Firehjulstræk - hvad kan det tåle?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Ferrari Killer
Senior Medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23

Firehjulstræk - hvad kan det tåle?

#1 Indlæg af Ferrari Killer »

På min Alfa 155 Q4, er der monteret det relativt berømte firehjulstræk fra Lancia Delta Intregralen.

En Integrale har i de vildeste versioner originalt ca. 200 heste, og min har standard 187 heste.

Men der skal jo tunes en del på bilen, og målet er ca. 400 HK og tilsvarende i moment.

Men mit spørgsmål går på, om der er nogen der har erfraing med hvad sådanne firehjulstræk kan klare.

Jeg ved jo at der findes et væld af tunede Integraler rundt ude omkring i verden, og så findes der jo også vildt tunede Cossier, Nissan Sunny´er osv. Godt nok er det ikke de samme træk, men det kunne jo være rart at vide hvor meget man havde af erfaring i procentvis forøgelse af effekten, og tilsvarende hvor meget trækket kan klare.

For god ordens skyld kan jeg da lige beskrive opsætningen af trækket.

Forreste differentiale er et ganske almindeligt uden spær, som der findes på b.la. Fiat Coupe 2,0 16V turbo og Lancia Thema 2,0 16V Turbo.
Center eller midter differentialet er et Fergusom Differentiale af viskositet typen.
Bagerste differentiale er et Thorsen diff uden spær her også.

Jeg har ladet mig fortælle og læst mig til, at trækket er så tæt på identisk med det på Integralen.

Ved dog ikke om der i Integralen er spær i forreste og bagerste diff...?

Nogen der har et bud?
V.H.
Ronnie Bonde


Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!


Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#2 Indlæg af klyfax »

Ladathomas
http://www.powerforum.dk/profile.php?mo ... ile&u=1100
Køre rundt i en Integra med 400+ hk. Han er FIAT mand ud over alle ledere og kanter, prøv at give ham en PB...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#3 Indlæg af grydesvamp »

klyfax skrev:Ladathomas
http://www.powerforum.dk/profile.php?mo ... ile&u=1100
Køre rundt i en Integra med 400+ hk. Han er FIAT mand ud over alle ledere og kanter, prøv at give ham en PB...


der rammer du sømmet på hovedet du finder ikke en mere hardcore fiat/lada/lancia mand på øen.. og så er han tilmed flink..
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#4 Indlæg af klyfax »

grydesvamp skrev:der rammer du sømmet på hovedet du finder ikke en mere hardcore fiat/lada/lancia mand på øen.. og så er han tilmed flink..


Kunne ikke være mere enig :D Han er nemlig bare skide flink...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Mads RR
Medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Firehjulstræk - hvad kan det tåle?

#5 Indlæg af Mads RR »

Hej Ronnie

Som du selv skriver så er det bagerste differentiale af torsen typen, dvs det er et spærredifferentiale.

Jeg tror ikke du vil få problemer med bag og centerdifferntiale. Derimod kan du dog godt få lidt problemer med gearkassen. En kendt og populær modificering af gearkassen er at få skåret en forstærkning i stål som skal monteres mellem de 2 "gearkasse huse". Dette vil forhindre gearakslerne i at tvinge sig fra hinanden. Og ellers er næste mulighed jo at bruge rigtigt mange penge og købe en R70 eller R90 Abarth gearkasse fra gruppe a rallybilerne. Men du skal nok regne med en ret stor udskrivning(læs 80k)

Mads RR
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
Besvar