Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 jul 2025, 14:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 313 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
HenrikGM skrev:
Ravnen skrev:
Afslutningsvis vil jeg sige at vi skal passe på at ikke at trækker for meget negativ opmærksomhed imod os selv fra DASU og div. Myndigheders side,

Egentligt enig.

Ravnen skrev:
, personligt vil jeg skide på STATAN og hans lorteregler.
!

Ravnen skrev:
OG HVIS DER ER NOGLE DER ER UENIGE KAN DE BARE FÅ NOGLE BANK!

Ok, hvad er det du mener? Skal vi passe på ikke at tiltrække os opmærksomheden, imens vi skider på statan og hans lorteregler, og banker dem der ikke er enige?
:damn:

Som jeg skriver så er det min personlige holdning..til Statan som jeg ikke mener er en medspiller men en modspiller...

Det sidste jeg skrev var ment som en humoristisk afslutning på et alvorligt indlæg, det håber jeg at du kan se.

Billede

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
nu har jeg søgt lidt på dasus side, og kan ikke hgelt gennemskue hvad det er i mener der favoriserer kanerne i reglement 8 og kan slet ikke finde noget om bek. 827..

er der en der kan hjælpe og skrive det hurtigt på normalt dansk?

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Slavteren skrev:
nu har jeg søgt lidt på dasus side, og kan ikke hgelt gennemskue hvad det er i mener der favoriserer kanerne i reglement 8 og kan slet ikke finde noget om bek. 827..

Kig i reglement 8, på side 79. Der kan du se hvilke krav DASU officielt (Når der ikke dispenceres for det hele som f.eks. til DHB) stiller til biler, der skal køre hurtigere end XX sekunder.

Et par eksempler:
Godkendte drivaksler er obligatorisk på biler der skal køre hurtigere end 10.99. Hvor finder du godkendte trækaksler til f.eks. en BMW, Golf2 eller Toyota supra? "Godkendte trækaksler" er noget man kan købe til amerikaner-kasser og ikke en skid andet.

Svinghjulsafskærmning er obligatorisk fra 13.99 og hurtigere.

Begge dele ting, som er baserede på gamle amerikaner kasser.
Der er nok ikke mange af de biler vi så til DHB, der har svinghjulsafskærmning, og spørgsmålet er, om det er nødvendigt på en "sløw" 13 sekunders bil. Næppe, hvis du spørger mig.

BEK 827 (bekendtgørelse 827) er meget kringlet at finde frem til, derfor har jeg oploadet den her: http://www.blackrace.dk/download/BEK827.pdf
DASU's reglement 8: http://www.blackrace.dk/download/reglement_8_2007.pdf

Titel:
Moderator

Slavteren skrev:

En 4cylindret bil kan feks ikke køre hurtigere end 14sekunder efter det reglement. Til mange af bilerne er der krav om godkendte trækaksler. Noget der ikke kan købes til 99% af bilerne...

Alt race i DK skal overholde bek 827, uden undtagelse. Også DASU.

DASU har som een af de eneste en forhåndsgodkendelse af deres reglement, jvnfr bek827. Altså; DASU bliver ikke mødt med krav om overholdelse af flere § i deres polititilladelse, såfremt deres reglement er overholdt.(reglement8)
Hvordan DASU stiller sig istand til at dispencere i den grad, på det reglement der er forhåndsgodkendt, uden at få snabelen gevaldigt i maskinen er lidt interessant. Der findes endda en straframme for ikke at overholde de krav.
Hvis de faktisk ikke har dispenceret, så betyder det i praksis at DHB havde et godkendt reglement af færdselsstyrelsen i år, der så bort fra samtlige regler i dragracing.(DHB var ikke et streetracing arrangement i DASUs definition).
Ligegyldigt hvilken af de to muligheder der er sand, så er det næsten lige skidt.

Bottomline er at reglement8 er fuldstændigt udhulet nu, eftersom intet at det der står deri bliver anvendt, deraf mit ønske om et helt nyt reglement, gerne uden at tage udgangspunkt i reglement8.
De dragracere der har gjort et stort stykke arbejde i at overholde reglement8, må side med en sjov smag i munden.

DASUS side bidrager kun med deres eget reglement8. Bek827 skal findes i retssystemet.
Husk at reglement8 på ingen som helst måde kan sidestilles med lov!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Senest rettet af HenrikGM 28 aug 2007, 21:15, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Moderator

Ravnen skrev:
Henrik, jeg skal sige at mit indlæg egentligt ikke var beregnet på at søren ikke foretager sig noget, det ved jeg at han gør, men mere det at folk ikke melder sig på banen med forslag, jeg prøvede selv at sparke liv i denne tråd igen for noget tid siden og hvad skete der - Intet!
Når folk så endelig, de få, kommer med noget så er det fandeme brok i heldigste fald; det var vel nok et godt arrangement JEG var til der, hvornår laver i et til MIG igen, folk gider ikke engang at komme med konstruktiv kritik, det er sku sørgeligt..

Det er fint vi forsøger, men eet af problemerne er at næsten ingen af de "etablerede" kørere skriver med i tråden.
Hvad angår kritik, så mener jeg dog at definitionen på en streetrace bil, og en dragracingbil skal defineres, og evt. begrænsninger på dækstørrelse bidrager ikke til sikkerheden.
Sidst vi kørte BlackRace, havde vi flere biler der var i stand til at lægge sorte streger ud forbi 200m mærket, trods slicks, og hastigheden var alligevel over 200 over stregen. Mindre greb gør bestemt ikke sporten mere sikker, SLET ikke.

Tilgengæld fik vi masser af god kritik fra de kørere der var med til vores sidste arrangement(vi spurgte mange af dem). Der var overvægt af meget seriøse mennesker, og de kan (på en ikke limet bane) holdes lidt nede i fart som de er. Hvis midt10ere er nede i fart.
Havde vi haft greb havde de kørt væsentligt stærkere.

Men hvad er streetrace?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Moderator

Hvor mange arrangørere af race i dk har været med på denne tråd?

Det antal af deltagere siger, i mine øjne, lidt om hvor meget de øvrige i branchen har tænkt sig at forholde sig til problemet.

PT står BlackRace alene om et reglement, omend jeg kan se at mange har interesse for det reglement. Trods interessen er der dog ikke nogen øvrige arrangører der har tænkt sig at deltage i debatten, hvilken man jo kan tolke som man vil. Jeg ved konkret at de alle har læst tråden, men generelt lurepasser.

Jeg tror ikke helt på der generelt ER et ønske om bredt samarbejde imellem de aktører der er på banen, indtil dato har vi ihvertfald ingen fundet, og denne tråd taler sig tydelige sprog.

Manglen på reglement kan kun tjene til at forvirre kørere, så indtil nu er de bare gidsler. Ravn; Hvor gal bliver du, når du finder ud af at din bil netop ikke kan køre, pga en arrangør har en regel i det ikke offentlige sæt, der gør at du har spildt hele vinteren på at bygge bil..? Det er sådan det ser ud pt....Dolos twinengine faldt på netop sådan noget pis, og øvrige kørere kørte bare videre. Solidaritet?? Sammenhold?

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

Faktisk - Den med dot-mærkede dæk... Den holder jo tiderne oppe og virker som en fornuftig og måske indlysende grænse mellem streetrace og dragrace - Jeg hader dog mig selv for at sige det da jeg jo selv kører på ikke dot mærkede dæk :damn:

Ellers gode indlæg H.

Jeg kan godt fortælle jer, hvorfor andre aktørere ikke blander sig i debatten - Pt. har de jo altså det race de vil have og under de vilkår de vil have det. Ja - Troværdigheden af de vilkår kan der jo så stilles spørgsmålstegn ved! I det øjeblik de andre aktørere rent faktisk bliver pålagt at overholde samme regler som BlackRace mere eller mindre friviligt og fuld af ansvarsfølelse har overholdt, så skal de andre aktører nok begynde at rykke på sig og små klynke i krogene...

Mon den dag kommer?

Er det bare BlackRace der er for "dumme" at overholde reglerne? Er det det samme som når alle andre render over for rød mand i forgængerfeltet og man selv som den eneste står tilbage og føler sig dum - for der kommer jo ingen biler?

Personligt har jeg ikke haft megen interesse i denne tråd - Jeg mener ikke rigtig jeg kan bidrage med noget konstruktivt og på sin vis også lidt irellevant for mig da jeg jo er langt fra 10 sek tider... Tror mange har det sådan.

Ja... Visse folk kæmper om at få lavet regler så de lige nøjagtigt selv kan få lov at køre og der med have det mest ekstreme godkendt - Det er sku klamt at være vidne til... En useriøs tilgang til problematikken!

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

HVIS man vil begrænse noget ved hjælp af dækstørrelsen.... er der mange andre/bedre muligheder, end blot at lægge sig fast på en max størrelse for alle biler.

en måde kunne være=bredeste fælge bilen kunne leveres med fra fabrik plus 3.5 tomme=max brede på slidbane på dæk på drivende hjul.
eks VW boble 4.5"? oem plus de 3.5 =8" slidbane til ræs.
FORD sierra 6"? plus de 3.5"=9.5" slidbane til ræs.
TOYOTA supra m4 9.5" plus de 3.5=13" slidbane til ræs.

en anden (i mine øjne bedre) kunne være vægt på startlinien i kilo.... to pladser hen med komma!=max brede på slidbane på dæk. dvs. 700kg vægt med fører (kitcar... buggy?) = max 7" slidbane
ford sierra med fed fører=1200kg på startlinien=12" slidbane
africaner bil med endnu tykkere fører!=1750kg=17.5" slidbane

ellers ville det i løbet af få år blive bracketrace med 650kg super seven kopier med 800hk og op.... ikke meget mangfoldighed! MVH søren

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Jeg har førhen deltaget i debatten her da jeg selv har deltaget til en del arrangementer rundt omkring i landet. Da jeg står og skal bygge mit næste projekt henover vinteren ville det som andre også har efterlyst være dejligt med nogle retningslinier at bygge sin bil efter.

Men for at der skal være sådan et overordnet regelsæt er vi vel også nødt til at blive organiseret under en samlet organisation hvor disse regler gælder. Ellers er det vel svært at se for arrangørerne hvorfor at de skulle håndhæve lige netop vores regelsæt. Medmindre hovedparten af kørerne selvfølgelig vælger at sige at vi kun kører til arrangementer der bliver afholdt under pågældende regelsæt?

Det jeg mener med det er at vi kan jo godt lave et fint regelsæt hvor vi bliver enige om hvad der kan betegnes som gadebiler og hvad der ikke er. Men hvordan kan vi sikre os at dette regelsæt bliver gældende inden for streetrace i DK? En mulighed var jo DASU men jeg ved ikke hvor interesserede de er i at skulle påtvinge arrangørere af streetrace "vores" nye regelsæt?

Med hensyn til reglerne vil jeg mene at krav om DOT mærke samt en størrelses-begrænsning nok vil være en god idé. Begrænsningen vil være med til at holde tiderne/hastighederne nede, men som det har været sagt tidligere giver dette ikke nødvendigvis mere sikre løb, men det vil dog give en begrænsning.

Dækbredde ud fra standard fælgstørrelsen mener jeg vil favorisere nogle biler mere end andre.

Men idéen med vægt syntes jeg til gengæld lyder som en bedre idé. Den vil muligvis "jævne" det lidt ud. Men her vil det jo favorisere den tungere bil, som man så kan bygge så stor en motor som muligt til. Så hvis de regler skal gælde skal det nok være i kombination med nogle andre.

Er det egentlig ikke generelt begrænsninger på motoren som folk helst vil undgå? Sådan så at det nye regelsæt skulle finde andre måder at begrænse hastigheden på?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Jeg skal sige at mit forslag med en max dæk størrelse ikke var et andet end et forslag, baseret på de svenske (Hot) street regler, JEG er sku ikke født igår jeg ved godt at begrænsning på dækstørrelse ikke direkte bidrager til mere sikkerhed, men jeg vil påstå at det gør det indirekte ved at folk stopper op og tænker noget mere på hvordan en 402 meter bil fungerer, hvad skal der til at få kræfterene i asfalten, andet end bare smide de største hjul på bilen man kan finde og så håbe på at bagtøj, aksler og resten af drivlinien kan holde!. Personligt har jeg råbt op om at få et regelement at rette ind efter i flere år nu, men intet sker, hvem er det der sover i timen? og hvad kan jeg gøre for at der sker noget?

Jeg kunne også spørge; er der plads til de hurtige biler i streetracing eller ej, skal vi skal vi flytte vores interesse (og støtte) andetsteds hen, jeg har ikke brug for at høre at jeg er naiv eller bare prøver på at rette reglererne til efter mit hoved/bil, hvis det ikke er gået op for jer arrangører m.f. så er det her et tilbud fra en kører om hvordan JEG kan hjælpe til med løse et stort problem inden at det hele eksploderer i hovedet på os alle sammen.

Jeg er ikke bekendt med mekanismerne bag dette cirkus, det er derfor vi to Søren, har talt lidt sammen, så jeg kan blive sat lidt ind i det, og for at være helt ærlig så fatter jeg stadig ikke en skid hvem er det der bestemmer/trækker i trådene, så bær over med mig hvis jeg siger noget der i jeres ører lyder som om at jeg bare tror at at man lige gør sådan og så er problemet løst.

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 313 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time