Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
TPS absurd varmefølsomt - forslag? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=26929 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Wildert [ 14 jun 2016, 13:54 ] |
Titel: | TPS absurd varmefølsomt - forslag? |
Halløj forum. Nu havde vi jo lige diskussionen om VEMS vs. f.eks. MS, og i den hinter jeg lidt til at jeg faktisk har lidt problemer med signalstøj. Jeg er dog 100% sikker på at det ikke er MS der er problemet som sådan, men det er en anden snak. Sagen er at mit TPS-signal går balalejka i takt med stigende varmepåvirkning, og jeg ved sgisme snart ikke hvad jeg skal stille op. Bilen er en Golf 2 16V'er, og her hænger spjældhuset lidt ude til siden, men over udstødningsmanifolden - som i øvrigt er "bagpå" motoren. Dvs. det er nok et af de varmeste steder i motorrummet, og fordi det er "bagpå", så er der heller ikke megen naturlig cirkulation af vind til at køle ned. Ydermere så sidder TPS'en faktisk på undersiden af spjældhuset - fordi sådan synes VW altså det skulle laves - formentlig for at få plads til kabeltrækket. Jeg har gennem årene været gennem en del forskellige setups, fra hjemmelavede (måske ikke perfekte) adaptere med billige TPS'er på, over et spjældhus fra en Corrado med automatgear (da det er født med et ægte TPS - ellers er det kontakter), til det nuværende setup som er en adapter som jeg vil vurdere sidder LIGE i skabet, baseret på Corrado-spjældets forskellige monteringsbøjler, samt et sprintnyt originalt Bosch TPS (har i skrivende stund kørt ét eneste løb). Corrado-spjældet har desuden en varmeafskærmning som er replikeret i 1 mm. aluplade, og yderligere isoleret med noget ca. 8-10 mm. klæbeglasfilt-måtte noget med "sølvpapir" på ydersiden. Jeg synes med andre ord at jeg har gjort alt - men lige godt hjælper det... Når man kører almindeligt med bilen er der typisk ikke noget. Heller ikke når den bliver godt gennemvarm. Men når vi har kørt en rallyprøve eller to, så er der udviklet så meget varme, som tager så lang tid at få spredt, at accelerationstilskuddet konstant bliver aktiveret af støjen på TPS-signalet. Resultatet er selvfølgelig meget huggende kørsel, og så virker tomgangsstyringen heller ikke da den er afhængig af at vide at spjældet er lukket. Får bilen lige lov at stå lidt tid, så er der ingen problemer. Kører man ud igen og får godt med varme i, så kommer det igen - sikkert som amen i kirken. Misser jeg et eller andet totalt åbenlyst som jeg kan gøre her, eller er der kreative forslag? Jeg er faktisk der hvor jeg er klar til at smide TPS-baseret AE på porten, og så finde en eller anden meget low-tech løsning på tomgangsstyringen, men synes lige jeg ville sondere terrænet inden jeg når dertil (i hvert fald permanent ). |
Forfatter: | Mads B (dk) [ 14 jun 2016, 17:50 ] |
Titel: | Re: TPS absurd varmefølsomt - forslag? |
Jeg måtte på det indsugnings setup jeg kørte sidste år ændre min tabel så at det støj der var måske 0,2v ikke gav ae.... der var ingen mærkbar forskel i hvordan den tog gassen. Men jeg fik bedre brændstof økonomi og den kunne pludselig kørt lambda reg. Ved jævn middel last Jeg tror jeg havde fået vand i den min vandindsprøjtning sad før gasspjældet Tapatalk |
Forfatter: | Wildert [ 15 jun 2016, 09:24 ] |
Titel: | Re: TPS absurd varmefølsomt - forslag? |
Jeg har allerede en threshold på 200%/s på AE for overhovedet at aktivere den. Pointen er et eller andet sted også at alt fungerer signalmæssigt - til det bliver for varmt... så jeg synes det er noget lidt underligt at skulle fifle med det i softwaren. |
Forfatter: | Mads B (dk) [ 15 jun 2016, 11:29 ] |
Titel: | Re: TPS absurd varmefølsomt - forslag? |
Kunne det være en tændspole eller lignende der laver støj når den er rigtig varm ? Tapatalk |
Forfatter: | Wildert [ 15 jun 2016, 12:52 ] |
Titel: | Re: TPS absurd varmefølsomt - forslag? |
Mads B (dk) skrev: Kunne det være en tændspole eller lignende der laver støj når den er rigtig varm ? Det ville jeg synes dels var underligt, dels så er TPS'en næsten den sensor der er længst fra spolen . |
Forfatter: | Mads B (dk) [ 15 jun 2016, 12:56 ] |
Titel: | Re: TPS absurd varmefølsomt - forslag? |
Kunne du være noget der gjorde din 5v til tps osv ustabil.... evt en dårlig CLT eller MAT/IAT Tapatalk |
Forfatter: | Wildert [ 15 jun 2016, 13:22 ] |
Titel: | Re: TPS absurd varmefølsomt - forslag? |
Mads B (dk) skrev: Kunne du være noget der gjorde din 5v til tps osv ustabil.... evt en dårlig CLT eller MAT/IAT Der er bare ikke støj på noget af det andet + den gør det også når den er varm og motoren er slukket (men med tænding på selvfølgelig). Nogle gange kan man rokke ved stikket og få noget til at ske - dog primært på det gamle TPS. Jeg er derfor RET sikker på at det er noget fysisk med pot-metrene. Jeg tror jeg hitter en pedal-sensor til noget drive-by-wire og monterer det i kabinen eller med en forbindelsesarmpå oversiden af spjældhuset. |
Forfatter: | Mads B (dk) [ 15 jun 2016, 13:26 ] |
Titel: | Re: TPS absurd varmefølsomt - forslag? |
Det er godt nok mystisk Tapatalk |
Forfatter: | Runesm [ 18 jun 2016, 10:32 ] |
Titel: | Re: TPS absurd varmefølsomt - forslag? |
Hvad siger oscilloskopet på forsyning, stel og signal ledning når det sker? |
Forfatter: | Wildert [ 19 jun 2016, 06:54 ] |
Titel: | Re: TPS absurd varmefølsomt - forslag? |
Runesm skrev: Hvad siger oscilloskopet på forsyning, stel og signal ledning når det sker? Det ved jeg ikke - for det har været svært at kunne måle. Som oftest sker det kun når vi har kørt rigtigt til - altså til løb. Og der har vi ikke lige den slags fejlsøgningsmuligheder. Jeg har dog været ude for at problemet har optrådt efter længere "trimme-sessioner" på almindelig vej, så jeg kan da prøve at måle efter hvis det sker en gang. Jeg tror dog ikke jeg kommer til at se noget på den, for det er en MicroSquirt, og den er derfor med ekstern MAP-sensor, og de sidder på samme +5V ikke så langt fra hinanden. Jeg mener bestemt at kunne huske at jeg har set problemer med signalet med slukket motor, kun med tænding på, og jeg kan ikke mindes at have set MAP-signalet fløjte rundt. Jeg er med andre ord meget meget meget sikker på at det er noget mekanisk, og grunden til at TPS-signalet vælter rundt, er open collector-problematikken hvor signalet bare "drifter" når ledningen ikke er lagt til stel. |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |