Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 04:47

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 03 apr 2003, 16:34 
Hummmm... Mig og en kammerart har lavet sådan en måler hver! Vores chippe er dog begge brændt af i mellem tiden! Men det var også med to potientometre... ét til lysstyrken og ét til kallibreringen! Den med at kallibrere den ind efter co holder ikke helt er jeg bange for... Jeg er ret sikker på at man skal kallibrere den ind efter Volt. Så hver lysdiode repræsenterer 0,1 volt... Så kan du senere undersøge hvor mange mv der svarer til hvad i CO. Det er nok den korrekte måde at gøre det på i hvertfald.

v/h christian


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 03 apr 2003, 17:00 
Ja, det kan godt ske du har ret. Jeg har nu også tænkt mig at få den rullet, ligeså meget for at få en idé om hvor mange hypheste den har fået. Det er iøvrigt en motorcykel jeg er ved at bygge kompressor på, men en motor er jo en motor.
Mht. kalibrering af måleren så må jeg prøve mig lidt frem, du har nok ret i at den skal kalibreres ud fra spænding til at starte med, men idéen med kalibreringen er vel netop at man kan tilpasse måleren til den enkelte opbygning, så der tages højde for lambdasensorens karakteristik og temperatur. Så er vi selvfølgelig tilbage i den samme diskussion igen, men personligt synes jeg stumperne i motoren er lidt for dyre til at jeg vil tage chancer, så den skal rulles. I sidste ende må det jo være op til den enkelte, om man tør tage chancan og lade være.

Mvh.
Christian


Top
  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 03 apr 2003, 17:16 
Disse hjemmebyggede LED søjle displays til lambda er linære. Se billedet jeg har postet af sensorens karakteristik, og så er det vist tydeligt at et instrument baseret på LM3914 har en værdi. En blæremåsværdi, så at sige. Det er en gimmick og man kan stadigt kun afgøre om blandingen er fed eller mager.
Det er, som du nævner, helt op til den enkelte om man tør stole på måleren. Skaf som minimum karakteristikken for den konkrete sensor før man begynder at "trimme" noget ind.
Ved en spænding på sensoren omkring 100mv går blandingen mere magert end 14,7, og en højere spænding end 750mv går den mere fedt end 14,7. Det fortæller den også i en alm bil og det er den information en std motorstyring er interesseret i. Man kan bruge det til at trimme efter økonomikørsel, men det er jo ikke for sjovt at samtlige bilmærkers motorstyring går "open loop" ved andet en let belastning. Der er selvf. en undtagelse her, for honda civic "leanburn" motoren har en bredbånssenor der er linær i forholdet 12 - 17, og så er det straks en anden sag. DEN sensor kan bruges til justering i området med mest effekt. Her er en alm O2 sensor totalt værdiløs.


Top
  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 03 apr 2003, 18:48 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 52
Henrik:

den bredbånssenor du snakker om kan den måle til 1,2 mv eller hvad mener du med bred bånd sensor ????

og vil den være mere ejnet til at sætte i en tunet motor ??!!

t


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 03 apr 2003, 21:27 
Bredbåndssensoren kan måle blandingsforhold så fedt som 12:1 og så magert som 17:1, og dækker således _hele_ området din motor kan komme ud for. Se "DIY WB sensor". Den sidder std på visse civic leanburn motorer, og kan købes, men er meget dyre. Kan kendes på 5ledninger istedet for 4. Er ikke helt så nem at have med at gøre rent udlæsningsmæssig, men den er næsten linær og kan sammenlignes med det grej rullefelterne bruger.


Top
  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 04 apr 2003, 07:11 
http://home.worldonline.dk/lwei/ford_10_temp_tryk.gif

Denne kurve viser temperaturen målt både ved topstykket og ved lambdasonden. Sonden sad her ca 30-40cm fra turboen og ca. 60cm fra topstykket.

Temperaturen ved sonden er imellem 500 til 800 grader og der er ca. tabt 100 grader fra topstykket og til sonden.

http://www.powerpage.dk/pic/lambda.gif

Kigger du på kurven for lambdasensoren så ligger du rimeligt lunt i svinget og har i dette temperatur område en usikkerhed på ca. 50mv

mvh Lasse


Top
  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 04 apr 2003, 07:12 
PS : god diskusion vi har igang her :-)

mvh Lasse


Top
  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 04 apr 2003, 12:31 
Bemærk lige hvad usikkerheden på dit måleapperat er!
Eller for den sags skyld, hvad usikkerheden er på LM3914....:-)


Top
  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 04 apr 2003, 12:46 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 52
den DIY Wide Band O2 sensor. hvis man køber sådan en kan man så regner med den alene eller skal man have en temp måler og en masse andet pjat med ??????og er det godt nok det data den udsender????

hvis ja slipper man så for at kører på rullefelt
t


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 68 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team