Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Forslag til dyse-størrelse http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=24101 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Blob [ 03 okt 2010, 11:35 ] | |||
Titel: | Forslag til dyse-størrelse | |||
Hej Folkens. Jeg kunne godt bruge et forslag til valg af dyse størrelse. Min motor, er Typ1 boxer motor, 1745cc og skulle gerne op og køre med 1bar med tiden. Effekt mål: 170-200hk Lige pt kører jeg med 0,5bar´s fjeder. Dyser: Bosch 0 280 150 213. 300cc/min. Jeg synes bare at de burde være store nok Ved tomgang har jeg en duty-cycle på ca. 2,4% Og ved 6000omdr og ca. 0,6bar har jeg en duty-cycle på 88-95%. Så der døjer jeg naturligvis med ujævn motorgang. Men hvordan vælger jeg hvilken dysestørrelse jeg skal gå efter? Jeg har prøvet lidt forskellige af de dyse-calculatorer som ligger på nettet. Men deres svar er jo så vidt forskellige at de ikke hjælper mig. Så jeg skal have fundet dyser som jeg ikke kommer til at makse ud ved 1bar, og som stadig kan fungere ved tomgang. Har I nogle gode råd?
|
Forfatter: | m power [ 03 okt 2010, 13:49 ] |
Titel: | |
300ml dyser burde kunne klare den opgave. jeg kører selv med 550ml på en toyota 1600ccm og den står rigtig fin i tomgang, ikke noget med at den står og svinger eller lign. |
Forfatter: | Blob [ 03 okt 2010, 14:05 ] |
Titel: | |
Jeg kunne forestille mig at en motor som min skal have lidt større dyser end normalt, da det jo er gammel motor teknologi. Det er ikke sikkert den er så godt til at udnytte brændstoffet så godt, som nyere motorer. |
Forfatter: | peter_jensen [ 03 okt 2010, 14:11 ] |
Titel: | afr |
Hej Blob Først ville jeg finde årsagen til din log er så ”hakket” dvs. først giver den meget benzin for derefter at tage det af igen. Dit map signal er meget ustabilt så hvis styringen kan udglatte dette ved at dividere målte værdier med tid så prøv det (map filter) ellers kan du sætte et ”benzin” filter på slangen ind til styringen. En anden mulighed er at montere en lille ventil så du kan justere hvor meget luft der kan passere igennem til styringen. Map signalet har direkte indflydelse på beregningen af Pw så prøv at få det så jævnt som muligt. Som det ses i loggen får bilen alt for meget benzin ja den den går helt ud af skalaen. Det vil med 100% sikkerhed medføre til misfire og utroværdig lambda måling. Prøv om du kan ramme ca. 12-12.5 i afr. Igen afr i tomgang er ca. 12 som svare til en benzin mængde ved max belastning. Prøv om du kan ramme afr 14-15 Hvis din Ms styring har 100% kontrol over dine dysser vil Pw på 90% ikke give dig ujævn motorgang men det er snare det at du er ved at kvæle den i benzin. Bruger du høj eller lav ohms dysser pwm eller ikke? Vh. Peter |
Forfatter: | Blob [ 03 okt 2010, 14:25 ] |
Titel: | Re: afr |
peter_jensen skrev: Hej Blob
Først ville jeg finde årsagen til din log er så ”hakket” dvs. først giver den meget benzin for derefter at tage det af igen. Dit map signal er meget ustabilt så hvis styringen kan udglatte dette ved at dividere målte værdier med tid så prøv det (map filter) ellers kan du sætte et ”benzin” filter på slangen ind til styringen. En anden mulighed er at montere en lille ventil så du kan justere hvor meget luft der kan passere igennem til styringen. Map signalet har direkte indflydelse på beregningen af Pw så prøv at få det så jævnt som muligt. Som det ses i loggen får bilen alt for meget benzin ja den den går helt ud af skalaen. Det vil med 100% sikkerhed medføre til misfire og utroværdig lambda måling. Prøv om du kan ramme ca. 12-12.5 i afr. Igen afr i tomgang er ca. 12 som svare til en benzin mængde ved max belastning. Prøv om du kan ramme afr 14-15 Bruger du høj eller lav ohms dysser pwm eller ikke? Vh. Peter Årsagen til at den går så fed er for at lave så meget vakkum som muligt. Jeg har tidligere kørt med det lille "knallert" filter, men dengang var styringen placeret tæt på motoren. Nu er styringen flyttet så slangen map slanger er ca. 3m. Så jeg troede ikke det var nødvendigt. Hvor giver det mest stabilitet at montere filteret? Tæt på styringen eller tæt på motoren? Det er vel tæt på styringen, vil jeg tro. Men lige så snart motoren kommer over tomgang kører den ved ca 13-14 i afr. Jeg er igang med at lave noget indkøring, og det er derfor at den går så fed i de højere omdrejninger, men ja det skal helt klart ændres. Det er lav-ohms dyser. Hvad er PWM? Noget puls wide modulation eller hvad? Ved sidste måling skete der desværre det at motoren satte sig. Så på tirsdag skal den over til ham som har bygget den, og så skal vi se om vi kan finde ud af hvad der er sket. Om det er et leje, eller den har banket. Det må tiden vise. Men det er for tidligt på en motor som kun har kørt ca. 1500km.. Er der ikke en af I andre som har en log, jeg må prøve at se. Jeg kunne godt tænke mig at se hvor stabile jeres signaler er i forhold til mine. Alternativt kan jeg sende mit til jer, så kan I lave en vurdering. |
Forfatter: | peter_jensen [ 03 okt 2010, 15:21 ] |
Titel: | |
Hej Blob Det med tre meter slange skulle også hjælpe til stabilt map signal men måske er der en anden grund. Det var da træls at den har sat sig. Hvis du kører meget fedt kan du skylle motoren dvs. den olie film der skal sidde på cylindervægen bliver vasket væk med det resultat at du opnår en en alt for stor gnidningsmodstand og en ødelægende høj temperatur tilfølge. Hvis jeg var dig ville jeg kontakte Henrik gm.(eller anden) Jeg er sikker på at han på en times tid kan lave en velkørende bil hvis den ellers fungere som den skal. Nu er jeg ikke Ms ekspert men jeg mener du skal bruge pwm på dine dysse udgange når du kører lav ohms dysser med det må andre svare på. Vh. Peter |
Forfatter: | Blob [ 03 okt 2010, 15:30 ] |
Titel: | |
Jeg har været over hos HenrikGM, og han var rigtig flink til at hjælpe mig med at få den til gå ordentligt. Desværre opdagede jeg efterfølgende at den ene indsugningsmanifold var utæt, så vi havde justeret på falske målinger. Dernæst havde jeg et dårligt takt-hjul, så det var ikke muligt at kommer over ca. 4500o/min Mine PWM settings, har Henrik indstillet så jeg er sikker på at de står korrekt. Hvis min log ser "hakket" ud kan det måske over skylde hvor meget jeg har zoomet ind på logget. |
Forfatter: | m power [ 05 okt 2010, 20:50 ] |
Titel: | Re: afr |
Blob skrev: peter_jensen skrev: Hej Blob Først ville jeg finde årsagen til din log er så ”hakket” dvs. først giver den meget benzin for derefter at tage det af igen. Dit map signal er meget ustabilt så hvis styringen kan udglatte dette ved at dividere målte værdier med tid så prøv det (map filter) ellers kan du sætte et ”benzin” filter på slangen ind til styringen. En anden mulighed er at montere en lille ventil så du kan justere hvor meget luft der kan passere igennem til styringen. Map signalet har direkte indflydelse på beregningen af Pw så prøv at få det så jævnt som muligt. Som det ses i loggen får bilen alt for meget benzin ja den den går helt ud af skalaen. Det vil med 100% sikkerhed medføre til misfire og utroværdig lambda måling. Prøv om du kan ramme ca. 12-12.5 i afr. Igen afr i tomgang er ca. 12 som svare til en benzin mængde ved max belastning. Prøv om du kan ramme afr 14-15 Bruger du høj eller lav ohms dysser pwm eller ikke? Vh. Peter Årsagen til at den går så fed er for at lave så meget vakkum som muligt. Jeg har tidligere kørt med det lille "knallert" filter, men dengang var styringen placeret tæt på motoren. Nu er styringen flyttet så slangen map slanger er ca. 3m. Så jeg troede ikke det var nødvendigt. Hvor giver det mest stabilitet at montere filteret? Tæt på styringen eller tæt på motoren? Det er vel tæt på styringen, vil jeg tro. Men lige så snart motoren kommer over tomgang kører den ved ca 13-14 i afr. Jeg er igang med at lave noget indkøring, og det er derfor at den går så fed i de højere omdrejninger, men ja det skal helt klart ændres. Det er lav-ohms dyser. Hvad er PWM? Noget puls wide modulation eller hvad? Ved sidste måling skete der desværre det at motoren satte sig. Så på tirsdag skal den over til ham som har bygget den, og så skal vi se om vi kan finde ud af hvad der er sket. Om det er et leje, eller den har banket. Det må tiden vise. Men det er for tidligt på en motor som kun har kørt ca. 1500km.. Er der ikke en af I andre som har en log, jeg må prøve at se. Jeg kunne godt tænke mig at se hvor stabile jeres signaler er i forhold til mine. Alternativt kan jeg sende mit til jer, så kan I lave en vurdering. hvilket filter er det lille "knallert" filter ? er det dem der er ca 3cm i dia og ca 4cm lang ? evt et link virkede det efter hensigten |
Forfatter: | Blob [ 05 okt 2010, 20:53 ] |
Titel: | |
Ja det er bare et af de billige filtre som man kan købe alle mulige stedder. Det fungerede fint, dengang jeg brugte det. Nemt og billigt, Det kan vi li |
Forfatter: | m power [ 05 okt 2010, 21:05 ] |
Titel: | |
Blob skrev: Ja det er bare et af de billige filtre som man kan købe alle mulige stedder.
Det fungerede fint, dengang jeg brugte det. Nemt og billigt, Det kan vi li super det er nok den der er 4 nederst på det her link du har brugt www.kgi.dk/search.php?ids=12&src=benzinfilter |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |