Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 21:18

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 27 jan 2011, 18:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Hej

Er der nogle der har lidt gode råd til hvordan man bedst eller nemmest justere for at få en mere økonomisk kørsel.

Jeg har justeret efter AFR Tabel via Logviewer, og det har indtil videre egentlig været okay, men den er stadig alt for dyr at køre.

Men syntes ik rigtig der er nogle guides til bla øko tuning herinde..

Her kan i se min AFR og spark tabel, tændingen har jo os en stor betydning, men om det er bedere med høje afr værdi kontra høj tænding ved jeg ikke ?

Det skal siges som min køre nu hvor det er så koldt og jeg kun har 5km hver vej fra jobbet så blir den jo ik optimal varm desværre. Men min tomgang ligger på mellem 11-12.7ca når vi rammer 100kpa køre den ca 13-13.5 hvilket vel er okay ? når den så kommer på motor vej så ligger den kl 15-16afr springer lidt.

Er godt klar over det spark map ser lidt sjovt ud, men det køre nu okay :)

Billede

Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2011, 21:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
I vissse områder kører du meget fedt, specielt tomgang.

Dette er de afr værdier jeg forsøger at ramme.
Billede
Og her er så en forklaring på tallene,
Op til 1500 omd kører den som en suge motor, så derfor 13.0 ved 100 kpa, jeg kunne måske fede det område op til 12,5
1800-3600 omd. representerer lovlig hastighed, og de forhøjede omdrejninger gør at man kan køre mere magert uden problemer.
Ved lavt tryk forsøger jeg at ramme 14,7 i afr.
Da det svarer til at jeg kun vil ændre hastigheden lidt eller holde denne.
Turboen vil bare lave tryk i de højere gear i dette område.

Tænding ja din tabel ser lidt underlig ud.
Men en mager blanding kræver mere tænding op til en grænse.

Helt generelt fjern benzin indtil den begynder at køre underligt.
Tilsæt tænding indtil den begynder at køre underligt.
OBS dette er kun dellast der er tale om.

Men de sidste 2 måneder har ikke ligefrem fremmet benzin økonomien.
Jeg har mistet ca 1,5 km/l på en strækning over 35 km hver vej.
Myldertid , fra tåstrup til bistrup og tilbage igen :damn:
Så jeg ligger og roder nede omkring de 8-8,5 km/l i gennemsnit.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2011, 21:50 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvorfor tænder du kun 17 før top?

Jeg tror sgu jeg tænder +10 grader tidligere(original B21ET) det meste af trykområdet.

Banker den for dig??

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2011, 21:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Hej Morten endnu engang tak for noget godt input..

Som sagt ja den køre alt for fed i tomgang og ved bykørsel :S altså så snart jeg trykker lidt på speederen køre den omkring 14 lige indtil den når farten, så falder den til 12ca..

Men har prøvet at haft justeret ind til ca 14.7afr i alle de områder i man som regl bruger ved bykørsel :D Men det resultere i en hoppende affære hvis man triller i 1gear ved bykørsel og kø hvilket er super strengt :damn:

Du har sikkert ret i at det handler om den korrekte tændings justering i de områder. Det er nemmere som sagt ved højere omdrejninger at magre den ud eller det har det været for mig i vært fald, men det kan engang i mellem godt føles som om den vugger lidt :hrmpf:

Men vil da prøve at magre min AFR tabel ud og se hvor langt jeg kan presse den inden den begynder at hoppe frem og tilbage :)

Til Henrik

Nej jeg kan ik høre noget banken for motoren ved normal køren, engang i mellem kommer der et rislen ved 2500rpm og over 100kpa.. Jeg har ik rigtig rodet med min IGN tabel i lang lang tid, har mest prøvet at arbejde på VE med AFR og Log Viewer..

Hvad tænker du på med kun 17 før top ? Forstår det ikke helt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2011, 22:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
17 grader 211 kpa 3000 omd. og op!

Til sammenlignig så er Min tændingstabel her
Billede
denne er baseret på oktan 95. og 180 kpa som maks tryk.

Hvorfor en b21et kan køre med mere avancering.
det kan skyldes Boring, komp.forhold, turbo, knastaksel, og en masse andre ting.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2011, 23:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
ja okay sorry det burde jeg ha læst lidt bedere..

Mit max kpa er 200-210 Overboost...

Men ja som sagt har ik haft tiden egentlig til at makke i IGN tabellen desværre, tror faktisk grunden til de 17c hele striben over var at der kom lidt tændings banken, og jeg egentlig under kørslen tog hele striben for at få få det væk.

Men vil prøve at køre den mere mager og så dosere lidt mere tænding på den.

Kan godt se der er stor stor forskel i dit map og mit. Husker ik hvad blok du køre med morten, men ja min er en B23ET lav komp.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team