Wildert skrev:
Et par input - for hvad det nu må være værd...
En fra vores motorklub har en 2.0 Manta med lidt over 200 hk., lavet af en der hedder Morten Hellenberg. Han har en del kværne på samvittigheden.
Hvad jeg ved om den/kan regne ud:
Den må nødvendigvis i udgangspunkt være alm. 2.0 blok og krumtap med dimension som normal 2.0, og med alm. 2.0 top aht. homologering og reglementer
Den kører med karburatorer - formentlig noget 45 mm.
Knasten er noget 304 graders - men jeg kender ikke mærke
Et par kommentarer til dine tanker og hvad jeg ville gøre:
Hvorfor karburatorer og ikke spjældhuse?
Helt klart IKKE 2.0-top som udgangspunkt hvis der ikke er et reglement at leve op til. 2.2 toppens kanaler er anderledes og mere rette end i topstykkerne fra 2.0 og nedefter.
Mantzel 2.7 ved jeg ikke meget om - spørgsmålet kunne dog være om det giver nok squish og andre sjove ting på en 2.0, da de 2.7 mig bekendt kommer fra boring af en 2,4 til max, og de 2,4 kommer så af slaglængdeforøgelse på 2,0. Jeg er også indtryk af at 2,7-toppen er baseret på 2,2. Så hvis du holder boringen til 2,0 standard, så vil jeg som minimum lige kontrollere forbrændingskammeret i 2,2-toppen vs. 2,7
Det lyder lidt som om at der er noget reglement, men det måske er frit. Hvis det er frit nok, så er det måske relevant at kigge på at afkorte en 3.0 24V-top, og få gjort op med 8V'erens begræsning ved på den måde at lave en 16V'er. Det er jo så LIDT af et projekt, men 250 hk på en 8V er også sin sag vil jeg mene
Hvis ikke 16V på en eller anden måde er i kortene, så skal der da i hvert fald rulle-løftere til, så en aggressiv knastprofil og en helvedes masse rpm er mulig
Det er også lidt de tanker jeg gør mig.
Der er reglement hvorfor støbejerns 8V top er bydende nødvendig desværre. Bilen er homologeret med 8 V crossflow top fra Conrero men de eksisterer stort set ikke mere, og finder man en kan man regne med at priserne starter på 6000 Euro for topstykket og dertil skal man have specielbygget alt tilbehør (knast, ventiler, fjedre osv osv).
Igen grundet regulativ så er det karburatorer der er at arbejde med.
Man kan for så vidt godt "snyde" med et 2,2 topstykke da man i bund og grund med lidt god vilje og med rigtig meget bøvlet arbejde kan "flytte" indsugningen på en 2,0 top længere op. Alternativt få en "blank" top fra ny yden huller og så lave sine egne. Så en 2,2 top vil jeg ikke anse som snyd. Det er nøjagtig samme teknologi, ikke noget hokus pokus andet end placering af indsugnignshuller.
Jeg tænker et meget meget let svinghjul, en 1,9 blok (den lille af dem hvor kølekanaler render meget tæt på cyl 4), en 1,6 krumtap med dobbelte kontravægte (er jo magen til 2,4) der drejes og lettes (de skulle kunne tage supermange omdrejninger) og så få skidtet induktionshærdet for yderligere styrke.
Højkomp 2,0 stempler, en assysmetrisk 324/326 ENEM knast, dobbelte fjedre, rullevippere ved jeg ikke om vi må bruge men hvis vi må er det kæmpe plus, samt nogle store ventiler.
Jeg ved at 46/41 ventiler fra C30NE passer i men spørgsmålet er om det er optimalt. Den 2,4 der laver 290 hk kører med 48/39 ventiler ?! ? Nogen der har noget input omkring det ?
Catcams havde rullevippere engang til 3-400 kr pr stk men har de stadig det ?
Alt info er velkommen