Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 00:50

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 156 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 16  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Ravnen skrev:
Havneren skrev:
Jeg havde heller ikke svaret på mine spørgsmålene...

Jeg ser ikke noget problem... Tjaaa... Det skulle da lige være HKS´es problem fordi de har fået konkurence OG det problem der længe har været med overpriser på markedet.

Fri konkurence er noget af det der driver verden rundt! Det samt at forbrugerne frit kan vælge mellem tilgængelige produkter på kryds og tværs af grænser! Godt ord der...

Krig driver også verden rundt, og det er heller ikke vores problem ihvertfald ikke før at det er os selv får bomberene i hovedet.

Mht. HKS så repensenterer de den anden yderlighed i denne sag, men dette er selvregulerende, hvis man har råd så køber man hvis ikke så køber man ikke, hvis HKS kan leve af dette så for mig ingen alarm.

Ikke vores problem?
Er det derfor der netop har været sendt flere hundrede danske jenser i krig i Irak finansieret at danske skatteydere?

Det er KUN selvregulerende fordi forbrugeren har muligheden for selv at træffe valget! Nemlig fri konkurence... For ja - Det ER nemlig selvregulerende. Også derfor jeg ikke forstår, hvorfor fanden skal males på væggen.

Stopper i øvrigt her - Skal i seng. Og en øvrigt en af de der diskusioner, osm ingen ende vil tage - Den bliver bare træls (Det betyder belastende på jysk - Er jo næsten jyde!).

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: København
Ravnen skrev:
Og nej, jeg har ikke et problem med at folk prøver at holde prisen nede det gør jeg sku da osse selv, forskellen er bare at jeg siger at jeg vil have f.eks. en Tial stump billigst muligt

Er det ikke lidt dobbelt-moralsk? Du vil have det billigst muligt...ergo presser du producenten til at sælge det billigt, hvilket giver mindre indtjening til producenten. Mindre indtjening betyder færre penge til udvikling! Hvem skal så udvikle de nye stumper, når du har presset prisen i bund hos mærkevare-producenten, som nu ikke længere har penge til R&D? Så ender det jo med, at kineserne må stå for den nyeste udvikling, fordi du skal spare et par kr. på mærkevarerne.

Næste gang du skal købe mærkevarer, vil jeg derfor opfordre dig til, som minimum at få lov til at betale vejlende pris...gerne lidt ekstra, så de også har til deres kaffe-kasse.

Mvh.

Titel:
Mester Medlem

lad venligst være med at kalde HKS mm producent. de køber alle dele. nogen af dem får de endda støbt deres navn i.... men de laver intet selv.
det er næsten det samme med bilfabrikkerne! de laver måske reelt 15% af bilen selv, resten købes ved div. underleverendører. tænk lidt over det i forbindelse med mærkevarer/mærkefanatikere! MVH søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
CorsaGSI skrev:
Ravnen skrev:
Og nej, jeg har ikke et problem med at folk prøver at holde prisen nede det gør jeg sku da osse selv, forskellen er bare at jeg siger at jeg vil have f.eks. en Tial stump billigst muligt

Er det ikke lidt dobbelt-moralsk? Du vil have det billigst muligt...ergo presser du producenten til at sælge det billigt, hvilket giver mindre indtjening til producenten. Mindre indtjening betyder færre penge til udvikling! Hvem skal så udvikle de nye stumper, når du har presset prisen i bund hos mærkevare-producenten, som nu ikke længere har penge til R&D? Så ender det jo med, at kineserne må stå for den nyeste udvikling, fordi du skal spare et par kr. på mærkevarerne.

Næste gang du skal købe mærkevarer, vil jeg derfor opfordre dig til, som minimum at få lov til at betale vejlende pris...gerne lidt ekstra, så de også har til deres kaffe-kasse.

Mvh.

Vil ikke mene dette er dobbel moralsk i form af at leverandøren af tial stumpen kan vælge at lade være med at sælge den hvis han ikke mener han kommer til at tjene nok på salget. Det står ham frit for, dobbel moralsk ville være hvis han købte en kopi af den fordi han ikke kunne få den til den pris han ønskede...

Nu sidder jeg og diskuttere livligt med nick til hverdag, og man skal huske at i dette kina spørgsmål ligger der 2 forskellige spørgsmål hvor folk kan se det fra de 2 vinkler når nogle læser dette ser de om det vil gøre ondt når kopi varen den knækker og tager deres motor med i faldet (Risiko faktoren) og den anden vinkel er moralen i om man vil støtte en nation af plagiater (Etiske faktor)

Jeg har den holdning at hvis varen ikke er en kopi men produceret i kina så vil det være op til min motors pris om jeg vil gå på kompromis med kvaliteten

Etisk ville jeg ikke købe et produkt som er kopieret af en anden fordi jeg ikke vil støtte en sådan fabrik.

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
CorsaGSI skrev:
Ravnen skrev:

Mvh.

Har du i det hele taget fulgt med i denne tråd eller er du bare lige kommet forbi med en, tror du selv, smart kommentar.

Men for at svare dig så har det ikke en skid med dobbelt moral at gøre, hvis du ikke kan se forskellen på fri konkurence og illegal kopivirksomhed så skal du altså have dine skolepenge tilbage makker!

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
lqs skrev:
lad venligst være med at kalde HKS mm producent. de køber alle dele. nogen af dem får de endda støbt deres navn i.... men de laver intet selv.
det er næsten det samme med bilfabrikkerne! de laver måske reelt 15% af bilen selv, resten købes ved div. underleverendører. tænk lidt over det i forbindelse med mærkevarer/mærkefanatikere! MVH søren

Jeg ved ikke hvem dit indlæg stiler til lqs men her er en til at tænke over, hvis man kan..

En mærkevare leverandør har en interesse i at kunderene kan lide deres varer, derfor gør man meget ud af gøre dem opmærksom på ens tilstedeværelse, det være sig reklamer, sponsering m.v. vigtigst er det at gøre opmærksom på at ydelse og kvalitet, for at få kunderene til at komme igen, logisk nok..

En noname leverandør eller en kopifabrik, kan ikke reklamere for noget som helst andet en pris og f.eks. "Tial look/style", da kunden alligevel ikke kan finde dig igen, for hvem er du? og hvad står du for? resultatet er at der ikke kan konkureres på kvalitet og ydelse.

Derfor gør det ikke mig til en idiot at vælge en mærkevare, det giver mig derimod en mulighed for at forholde mig til de forskellige mærkers kvalitet og ydelser imellem, hvem der har produceret stumperene kan jeg være ligeglad med for det er stadig mærket jeg har valgt der står for kvaliteten, DERI ligger de frie markedskræfter - at jeg vælger et mærke jeg har tillid til og fravælger et andet mærke for det modsatte.

Billede

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Ravn jeg forstår godt din holdning situationen og de mekanismer du forsøger at fremlægge.
Udover at jeg naturligvis håber at du aldrig nogensinde kopierer musik med mindre du har kunstneres udtrykte lov til at gøre det, så synes jeg at du glemmer en væsentlig ting.

Problemet er jo netop ikke så skide langt fra det her med musikkopieringen - hvis én eller anden bumset 13-årig teenager sidder derhjemme og har samlet sig 2000 forskellige CD'ere kopieret i MP3-format, så får han med dagens straffelov et erstatningskrav der lyder på noget i retning af nypris på 2000 CD'ere. Det kan man synes om hvad man vil i sig selv - problemet er at argumentationen for at erstatningskravet har den størrelse er udtænkt af jurister, og jurister aner ikke en daddel om økonomi. I juristernes "argument" er at den 13-årige har snydt kunsterne og pladeselskaberne for indtjening fra de 2000 CD'ere. Problemet er at det argument forudsætter at hvis ikke knægten kunne kopiere musikken, så ville han med 100% sikkerhed havde været gået ud og havde købt de 2000 CD'ere til fuld pris.
Enhver kan se at en 13-årig ikke har råd til at købe 2000 CD'ere, så det ville han naturligvis aldrig have gjort i første omgang, ergo er der ikke mistet indtægt fra salg af 2000 CD'ere.
Der kan argumenteres for at han måske ville have købt NOGLE af de 2000 CD'ere, og det vil så - set med en økonoms øjne - være det tab som kunstere og pladeselskaber har lidt.

Det er selvfølgeligt kropumuligt at opgøre hvor mange CD'ere knægten reelt ville have haft købt hvis ikke kopiering var en mulighed, så derfor er man rent juridisk nødt til at trække én eller anden streg i sandet for hvad straffen skal være - men selskaberne skal ikke pr. automatik bruge det økonomiske argument i debatten mod piratkopiering.

Og hvad har det så med kopietuningsstumper at gøre? Jo, det har det med det at gøre at en ret stor andel af dem der køber Kina-stumperne ALDRIG ville købe den "originale" stump alligevel. De har måske ganske enkelt ikke råd overhovedet, eller også synes de ikke de vil bruge pengene.
Alternativet kan således være at de ikke bruger en skejs, og af ingenting kommer som bekendt ingenting - undtagen lommeuld.

Det kan man så synes er poetisk retfærdighed, men jeg synes at man skylder branchen at kigge på det i et lidt mere nuanceret perspektiv.

Dels så kunne man måske tænke sig at producenterne som kopierer en mærkevare og rykker den ud af bagdøren har den fidus ud af det at de tjener nogle penge på de store billige serier som rent faktisk kommer mærkevarernes mindre men dyrere serier til gode rent prismæssigt. Det ville ikke undre mig om en kinesisk producent kan give en lidt bedre pris på produktionen af en given del, fordi de kalkulerer med at de på den måde nemt kan kopiere delen. De giver lidt rabat, men får adgang til noget de kan kopiere og dermed tjene omkostningerne ved rabatten hjem igen. Det er til mærkevarens fordel....
Husk på at for at kunne kopiere delen kræves ikke bare at man går ned og køber et eksemplar - der er investeringer i forme, krav til materialer osv. som mærkevare-udvikleren kender og kan stille til producenten.

Dertil kommer hele spørgsmålet om synergi - hvis ikke der var prisbillige alternativer som gjorde at en større andel af bilentusiaster kunne være "med på bølgen" og være med til at gøre den bølge større, så er det tvivlsomt om de dyre mærker ville være lige så langt fremme i dag - kopiering eller ej. Det er velkendt indenfor stortset alle "bevægelser" at for at toppen af isbjerget kan trone, så skal græsrødderne i bunden være godt med (ok, dårlig analogi - hvem har hørt om græs på et isbjerg :-)).

Jeg forstår som sagt dine etiske betragtninger - men jeg tror som sagt ikke at du skal være så forfærdeligt bange for udviklingen - alternativerne er næppe ret meget bedre.

Til slut vil jeg lige komme med et lille "hip" til den her med at f.eks. en no-name undervogn produceret samme sted som de dyre grejer skulle være lige så godt - alene fordi den er produceret samme sted.
Det er naturligvis noget sludder - for samme fabrik kan naturligvis sagtens lave både gode og mindre gode produkter. Det er kun et spørgsmål om hvad kravene er til kombinationen af pris og kvalitet. At det er lavet samme sted er ikke det samme som at det er samme produkt - de har bare kunnet kigge over på hinanden på samlebåndet.
En gammel træt malkeko bliver heller ikke til et stykke lækkert kalvekød bare fordi den har gået på samme gård som de køer som det gode kød kommer fra...

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
Dertil kommer hele spørgsmålet om synergi - hvis ikke der var prisbillige alternativer som gjorde at en større andel af bilentusiaster kunne være "med på bølgen" og være med til at gøre den bølge større, så er det tvivlsomt om de dyre mærker ville være lige så langt fremme i dag -

Jeg tro ikke de "dyre mærker" tjerner ders penge på bilentusiaster .

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
kolermanden skrev:

Ikke forstået?
Det er jo ikke velgørende organisationer, så de tjener deres penge et eller andet sted. Formentlig på de varer de sælger (ja underlig ide ik'? ;-)). Men pointen er at jo mere der et miljø og en kultur om at modificere biler, jo større forretning er der også i at deltage i den kultur som virksomhed. Hvis man er et firma der har dyre mærkevarer ja så er det også til gavn at der indenfor den pågældende kultur er en græsrodsbevægelse af folk der ikke bare lægger en blanko-check og siger "Make it go fast" - for den græsrodsbevægelse er OGSÅ med til at højne bevidstheden om og i det hele taget fremdyrke kulturen. Var den kultur der ikke, så var der ikke kunder til de dyre firmaer - kunder af den slags der bare siger "Make it go fast".

Min pointe er at vi alle sammen er afhængige af hinanden i det her game, og det er til en vis grad en balance der holder sig selv på plads. Vippen kan lidt langt til den ene eller den anden side, men til syvende og sidst så finder det et naturligt leje - der er sjældent noget der vipper helt og definitivt over til den ene side.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
Wildert skrev:
kolermanden skrev:

Ikke forstået?
Det er jo ikke velgørende organisationer, så de tjener deres penge et eller andet sted. Formentlig på de varer de sælger (ja underlig ide ik'? ;-)). Men pointen er at jo mere der et miljø og en kultur om at modificere biler, jo større forretning er der også i at deltage i den kultur som virksomhed. Hvis man er et firma der har dyre mærkevarer ja så er det også til gavn at der indenfor den pågældende kultur er en græsrodsbevægelse af folk der ikke bare lægger en blanko-check og siger "Make it go fast" - for den græsrodsbevægelse er OGSÅ med til at højne bevidstheden om og i det hele taget fremdyrke kulturen. Var den kultur der ikke, så var der ikke kunder til de dyre firmaer - kunder af den slags der bare siger "Make it go fast".

Min pointe er at vi alle sammen er afhængige af hinanden i det her game, og det er til en vis grad en balance der holder sig selv på plads. Vippen kan lidt langt til den ene eller den anden side, men til syvende og sidst så finder det et naturligt leje - der er sjældent noget der vipper helt og definitivt over til den ene side.

Det jeg mener er jeg tro det er meget lidt de tjener der , i forhold til motorsport og div

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 156 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time