Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 21:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Ny ecu
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Jeg er lidt i vildrede. Jeg skal have ny ecu på min gamle sierra cosworth. Jeg var sikker på det skulle være en emu classic, men ems 4 og maxxecu street har alle været inde over. Jeg ved godt ems 4 er ved at være gammel. Det er jo nok KK der skal programmere når tiden kommer. Men i første omgang er det bare for at få bilen til at køre igen. Hvad er der af plusser og minusser ved dem.
Der bliver monteret cop og 36-1 trigger. Ellers er alt std

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: Re: Ny ecu
Admin
Admin

Jeg blev selv lun på maxxecu Race da jeg bla. skal bruge EGT, CAN, E-throttle. Her mine plusser og minuser ifht Race modellen.

Plusser:
Dash app der virker på tablet, bestemmer selv udseende, og vigtigst af alt, der kan sættes digitale knapper op på tablet. Dvs. f.eks. knap til forskellige ladetryk, traction control mv. Det betyder man kan holde et klassisk look i kabinen, tag tablet væk og den ser original ud. Frem med tablet og du har hele køre komputeren, plus alle andre features in en tablet som gps, internet mv. Andre motorstyringer har også en app-funktion, men der er ikke helt samme fokus og funktioner. Maxxecu fokusere kun på tablet som display og med digital trigger funktion. Kommunikerere også med de fleste andre externe Dash, f.eks. dem fra maxecu

Programmering af udgange. Der bestemmes selv x, og y akser indhold. Der kan laves egne programeringer med "if-and-or.->=<..osv." formler på ALLE input, og bruge udgange til at trigge på disse formler. Det er i princippet, ved siden af motorstyringen, en lille power modul enhed. Dvs. der kan styres pumper, blæsere, methanol, lamper, sikkerhedsfunktioner osv osv. ud fra alle inputs og formler du selv laver. Og inputs kan jo også komme fra CAN inputs. Ligesom outputs fra formler kan gå over i andre CAN enheder. Andre motorstyringer styrer fint blæsere mv. men det er som regel ud fra faste parametre og input. Simple eksempler på anvendelse kan være at styre to brændstofpumper, hvor den ene kun aktiveres når ladetryk er over et hvis niveau, eller en sikkerhedsfunktion på methanol indsprøjtning som tænder lampe og sænker ladetryk når meth tank når bundniveau. Jeg kan godt lide flere funktioner kan klares af samme enhed.

Simpel layout og tilgang. Jeg kan godt lide den simple tilgang som hele brugerfladen er bygget op omkring. Har alle de features jeg har brug for, bl.a. EGT, e-throttle, CAN mv.

Komplet ledningsnet medfølger, alle EGT udgange er indbygget i boksen, bluetooth indbygget, alt er komplet, ikke en lav pris for motorstyring og så nødvendige tillægskøb. Vil tro pris bliver ca. som f.eks. ecumaster black +/- når der handles ledningsnet, bluetooth, EGT, log mv. Street modellen er en hel del billigere og uden bluetooth, EGT, e-throttle og knock

Minus:
Trækker kun tændspoler med indbygget tændingsmodul. Holder varmen i motorstyringen nede, men koster ekstra når tændspoler skal købes
Ville være lækkert med to indbyggede mapsensorer som nogle amerikanske motorstyringer begynder at komme med. En til ladetryk (i-map) og en til modtryk (e-map)

Mester Medlem

Jeg købte en maxxecu street igår. Tog en snak med Karsten kjeldsen som jeg har kendt en del år. Og jeg kan nemt forstå der med tablet etc, men tror ikke på jeg får brug for det. Ledningsnettet er lækkert at "få" med og jeg tilkøbe sikringsboks med ledningsnet. Priserne er ganske fair, det er samtidig lækkert at bredbåndslambda er med i kassen. De 4 Stk tændspoler blev købt samtidig.så nu skal jeg vel bruge de næste par år på at lege med ledninger.

Admin
Admin

Tillykke med den :D
Den tror jeg helt sikkert du bliver glad for!

Mester Medlem

Mange tak, ja nu er der jo ingen vej tilbage. Ud over jeg vil have det sådan jeg kan montere den gamle ecu igen. Så skal have fundet en god måde at montere den nye ecu uden at det ser træls ud.

Admin
Admin

Evt. lave et adapter stik selv kunne måske være løsning, så kan der skiftes mellem ecu. Formoder det er skift kortvarigt ca. hvert andet år? :wink:

Mester Medlem

Jeg er ved at renovere og samle det gamle ledningsnet for tidligere reparation og fejlfinding. Bilen er fra 92,så der er lige lidt at se til. Jeg har overvejet at lave et stik, og havde endda fundet et stik jeg kunne bruge. Men der bliver trukket helt nye stik og ledninger. Jeg skal bare lige være sikker på hvordan. Men Idag køre jeg i biltema efter en del af de ting jeg skal bruge.

Mester Medlem

JPP skrev:
Trækker kun tændspoler med indbygget tændingsmodul. Holder varmen i motorstyringen nede, men koster ekstra når tændspoler skal købes

Arh, den tid er vidst ovre. NGK's audi r8 spoler, brugte originale LS1 spoler, toyota yaris/auris/avensis/aygo, alle fantastiske spoler. LS1 hvis man gerne vil sætte dem lidt fjernt og føre et tændrørskabel, og de andre hvis man gerne vil have noget direkte på tændrøret. Audi R8 spolerne SKAL være fra NGK, det er de eneste der holder og dem med varmest gnist, brugte toyota spoler fra de ovennævnte modeller fra en hugger - kun originale - koster ofte peanuts og så får man lov at klippe stikket med også.

Mulighederne er mange, men du kan ofte lave 6 cylindrede for under 1500kr i spoler nemt. De sidste 4 toyota spoler jeg købte kostede ~300kr med stik.

Admin
Admin

Ja, du har nok ret priserne er dalet på den typer tændspoler, så der ikke er så stor forskel

Admin
Admin

Fandt i øvrigt en god test af nogle af de tændspoler du nævner, testen virker ok og interessant. Jeg lavede et separat indlæg på den

viewtopic.php?f=7&t=27078

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time