Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 08:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Nyt Medlem

Hej Alle

Har klimaautomatik i min BMW og kølefunktionen fungerer upåklageligt.

Varmen har jeg dog problemer med.

Automatikken holder temperaturen konstant ca. den første halve time jeg kører men så falder temperaturen pludselig og efter en times kørsel skal jeg skrue op på f.eks 30 grader for at holde varmen.
Hvad sker der? Har hørt der sidder en slags motorventil i motorrummet der bestemmer hvor meget varme kabinen skal have tilført. Kan det evt være den der går amok efter ca en halv time.

Morten

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: østjylland, horsens
jeg tror da der er fejl lager på sådan en, (hvis det fabriksmonteret da) så prøv at få det læst ud, det kan være der gemmer sig en fejl på selve styringen jo.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rødkærsbro
Der sidder en vandreguleringsventil i varmeapperatet... Den kan evt. være defekt/irret. lyder bare underligt hvis du godt kan få varme på fra starten... :?

Men få udlæst fejllageret på klimaanlægget hos et værksted...

Mvh. Bay

Titel:
Nyt Medlem

Hejsa

Har lige været til service med den i Tyskland og bad dem specifikt om at tjekke klimaanlægget og de fandt ikke noget. Heller ikke i fejllageret. Den opførte sig så selvfølgelig også pænt i den periode hvor den var til service (lader åbenbart til at være en naturlov at ting ikke fejler når de skal) men de burde jo stadig havde kunne se det når fejlen har været der før.
Hælder også mest til at det er den ventil ude i motorrummet der bestemmer hvor meget varmt vand varmeapparatet får tilført.
Hvis der er andre bud er de mere end velkommen :-)

Morten

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Vestsjælland
På værkstedet skiftede vi ventilen på sådan en E46 i foråret da den smed ca 28 grader i kabinen konstant.. den sad også ude i venstre side oppe ved torpedo stykket hvis jeg husker rigtig..

Titel:
Nyt Medlem

Hej Kim

Tak for dit svar.

Men er det ikke på en måde det omvendte problem? Altså at den varmer konstant.
Har også en del spørgsmål om den ventil. Kan den kun åbne helt eller lukke helt? Og hvis den nu mister spændingen eller man hiver stikket af vil den så åbne helt eller lukke helt? Eller måske en tredje ting?

Bare mystisk den varmer fint den første halve time og så begynder det at blive koldt :-(

Morten

Titel:
Junior Medlem

Hvis jeg husker rigtig så er den vintil regulerbar da det er den der styre varme tilgangen via styre panelet du regulere varmegraderne på.

Ventilen får en forsygnings spændning så ventilens motor kan køre.
Og ventilen bliver så styret via de andre ledninger hvor de får signalet fra panelet i bilen, så hvis du hiver stikket af så mener jeg at ventilen bliver hvor den står som den har fået signal om fra styre panelet.

Men du skal nok måle om der overhovdet kommer spændning ude på din ventil. Jeg kan ikke huske ledningsfarven måske var det den hvide der lå 12 v på. Kan være jeg kan finde diagrammet på jobbet igen måske.

Dit styre panel kan jo også være defekt men der kan du ikke bare købet et nyt og montere da det skal programmeres på bmw før det virker.

I dit panel sidder der jo en temp. føler der måler din kabine temp, og den kan jo være dårlig og derved skruge ned for din varme når der begynder at blive varmt i bilen fordi den tror at nu er der 30 grader istedet for 20 måske, og derfor lukker den så ned for varmen igen.

Titel:
Nyt Medlem

Takker!

Prøver lige at rode med det og ser om der kommer gennembrud i sagen :-)

Morten

Titel:
Junior Medlem

Fint fint

Titel:
Nyt Medlem

Så kom der vist en løsning på problemet. Der sidder en lille mølle der suger luft ind til temp.føleren og den svigter periodevis. På den måde bliver føleren varm efter noget kørsel og vil naturligvis begynde at sænke temperaturen.
Mange tak for hjælpen.

Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time