 dec 2003, 21:28 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2003, 18:15
Indlæg: 379
Geografisk sted: Randers
den ville jeg godt lige have forklaret.
er det er blæser som blæser kold luft på turboen????.
der sidder en el vand pumpe til min turbo ville det hjælpe at monter en større ?????
jeg har fået fat i en 1.9 gtd krumtap så det skal sku prøves
så får den sku også lige et nyt sæt lejer og ringe samt fabriks
nyt topstykke :D jeg tror bare jeg selv tilpasser indsugnings manifolden
til toppen og så polere jeg kanalerne selvfølgelig også udstødnings siden
jeg ved sku ikke om jeg finde en anden turbo (hvilken??) min gamle
har kørt ca.160000km og den sejler i olie den virker skam ganske godt
hvad ville en renovering koste ca????
jeg ville også lige have min dyser testet måske ny nåle i dem og så får
den rust fri rør til min intercooler hele vejen
sidst den var på rullefelt så gave den 110hk kan ikke huske moment
har ikke dok p.g.a teknisk skole og vi var mange øv øv øv
tror i ikke den ca. ville komme til at yde 125/130hk :twisted:

HAR VI ANDRE GODE IDEER.
jeg arbejder på det knast værk......
MVH C.Sørensen

_________________
4X4 POWER
THIS ONE IS THE BEST
FUCK THE REST
NISSAN PATROL 3.3 TD


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2003, 21:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Indlæg: 747
Geografisk sted: Jylland
En chargecooler er en vandkølet ladeluft køler som køler betydeligt bedre end en almindelig ladeluftskøler(intercooler)
link til Pace http://www.paceproducts.co.uk/automotive-parts.shtml

Fast Ford testede et Pace sæt på en RST der kørte med 1.0bar og den ydede 26Hk mere, dog skal det nok tages i betragtning at chargecooleren har noget bedre betingelser på rullefelt end intercooleren har pga. den manglende luft til intercooleren.

Når du så har gang i at montere en chargecooler så kan du jo lige så godt lade det system køle din turbo da det vand som løber gennem den nu jo altid er motortemperatur(85-90grader)

men det er heller ingen dårlig ide at tilføre selve turboen noget køleluft, den sidder jo dejlig isoleret deromme bag på VW motoren. Det kunne såmænd gøres billigt med en eller anden blæser ......

_________________
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2003, 00:02 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
xxblade skrev:
Når du så har gang i at montere en chargecooler så kan du jo lige så godt lade det system køle din turbo da det vand som løber gennem den nu jo altid er motortemperatur(85-90grader)

men det er heller ingen dårlig ide at tilføre selve turboen noget køleluft, den sidder jo dejlig isoleret deromme bag på VW motoren. Det kunne såmænd gøres billigt med en eller anden blæser ......


Hvorfor vil du lade betydeligt koldere vand køle turboladerens center?


Og, med hvilken begrundelse vil du sætte en blæser til at blæse kold luft på turboladeren? Bliver omgivelserne for varme?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 68 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team