Powerforum
http://powerforum.dk/

Kenskab til elektromotive Spoler ?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=24378
Side 1 af 5

Forfatter:  -Pedersen- [ 23 jan 2011, 14:34 ]
Titel:  Kenskab til elektromotive Spoler ?

Hej
har fornydeligt fået til opgave at montere 36-1 trigger wheel samt elektromotive spoler på en gammel 4 cylinder motor.

Den køre pt med Megasquirt med MsNs.
Min mission er at få det hele til at køre wasted spark.
Så sad jeg og lurede lidt i manualen for gælende spoler.
Og ser at der som sådan ikke er dybtegående matriale om hvordan de enlig fungere. Men derimod en mere detalieret forklaring på hvordan det hele forbindes til Elektromotives egen motorstyrring.

Hvis jeg nu smider "A" og "B" på spolerne til henholdsvis "spark a" og "spark b" på megasquirt.
Hvordan ville tændrørs kablerne skulle monteres ?
i følge diagrammet fra elektromotive skal spole "A" til 1 og 3 og "B" til 4 og 2. Men er idden med wasted spark ikke 1 og 4 samt 2 og 3 ?

mvh

Vedhæftede filer:
elektromotive.JPG
elektromotive.JPG [ 117.14 KiB | Vist 9743 gange ]

Forfatter:  JesperKonge [ 23 jan 2011, 14:45 ]
Titel: 

På diagrammet står "to cylinder that fires 1st", altså er det nævnt som rækkefølgen og ikke som cylinder nummer.

Så hvis din motor er opbygget hvor cyl 1 & 4 kører sammen, så skal de på samme spole.

EDIT: husk i øvrigt at være opmærksom på om spolen er med sluttrin, eller om din ms har det? ellers skal der et imellem...

Forfatter:  -Pedersen- [ 23 jan 2011, 15:03 ]
Titel: 

JesperKonge skrev:
På diagrammet står "to cylinder that fires 1st", altså er det nævnt som rækkefølgen og ikke som cylinder nummer.

Så hvis din motor er opbygget hvor cyl 1 & 4 kører sammen, så skal de på samme spole.

EDIT: husk i øvrigt at være opmærksom på om spolen er med sluttrin, eller om din ms har det? ellers skal der et imellem...


Ja. Men hvis du lige kigger engang står der også "to cylinder that fires 2nd" og "to cylinder that fires 3rd" og "to cylinder that fires 4th"
Hvilket giver 1-3 samt 4-2.
Planen var at køre wasted 1-4 samt 2-3 .

Det med sluttrinnet har jeg gået og tænkt over.
Og jeg ved det helt ærlig ikke, skal have fat i sælgeren af spolerne han ved sikkert lidt.

Forfatter:  JesperKonge [ 23 jan 2011, 15:06 ]
Titel: 

-Pedersen- skrev:
JesperKonge skrev:
På diagrammet står "to cylinder that fires 1st", altså er det nævnt som rækkefølgen og ikke som cylinder nummer.

Så hvis din motor er opbygget hvor cyl 1 & 4 kører sammen, så skal de på samme spole.

EDIT: husk i øvrigt at være opmærksom på om spolen er med sluttrin, eller om din ms har det? ellers skal der et imellem...


Ja. Men hvis du lige kigger engang står der også "to cylinder that fires 2nd" og "to cylinder that fires 3rd" og "to cylinder that fires 4th"
Hvilket giver 1-3 samt 4-2.
Planen var at køre wasted 1-4 samt 2-3 .

Det med sluttrinnet har jeg gået og tænkt over.
Og jeg ved det helt ærlig ikke, skal have fat i sælgeren af spolerne han ved sikkert lidt.


Øverst tændingsrækkefølge, nederst "fires 1st, 2nd, 3rd, 4rd."
1342
1234

hvilket giver 1&4, 2&3

Forfatter:  -Pedersen- [ 23 jan 2011, 15:18 ]
Titel: 

aaah
Så Coil "a1" på henholdsvis cylinder 1 og 4
Og Coil "b1" på henholdsvis cylinder 2 og 3

Giver jo mening nu.
Takker.

Forfatter:  -Pedersen- [ 29 jan 2011, 10:07 ]
Titel: 

Så fik jeg snakket med westspeed.
Ifølge Bo er elektromotive spolerne uden sluttrin, og MS boksen er også uden.

Nogle anbefalinger til et sluttrin man kan få fat i sådan en lørdag ?
Jeg har et fra en vw 1800 20vt liggende med 4 indgange og 4 udgange. Ville der ske noget ved at kun bruge 2 ind og udgange ?

Forfatter:  JesperKonge [ 29 jan 2011, 10:41 ]
Titel: 

Hvor meget ved du om din nye spole? opladetid osv.

Hvis der findes et "klogt" slut-trin der passer til spolen og kan strøm-styre opladningen, så ville jeg vælge det, da du så er helt ude af at bruge tid på lade-tid. Altså en hovedpine mindre.

Hvis ikke, så ville jeg ta' det første og bedste fra hyldes inkl prøve et at fra en vw 20v :wink:

EDIT: det fra 20v'eren kan måske give problemer, da er normalt er lidt længere mellem at hver slut-trin arbejder, så måske det bliver for varmt. På den anden side, så trækker 20v-spolerne meget strøm over kort tid, hvor du trækker lidt mindre strøm over lidt længere tid, så måske går den...

Forfatter:  Jakobsen [ 29 jan 2011, 11:05 ]
Titel: 

Du kan prøve at finde nogle slut trim fra volvo 740 evt, mener de køre med smart funktion - Fixed så du bare justere dwell til 75% fixed evt.. Ved ik om der er 2 udgange eller om du skal have 2 tænd moduler sat op ??

Forfatter:  m power [ 29 jan 2011, 16:05 ]
Titel: 

-Pedersen- skrev:
Så fik jeg snakket med westspeed.
Ifølge Bo er elektromotive spolerne uden sluttrin, og MS boksen er også uden.

Nogle anbefalinger til et sluttrin man kan få fat i sådan en lørdag ?
Jeg har et fra en vw 1800 20vt liggende med 4 indgange og 4 udgange. Ville der ske noget ved at kun bruge 2 ind og udgange ?


det fungerer 100% kører selv med et i min mr2 aw11 turbo :D

Forfatter:  HenrikGM [ 29 jan 2011, 23:43 ]
Titel: 

-Pedersen- skrev:
Så fik jeg snakket med westspeed.
Ifølge Bo er elektromotive spolerne uden sluttrin, og MS boksen er også uden.

Nogle anbefalinger til et sluttrin man kan få fat i sådan en lørdag ?
Jeg har et fra en vw 1800 20vt liggende med 4 indgange og 4 udgange. Ville der ske noget ved at kun bruge 2 ind og udgange ?


MSD eller Electromotive (Eller alm US bil med wasted spark) spolerne kører fint på det 4kanals bosch modul.

Det kører alle kombinationer af tilslutning. Du kan nøjes med at bruge kanal3 på en std spole med fordeler, eller køre COP spoler direkte. En spole pr kanal.

Modulet er i min verden tæt v. optimalt til MS

Har bla brugt det på den V12 meteor, dvs 12x MSD spoler på en stak 4kanals.

Side 1 af 5 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/