Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 apr 2025, 05:32

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Junior Medlem

Enig med Henrik - noget der ligner systemet i England ville være toppen. En synshal hvor man kan få den enkelte bil godkendt (Single Vehicle Approval) med de ombygninger der så skulle være. Så kunne man få godkendt alt lige fra KN filteret til den færdige kitcar...det ville også være det sikreste. For min skyld kunne de sagtens tage kr. 4000,- for det, fordi det er jo praktisk talt det man kan få gjort hos dansk teknologisk institut idag..til en hamper pris!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Nogen der helt konkret kender det system i detaljer, eller har et link til mere info om det?

Titel: !!
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Glostrup
ja det må sku være vejen frem!!!
Men der burde være de samme regler ang. biler i hele EU..

Men et er jo bare typisk danmark!!!

Man skal også regne med at det ikke er lutter lagkage, i resten af EU, de har jo også deres problemer...
Men det burde jo kunne lade sig gøre at finde en fornuftig løsning på problemet..
Forudsat at de vil have en fornuftig dialog med os inde ministeriet!!!
Det nytter jo ikke noget at man bare laver en ny regel, og så tror man at den skid er slået!! Problemet vil jo fortsat være der!!!
Jeg vil helt sikkert ikke stoppe med at nyde min hobby...

Men der også mange tågehoveder der ødelægger det for andre, ingen navne nævnt...

De tror jo at vi alle kun er ude på at lave ballade...

Men det nytter ikke at man blir ved med at lave nye regler, og så tror man bare at den skid er slået!!! Man må sku da kunne RÅBE FOLKETINGET og STATEN op af stolene... Det er jo ved at blive en kæmpe kultur i danmark....

Ronnie

Titel:
Junior Medlem

Her bliver den engelske gennemgået:
http://uktoyotaestimasite.tripod.com/svatest.htm

Ham gutten på discovery fik faktisk sin Cobra godkendt sådan...han fik simpelthen en mappe med alle de krav som de stillede til de biler som de fik til test. Her i DK har vi ting som "identitetstab" og tüv der NOGLE gange kan bruges - én stor gråzone!

Senest rettet af Morten TN 06 dec 2003, 19:15, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem

Hummm... Så vidt jeg kan se er den eneste ændring der kunne være relavant, at tryk tuning nu SKAL dokumenteres med hensyn til støj. Men mon ikke de ser gennem fingre med det hvis man har lavet et fornuftigt dømper system. Ellers kan jeg heller ikke forsstille mig at testen er så galt dyr...

Men ellers... Jo... Danmark er ved at løbe helt af sporet. Ikke kun med hensyn til det her, men også på andre punkter. Så hvorfor dog blive boende her? I øvrigt er det da et godt initiativ med mail listen, MEN vi er jaget vildt uden nogen form for rettigheder i en evt. offentlig debat. Jeg er skeptisk, mener ikke det fører nogen steder hen ud over at man kan se hvor mange der er ening. Kunne man samle ALLE (100.000 mennesker vel) omkring det her og lave underskrift indsamling... SÅ ville de stadig ikke ændre det da det jo i alt sin væsenlighed faktisk ikke giver mening at tune sin bil når man ikke må køre mere end 110kmt (snart 130kmt). Det er hoppy og interresse siger man så og så siger de "så må du lave en racerbil og finde en bane! Ok... Sådan en bane vil de så heller ikke lave.

Misforstå mig ej!!! Jeg syntes det er RIGTIG godt at der er nogen der tager initiativet til at stå i mod og vil også støtte det 100%, men desværre er jeg ikke for optimistisk :(

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej.
Den SVA test dækker for mig at se kun import af nye biler, og ikke ombygning af biler som sådan. Det er vel MOT der dækker over den slags. Dog ville et princip med at man ansøgte om tilladelse tíl at udføre konstruktive ændringer på sin bil og så fik man tilsendt et hæfte med de regler der skal overholdes, lister over den dokumentation der skal fremskaffes og ikke mindst hvor den dokumentation kan fremskaffes.
Bagefter kan man så kontakte Told&Skat og få betalt afgiften på de ændringer der nu engang er lavet......
Noget der også forvirrer (nogle) fok idag er at Told&Skat ikke tager hensyn til om den ombygning du laver er lovlig, men kun hvad en given ombygning vil udløse af afgift til staten. Der er vist mere end et par stykker der med vurderingspapirerne i hånden er kørt ned til synshallen og er blevet sendt hjem på stedet igen fordi det de nu engang havde lavet var enten direkte ulovligt eller udokumenteret! Men det er jo næppe myndighedernes skyld at man ikke søger tilstrækkelig information først.

De tyske "07-numre" og Rote Nummern" kunne også være interessante at se nærmere på. Dog er der forskellige regler fra delstat til delstat, men 07 numre er for historiske køretøjer ( græsnen ligger vist engang midt i firserne/mere end 20 år gamle) og noget tilsvarende veteranregistrering i DK. De røde nummerplader fritager så bilen fra TÜV men ligger tilgengæld vist begrænsninger på brugen. Det fik jeg hvertfald forklaret af en tysker jeg snakkede med.

Men først skal vi vel have et ordentligt overblik over hvilke regler der egentlig er i DK?! Som det ser ud nu har vi kvart vægtafgift til biler over 35 år, biler fra før 1958 kan omregistreres til veteransyn og skal så kun synes hvert 8. år. Man kan få rallysynet sin bil hvor der så tilgengæld er visse FIA og DASU reglementer der skal overholdes, og hvor brugen af køretøjet bliver stærkt reduceret. Ellers skal man jo generelt set overholde "Detailforskrifter for motorkøretøjer" og følge reglerne for syn med konstruktive ændringer.

M.h.t. mailinglisten er mit håb da at det munder ud i en seriøs forening der vil gå i dialog med myndighederne. For mig at se handler det her jo om "streetmachines", som lige nu ligger i en gråzone m.h.t. regler. Men argumentet med at man ikke behøver at tune sin bil for så kan man kører baneløb istedet holder heller ikke, hvorfor kan man så stadig købe Porsche i Danmark??? Det handler jo om individuel frihed og retten til at dyrke sin hobby! Vi mangler bare edre, klart definerede rammer, og det er på tide med selvjustits over for dem der er ligeglade med loven og bare tuner løs og kører gaderæs, dem der ser trafik som en kampsport! Man kan ikke komme udenom at det er det der har givet det hele et dårligt ry! For ør man sig umage an ma få synet en del i DK stadigvæk, det er bare MEGET nemmere på de gamle biler og meget dyrt på de nye biler.
De nye regler rammer jo ikke kun turboladede biler, deter bare blevet så udbredt at man har lavet særregler på det område, mere eller mindre forståeligt.

Titel: !!!!
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Glostrup
Regeringen er gået amok!!!
Men det nytter jo ikke noget at man allerde siger på forhånd, at det aldrig vil lykkedes...
Man starter jo heller ikke op som selvstændig, og siger så med det samme, jeg tror sku ik at det vil fungere...
Man må jo tro på det man går ind i!!!

Det må og skal kunne lade sig gøre, at få gjort noget i sagen!!!

Men vi blir fandme nødt til at holde sammen i sagen!!!
Vi vil jo alle sammen gerne opnå at ku tune sin bil, og så køre rundt i den uden at skulle føle det som om at det er jagtsæson...
Vi vil jo også gerne ha et sted man kan køre i fred!!!!
Problemet er jo også at man kun fokusere på unge mennesker i medierne, det er jo også med til at gi et dårligt ry... De glemmer bare at unge kun er en brøkdel af de uheld der sker hver dag!!!
Men det sælger jo aviser!!!!!
Men så kan man jo også vende det om til at hvis vi nu havde et sted at køre, var det så sket????
Ved godt at det ikke har så meget med reglerne at gøre, men på en eller anden måde påvirker det nok også sagen!!!

Men vi er nødt til at få indført klare regler hvad angår biltuning, ved godt at når mit vinter projekt med volvoen er færdigt, så kan den sku heller ikke blive synet eller få lov at køre i fred!!! Ihvertfald ikke med de nye regler!!

Men det er jo op til den enkelte om man tror på det!!!!
Men en ting er sikkert, jeg gider ik finde mig i deres latterlige regler!!!!

Så kan man også få ryddet ud i nogle af alle de tosser som køre rundt og
tror at de ejer vejen!!! Unge som Gamle...

Ronnie

Titel:
Mester Medlem

Nu bliver det jo også interresant hvad der sker når Bilinspektionen bliver privatiseret. Det kunne resikerer at sætte lidt skub i sagerne. Bla. fordi det kunne være fordelagtigt for en evt. privat bilinspektion at syne tunede biler mod merbetaling i form af tests osv... Men det er jo svært at sige. En anden ting er jo EU. Det er jo deres bestemmelser omkring emmisionen der skal overholdes for nyere biler. Så vidt har den danske stat jo ikke direkte kontrol over disse regler, kun håndhævelsen af dem.
Reglerne er ikke ret tydelige på nuværende tidspunkt og som før nævnt er det noget af en gråzone... Dog efter hånden indskrænket en del. Denne gråzone kan dog også være en fordel frem for bare at bandlyse al tuning. Men hensyn til hoppy og frihed som argument for tuning på en gadebil... Hummm... Tvivlsomt om den ville holde i en siriøs debat. Det er jo ikke ulovligt at tune... Og næsten alt kan godkendes, det er bare stort set umuligt pga. af økonomi og firkantede synsfolk!

Men helt alvorligt er reglnerne jo ikke urimeligt, bare besværlig gjort af diverse direktiver og instanser...

F.styr forlanger at se dokumentation for bilens evne til at håndtere effekt forøgelse på mere end 20%. Dette gøres jo af hensyn til førens sikkerhed og for andres. Dette er vel ikke et urimeligt krav! Støjenkravet kan jo diskuteres hvorvidt det er nødvendigt, men kravet er vel heller ikke helt urimeligt heller. Testen er bare vanskelig gjort af kloge hoveder. Det burde kunne kontrolleret nemt og billigt i synshallen!
Eimmisionskravene er jo bl.a. et resultat af EU... Og igen er den krævede test både urimelig, omfattende og dyr.

Reglerne er efter min mening, i det store billed ikke urimeligt. De er bare vanskelig gjort at diverse ulæselige derektiver, komplicerede og dyre tests...
Jeg mener at det eneste realistiske bud på problemet ville være at tillade syningshallen at foretage testene i et sådan omfang at almindelige dødelige kan være med. Dette ville blot koste staten en større formue i form af ombygninger, kurser osv. Og alt dette fordi en absolut minimal del af befolkningen ønsker at udleve deres hoppy på offentlige veje.

Det er ikke for at være pissemistisk. Jeg prøver blot at være realistisk. Jeg har jo selv en turbo tunet bil fra 88, som jeg i øvrigt ihærdigt prøver at få synet. Men kommer efter alt at dømme også i klemme i de netop ny offentlig gjorte regler omkring støjkravet. Dette er jeg dog villig til at betale en evt. test for at få ud af verden, EFTER en underskrift fra synslederen på at bilen er synes med de konstruktive ændringerne efter testen er bestået.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej.
Jeg er fuldt ud enig med et Christian siger. Som reglerne er idag er motortuning sådan set nemt at få godkendt..... på papiret. Problemet ligger i følgende :
1) Dokumentation af emission er dyr og vanskelig at skaffe. Hvor dyrt aner jeg ikke, jeg har HØRT priser på op imod 35.000, men det er jo bl.a. det vores mailingliste skal afdække.
2) Reglerne er på nuværende tidspunkt ikke synderligt let-tilgængelige eller overskuelige, på trods af at de faktisk er rimelige.

EU ligger regler frem for nye biler efterhånden som teknologien sætter nye landmærker og det er da yderst rimeligt. Og det er en udvikling vi ikke kan bremse. Det vi kan gøre er at kæmpe for at få så gode vilkår som muligt.

Med de nye emissionsregler skal i også huske på at noget så simpelt som et KN-filter kan ændre lidt på blandingen og dermed det endelige resultat, for ikke at snakke om støj i decibel. I Tyskland er det faktisk ikke engang alle KN's produkter der er TÜV-godkendte.

En ting jeg dog savner, og som debatten indtil videre har kørt lidt udenom, er "konstruktionsmæssige ændringer" læst som f.eks. tagsænkning! Som eksempel kan jeg give følgende :
Der blev i midtfirserne bygget en Manta A med V8 3.5 Rover motor på Sjælland. For at motoren kunne være der i denne specifikke ombygning blev den rykket tilbage, og der blev derfor ændret i torpedovæggen. Det blev godkendt på DTI. Der findes et specifikt sæt regler for hvordan man kan korte rammen op på en Bobbel og dermed få kortere karrosseri. Problemet er bare at man sidenhen har fundet en smartere måde at gøre detpå, men da den første metode er godkendt er det den der skal bruges!
Alle disse konstruktive ændringer er for mig at se en stor ukendt faktor, for der er ingen regler eller vejledning til hvordan den slags ændringer skal udføres forsvarligt. Man ved kun at det skal godkendes på DTI, og at det så koster en pæn sum penge at have 2 ingeniører til at bruge en dag eller 2 på at teste at bilen er iorden. Den slags ændringer savner JEG klare retningslinjer for.
Desuden mener jeg også at man bør sætte spørgsmålstegn ved SBI's evne til at håndtere syn med konstruktive ændringer. I og for sig set er det vel heller ikke rimeligt at "stjæle" tiden fra normale periodiske syn med et konstruktivt syn der jo bør tage meget længere tid da dokumentationen skal efterses og selve det udførte arbejde skal efterses. Og er SBI folkene egentlig uddannede nok til at kunne vurdere dette??

Titel:
Junior Medlem

SVA test bruges skam i stor grad til ombyggede biler. Siden var måske ikke så godt et eksempel, fordi det er skrevet i forbindelse med at hente biler hjem fra japan (Der er de jo også højrstyret). Jeg tror sagtens det kunne løbe rundt for staten at oprette nogle SVA centre i DK - interessen for tuning, styling og lign. er jo ikke ligefrem faldende. Det ville være det sikreste...og helt sikkert det billigste. Prøv engang at tænk over hvor meget tid politiet i dag bruger på diverse "striber" i landet...det bliver jo det samme med deres nye regler.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time